5 najhorších motorov za ostatné roky. V akých autách ich nájdeme?

V roku 2025 sa niekoľko významných výrobcov automobilov stretlo s technickými problémami súvisiacimi s motorom. To vyústilo k masívnym zvolávacím akciám.
archív

General Motors

V apríli spoločnosť General Motors oznámila stiahnutie 721 000 benzínových motorov V8 s objemom 6,2 litra. Podľa automobilky by zistené chyby mohli viesť k strate výkonu a zvýšiť riziko nehôd.

Zvolávacia akcia sa týka vozidiel modelových rokov 2021 – 2024:

  • Cadillac Escalade a Escalade ESV;
  • Chevrolet Silverado 1500, Suburban a Tahoe;
  • GMC Sierra 1500, Yukon a Yukon XL.

Spoločnosť GM objasnila, že niektoré komponenty kľukového mechanizmu – konkrétne ojnice a kľukový hriadeľ – môžu mať výrobné chyby, ktoré by mohli viesť k poškodeniu alebo poruche motora. Okrem toho bolo podľa spoločnosti v Spojených štátoch hlásených 12 dopravných nehôd a 12 zranení, ktoré môžu súvisieť s touto chybou.

V rámci servisnej kampane predajcovia vykonajú diagnostiku motora a v prípade potreby opravia alebo vymenia hnaciu jednotku. Vozidlá, ktoré nevyžadujú výmenu motora, budú naplnené motorovým olejom s vyššou viskozitou. Bude si to vyžadovať aj výmenu olejového filtra a uzáveru plniaceho hrdla oleja, objasnila spoločnosť GM.

5 najhorších motorov - Cadillac

5 najhorších motorov – Cadillac Escalade. Foto: brochures.cadillac.com

Aká je príčina problémov?

V dôsledku toho je dnes len v USA už niekoľko miliónov motorov od rôznych výrobcov automobilov stiahnutých z trhu alebo sú pod federálnym dohľadom. Ako uvádza Carscoops , všetky tieto prípady – a mnoho ďalších – sa často redukujú na to isté: kombináciu ultraľahkého motorového oleja a extrémne prísnych výrobných tolerancií.

Výrobcovia automobilov už desaťročia neustále znižujú objem motora. Kompaktnejšie motory sú vo všeobecnosti úspornejšie. Aby si inžinieri udržali výkon, snažili sa zlepšiť tepelnú účinnosť pohonných jednotiek vo všetkých fázach ich prevádzky. Inými slovami, moderný motor musí kombinovať vysoký výkon s nízkou spotrebou paliva a prísnym dodržiavaním environmentálnych noriem.

Motory môžu v tomto režime pracovať iba pri použití ultraľahkých olejov – napríklad 0W-16 alebo 0W-20. Tieto oleje znižujú vnútorný odpor a trenie, čo pomáha výrobcom automobilov dosiahnuť ich deklarované hodnoty spotreby paliva. Takéto oleje sú však určené na prevádzku v extrémne tesných medzerách mazacieho systému. Moderné motory sú navrhnuté s takými tesnými toleranciami, že sú teraz jedným z hlavných dôvodov hromadného sťahovania z trhu, zdôrazňujú experti Carscoops.

Zatiaľ čo voľnejšie vôle predtým umožňovali motorom tolerovať menšie výrobné chyby, moderné konštrukcie sú voči nim prakticky imúnne. Aj minimálne zvyšky po obrábaní – ako sú kovové triesky alebo piesok – môžu rýchlo viesť k rozsiahlym opravám a často k úplnému zlyhaniu motora, ak sa dostanú do kľukovej skrine alebo hlavy valcov.

Odborníci odhadujú, že kombinované straty automobiliek spôsobené takýmito chybami presahujú 8 miliárd dolárov. Najväčší podiel znáša spoločnosť Hyundai: očakáva sa, že na opravy s cieľom riešiť dôsledky stiahnutia 3,3 milióna motorov z trhu sa vynaloží približne 5 miliárd dolárov. Medzi identifikované problémy patria kovové úlomky, chybné skrutky ojnice a nesprávne namontované piestne krúžky.

Moderné motory pri správnej implementácii určite poskytujú väčší výkon s maximálnou účinnosťou, ako aj vyššiu účinnosť v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Skúsenosti však ukazujú, že vytvorenie takejto bezchybnej jednotky je náročnou úlohou aj pre najväčších svetových výrobcov automobilov.

Toto je posledná strana článku
Strana 3 / 3

Čítajte ďalej

Zdroje:  carscoops.com





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.