Slovenské diaľnice čaká zásadná zmena. Nový systém poplatkov ovplyvní 300 tisíc vozidiel

Spoplatnené slovenské diaľnice budú fungovať inak. Diaľničiari pracujú na dôležitej úprave, ktorá ovplyvní mnoho motoristov.
slovenské diaľnice

Vodiči bežných osobných áut si budú v roku 2026 aj naďalej kupovať diaľničné známky pre slovenské diaľnice a nákladné vozidlá ako kamióny či autobusy budú platiť mýto za reálne prejdené spoplatnené úseky. Na pozadí sa však chystá výrazná zmena.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa pripravuje na jeden z najväčších technologických zásahov do výberu mýta za posledné roky. Práce na novom elektronickom mýtnom systéme pokračujú aj počas decembra. Cieľom je zabezpečiť plynulý prechod bez výpadkov, chýb a negatívnych dopadov na dopravcov či štátne financie.

Prechod na nový systém patrí medzi náročné projekty. Realizuje sa totiž za plnej prevádzky existujúceho mýta, ktoré každoročne spracuje viac ako 650 miliónov transakcií a eviduje vyše 300-tisíc nákladných vozidiel. Akýkoľvek výpadok by znamenal okamžité finančné straty v miliónoch eur.

dialnica europa

Mýto platia na Slovensku stovky tisíc vozidiel

Nový systém pre slovenské diaľnice

Znižovanie nákladov na výber mýta rieši NDS dlhodobo. Už minulý rok sa jej podarilo dosiahnuť dôležitý míľnik, teda liberalizáciu trhu. Skončil sa monopol jediného poskytovateľa a dopravcovia si dnes môžu vybrať, či budú mýto uhrádzať prostredníctvom domáceho alebo zahraničného poskytovateľa mýtnych služieb.

Na tento krok teraz nadväzuje výstavba úplne nového mýtneho systému, ktorý bude pod priamou kontrolou Národnej diaľničnej spoločnosti. Jeho zavedenie má priniesť ďalšie zníženie nákladov a zároveň vytvoriť rovnaké podmienky pre všetkých poskytovateľov služieb na trhu.

Odmena prevádzkovateľa bude naviazaná výlučne na reálne poskytnuté palubné jednotky alebo skutočne vybrané mýto, čo má zabezpečiť hospodárnosť a transparentnosť.

nová diaľničná známka

Národná diaľničná spoločnosť informovala o zmenách v rámci systému mýta

Transakčná daň a zmeny DPH sťažujú situáciu

V rámci príprav sa upravili aj technické parametre nového systému. Zmenil sa maximálny počet mýtnych jednotiek, ktoré musí byť domáci prevádzkovateľ schopný dodať. Zároveň sa zvýšil limit objemu mýta, ktorý dokáže systém spracovať. O tom, aký veľký podiel z trhu napokon získa domáci poskytovateľ, rozhodnú samotní dopravcovia.

Jednou z najzložitejších úloh je zosúladenie technických štandardov tak, aby bolo celé riešenie kompatibilné so všetkými poskytovateľmi mýtnych služieb. Nejde však len o slovenské diaľnice a ani o technickú stránku ako takú. NDS musí priebežne reagovať aj na legislatívne zmeny, ktoré od roku 2020 vstúpili do platnosti alebo sa ešte len chystajú.

Ide napríklad o zavedenie transakčnej dane, úpravy sadzieb DPH, povinnosť viaczložkového mýta vyplývajúcu z európskej legislatívy, zavedenie elektronickej fakturácie či zmeny v oblasti archivácie a registratúry. Každá z týchto úprav si vyžaduje zásahy do systému a dodatočné náklady na strane NDS.

rekreačný poukaz

Slovenské diaľnice budú mať novú mýtnu platformu

Diaľničné poplatky ako príjem pre štát

Situáciu komplikuje aj fakt, že popri vývoji nového riešenia je nutné priebežne aktualizovať aj súčasný mýtny systém pre slovenské diaľnice. Ten musí zostať plne funkčný až do momentu prechodu, keďže jeho odstavenie čo i len na jeden deň by znamenalo výrazný výpadok príjmov.

Pre Národnú diaľničnú spoločnosť je podľa jej vyjadrení prioritou stabilita a kontinuita výberu mýta. Podľa diaľničiarov je bezchybný prechod na nové riešenie v nasledujúcom roku kľúčový nielen z pohľadu financií štátu, ale aj pre dôveru dopravcov. Ak sa projekt podarí, Slovensko získa modernejší, lacnejší a spravodlivejší systém výberu mýta.

Zdroj: NDS