Obľúbené čerpacie stanice zatvárajú: Motoristi v panike, najviac to zasiahne jednu skupinu vodičov

Nastal zlomový moment, čerpacie stanice zatvárajú brány a vodiči to pociťujú čoraz viac. Ide o trend, ktorý sa prakticky nedá zvrátiť.
čerpacie stanice zatvárajú

Po desaťročiach sa čerpacie stanice zatvárajú a upadajú do historickej krízy. Kým kedysi boli všadeprítomné, dnes ich počet vo viacerých krajinách Európy klesol na nové minimum. Napríklad v Nemecku majú v roku 2025 len 14 018 čerpacích staníc. To je o 359 prevádzok menej ako v predchádzajúcom roku.

Porovnanie s minulosťou hovorí jasnou rečou. V roku 1970 ich bolo viac ako 46 000 a v polovici 80. rokov okolo 20 000. Pokles pokračuje nepretržite, aj keď pomalším tempom. Mnohí vodiči sú z tohto vývoja nervózni a nepáči sa im to.

Najviac postihnuté sú v Nemecku vidiecke oblasti, kde vznikajú takzvané biele miesta bez možnosti natankovať. Malé siete staníc, ktoré si obľúbila veľká časť vodičov, tam často zanikajú pre vysoké náklady a nízke zisky a prežívajú hlavne veľké značky. Pre vodičov mimo veľkých miest to znamená, že tankovanie sa stáva úlohou, ktorú si musia vopred naplánovať, nie rýchlou zastávkou.

výnimka pre benzínové autá

Fosílne palivá postupne ustúpia elektromobilite. Tradičné čerpacie stanice zatvárajú

Zisky pumpárov z paliva nie sú veľké

Tradičný predaj pohonných hmôt už neprináša zaujímavé zisky. Prevádzkovateľovi čerpačky v Nemecku zostáva päť až desať centov z každého predaného litra paliva po odpočítaní nákladov na personál, prenájom a logistiku.

Zisk sa presúva do potravinových a reštauračných častí čerpačiek, kde sa namiesto klasických sendvičov predávajú luxusnejšie jedlá a káva. Tankovacia stanica sa tak čoraz viac mení na kombináciu miesta na tankovanie a priestoru na predaj potravín a stravovanie. Tento trend platí aj na Slovensku, hoci masové rušenie čerpacích staníc ako v Nemecku či napríklad vo Francúzsku u nás zatiaľ neprebieha.

Nemci majú aj ďalšiu nevýhodu. Prísne environmentálne pravidlá ešte viac zhoršujú situáciu čerpačiek. Od januára 2025 sa v krajine zvýšila daň z CO2 na 55 eur (cena za tonu), čo predražuje benzín a naftu, zatiaľ čo marže pumpárov zostávajú nízke. Prevádzkovatelia čerpačiek sa ocitajú v problémoch. Vyššie ceny palív odrádzajú zákazníkov, no nižšie im zase znižujú zisk.

nedostatok paliva

Predaj PHM neprináša prevádzkovateľom čerpačiek najviac ziskov. Sú to potraviny a jedlá

Čerpacie stanice zatvárajú, vznikajú nové príležitosti

Nie všetko je iba čierne. Už dnes vznikajú pre čerpačky aj nové príležitosti. Experti hovoria o novom koncepte moderných centier, kde sa nachádza všetko, čo vodiči a spolucestujúci potrebujú: nabíjacie stanice pre elektromobily, vodík pre nákladné vozidlá či digitálne obchody bez čakania. Tradičné čerpacie stanice zatvárajú svoje brány a ustupujú do minulosti, aby mohla vzniknúť nová generácia multifunkčných odpočívadiel.

Problémom zostáva, že väčšina majiteľov elektromobilov stále nabíja doma a nákup v obchode na stanici je pre nich až druhoradý. Napriek expanzii nabíjacích sietí sa nepodarí zastaviť trend, kvôli ktorému menšie čerpacie stanice zatvárajú a ukončujú prevádzku. Istotu prežitia majú hlavne veľké diaľničné stanice.

V Európe spolu so zákazom spaľovacích motorov (resp. ich výrazným obmedzením) skončí éra hustej siete lokálnych čerpacích staníc. Ich miesto preberie nový prístup k mobilite s dôrazom na digitálne a technologicky orientované služby. Zmena bude postupná, dovtedy nás čaká ešte viac rokov s klasickým palivom, ako ho poznáme.

Zdroj: 24auto