Slovenskí dopravcovia majú vážny problém. Prekvapí vás, čo musia riešiť
Meškania pri úhradách faktúr dnes výrazne zasahujú do fungovania menších a stredne veľkých dopravných firiem. Nejde len o narušenie finančných tokov, ale aj o zásadné zmeny v tom, ako si podnikatelia vyberajú zákazky a plánujú ďalší rozvoj. Podľa prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Malcom Finance, sa slovenskí dopravcovia naučili byť opatrnejší.
Viac ako dve tretiny z nich už odmietli spoluprácu, pri ktorej hrozilo, že peniaze nedostanú včas. Čoraz častejšie preto siahajú po nástrojoch na rýchle získanie hotovosti a venujú veľkú pozornosť preverovaniu obchodných partnerov, čo im pomáha udržať firmu v stabilnom chode aj v neistých časoch.
Údaje z prieskumu zároveň ukazujú, že riziko oneskorených platieb je pre dopravcov kľúčovým faktorom pri rozhodovaní. Až 68 % oslovených firiem tento rok nepodpísalo ani niektoré finančne atraktívne kontrakty a pätina ďalších o takomto kroku aspoň uvažovala. Najväčšiu váhu má pre nich negatívna skúsenosť z trhu – informácie o nezaplatených faktúrach u iných dodávateľov, nejasné alebo nevýhodné podmienky v ponukách a celková povesť zákazníka.

Ilustračný obrázok: Kamióny na ceste
Slovenskí dopravcovia a náklady na rozvoj
Riešením sa pre časť sektora stal faktoring, ktorý umožňuje získať peniaze z vystavených faktúr prakticky okamžite. Približne tretina dopravcov túto možnosť už využila a takmer deväť z desiatich ju považuje za dôležitý nástroj financovania. Trend naznačuje, že slovenskí dopravcovia sa postupne odkláňajú od improvizácie a stále viac pristupujú k riadeniu financií systematicky a s dôrazom na dlhodobú udržateľnosť.
Dopravcovia si uvedomujú, že nové kontrakty si často vyžadujú vysoké vstupné náklady – dodatočné vozidlá, vodičov či palivo – a tým aj dostatočnú finančnú rezervu na pokrytie prevádzky až do momentu, kým príde úhrada, čo môže trvať aj dva mesiace. Práve tu vstupuje do hry faktoring, ktorý dopravcom umožňuje získať peniaze z vystavených faktúr okamžite, zmierniť tlak na hotovosť a eliminovať riziko nezaplatenia, vďaka čomu sa môžu pustiť do zákaziek bez obáv z finančných výpadkov.
„Dopravcovia sa k finančnému plánovaniu stavajú zodpovedne. Nie je len účtovná záležitosť, ale aj nástroj, ktorý im následne pomáha ďalej rásť a investovať do zamestnancov či obnovy vozového parku,“ vysvetľuje Jaroslav Ton, CEO spoločnosti Malcom Finance.

Najmä malí slovenskí dopravcovia majú na trhu ťažkú pozíciu a často bojujú s nepriaznivými finančnými podmienkami
Dlhá splatnosť faktúr robí problémy dopravcom
Sektor logistiky a dopravy je spomedzi slovenských odvetví vystavený vyššiemu podnikateľskému riziku. Už spomenuté dlhé splatnosti faktúr v rozsahu 50 až 60 dní nie sú výnimkou.
Dopravné spoločnosti sú následne citlivejšie na rôzne turbulencie – meškajúce platby, fluktuácie cien, rast nákladov či sezónne výkyvy. To vytvára finančný tlak na majiteľov menších dopravných spoločností, ktorí často zároveň pracujú aj ako vodiči – v prieskume to potvrdilo 57 % opýtaných.
Pre dopravné a logistické firmy je o to dôležitejšie dbať na svoje finančné zdravie. To zahŕňa neustále sledovanie finančných tokov a znižovanie rizík, vrátane overovania obchodných partnerov. Domáci slovenskí dopravcovia kombinujú dôslednú kontrolu dodávateľov s praktickými opatreniami pri fakturácii a meškajúcej splatnosti. Väčšina dopravných firiem (80 %) posiela pripomienky e-mailom, dve tretiny kontaktujú zákazníkov telefonicky, pričom už spomenutá tretina sa spolieha na faktoring.
Výsledky prieskumu ukazujú, že slovenskí dopravcovia pristupujú k finančným rozhodnutiam proaktívne, aby sa nedostali do finančných ťažkostí. Spoločnosti v tomto sektore musia často rýchlo reagovať na nepredvídané situácie. Platí to predovšetkým v čase konsolidačných opatrení na zníženie deficitu verejných financií, ktoré ohlásilo ministerstvo financií SR. Zvýšenie daní, poplatkov či odvodov a sprísnenie daňových pravidiel znamenajú, že podniky v doprave a logistike čelia častejšej stagnácii dopytu, vyšším prevádzkovým nákladom a vyššej neistote pri plánovaní.













