Nevídaná katastrofa. Keď horí elektrický kamión prepravujúci ADR, tak musia zasahovať hasiči zo 6 miest

Keď horí bežný elektromobil je to problém. Predstavte si ale, že horí elektrický kamión prepravujúci ADR. Táto situácia sa naozaj stala a museli pri nej zasahovať hasiči zo 6 miest
Feuerwehr Haan

Hasiči zo šiestich nemeckých miest pred pár dňami čelili novému typu hrozby. Boli poverení zabezpečením miesta nehody, pri ktorej sa vznietil elektrický kamión s návesom naloženým horľavým nákladom.

Elektrický kamión prepravujúci ADR začal po nehode horieť

Incident sa týkal ťahača švajčiarskej značky DesignWerk. Táto spoločnosť sa špecializuje na výrobu elektrických vozidiel s obzvlášť veľkými batériami, pričom ako základ využíva sériovo vyrábané nákladné vozidlá Volvo. Tento konkrétný elektrický kamión, postavený na báze Volvo FM, bol v prevádzke u nemeckého dopravcu neďaleko Düsseldorfu od leta 2023 a v deň nehody ťahalo náves s plachtou naložený sudmi s chemikáliami. Hasiči hlásili, že látky boli horľavé a toxické.

Keď horí bežný elektromobil je to problém. Predstavte si ale, že horí elektrický kamión prepravujúci ADR. Táto situácia sa naozaj stala a museli pri nej zasahovať hasiči zo 6 miest

Foto: Feuerwehr Haan

Vo štvrtok popoludní, okolo 14:00, sa nákladné auto nachádzalo na diaľnici A46 medzi Wuppertalom a Düsseldorfom, keď jeho vodič náhle stratil kontrolu nad vozidlom. Elektrický kamión prudko odbočil doľava, narazil do betónových deliacich zvodidiel, potom prešiel do opačného smeru, dopadol na pravú stranu a skončil na druhej strane cesty. Kamión sa zrazil aj s osobným autom značky Seat a keď si ľahlo, z poškodeného pohonu sa začal valiť dym.

Keď hasiči dorazili na miesto, objavili požiar v blízkosti trakčných batérií, ktoré zabezpečovali hlavný zdroj energie pre elektrický kamión. Pre tieto komponenty bolo typické, že požiar nebolo možné uhasiť a vyžadoval si dlhodobé chladenie. Do operácie sa zapojili hasičské zbory zo šiestich miest vrátane cisterny s vodou a vozidla Iveco Daily s vysokotlakovým systémom Cobra. Systém dokázal dodať až 58 litrov vody za minútu pri tlaku 300 barov, ale hasiči nakoniec váhali, či na batérie nasmerovať taký silný prúd. Záchranné zložky navyše museli vydať varovanie pre obyvateľov v okolí a vyzvať ich, aby buď zostali doma, alebo sa presunuli ďalej od oblasti. Existovalo reálne riziko, že sa oheň rozšíri na príves a horľavá látka začne uvoľňovať škodlivé výpary.

Našťastie sa požiar podarilo uhasiť, nerozšíril sa na náklad a neboli hlásené žiadne vážne zranenia. 65-ročný vodič spoločnosti DesignWerk aj 59-ročný vodič Seatu vyšli z vraku vlastnou silou a utrpeli len ľahké zranenia. Prekážka na ceste A46 sa však ukázala ako rekordná, pretože trasa musela zostať uzavretá až do piatkového rána. Medzitým hasiči pokračovali v chladení batérií, zabezpečovaní nákladu a príprave vraku nákladného vozidla na zdvihnutie. Je príznačné, že na miesto museli byť dokonca privolaní zástupcovia Nemeckého Červeného kríža, aby poskytli podporu tým, ktorí uviazli v kilometrových dopravných zápchach a často neboli pripravení na hodiny čakania.

Môže elektrický kamión prevážať ADR?

Elektrický kamión má obmedzené prepravné možnosti ADR, zvyčajne nedokáže získať certifikát FL, ktorý umožňuje prepravu horľavých látok v cisternách. Ak však certifikát FL nie je potrebný, preprava nákladov ADR elektrickým nákladným vozidlom je zvyčajne možná.

Čo je ADR?

ADR je skratka pre „Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route“ (Európska dohoda o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečného tovaru) a ide o medzinárodnú dohodu a súbor predpisov, ktoré regulujú bezpečnú prepravu nebezpečných materiálov po cestách, vrátane požiadaviek na balenie, označovanie, zabezpečenie nákladu, konštrukciu vozidiel a certifikáciu vodičov. Dohoda vznikla v roku 1957 a je pravidelne aktualizovaná, aby zohľadňovala najnovšie technologické a legislatívne poznatky, a jej dodržiavanie je záväzné pre všetky zmluvné štáty, vrátane všetkých krajín EÚ. 

Postup pri nehode vozidla ADR

V prípade nehody alebo núdzovej udalosti, ktoré sa môžu vyskytnúť alebo nastať počas prepravy musia členovia osádky vozidla vykonávať nasledujúce opatrenia, ak ich je možné bezpečne a prakticky vykonať:

  • použiť brzdový systém, vypnúť motor a odpojiť batériu vypnutím hlavného vypínača, ak je k dispozícii;
  • vyhýbať sa zdrojom zapálenia, predovšetkým nefajčiť alebo nepoužívať elektronické cigarety alebo podobné zariadenia alebo nezapínať nijaké elektrické zariadenia;
  • informovať príslušné záchranné zložky a poskytnúť im podľa možnosti čo najviac informácií o núdzovej udalosti alebo nehode a príslušných látkach;
  • obliecť si výstražnú vestu a umiestniť na vhodných miestach samostatne stojace výstražné značky;
  • mať prichystané prepravné doklady pre príchod záchranných zložiek;
  • nevstupovať do uniknutých látok alebo sa ich nedotýkať a vyhýbať sa vdychovaniu
  • výparov, dymu, prachu a pár zdržiavaním sa na náveternej strane;
  • ak je to vhodné a bezpečné, použiť hasiace prístroje na zahasenie malých požiarov/začínajúcich požiarov na pneumatikách, brzdách a v priestore motora;
  • členovia osádky vozidla sa nesmú pokúšať o hasenie požiarov v nákladných priestoroch;
  •  ak je to vhodné a bezpečné, použiť výbavu vozidla na zamedzenie úniku do vodného prostredia alebo kanalizačného systému a na zadržanie uniknutých látok;
  • vzdialiť sa z blízkosti nehody alebo núdzovej udalosti, upozorniť ostatné osoby, aby sa vzdialili a dodržiavať pokyny záchranných zložiek;
  • vyzliecť si akékoľvek znečistené oblečenie a použité znečistené ochranné prostriedky a bezpečne ich zlikvidovať.

Zdroje:  https://feuerwehr-haan.de/





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.