Neznámy kód 78 obmedzuje slovenské vodičáky. EÚ mení pravidlá pre prevodovky
Na prvý pohľad drobné číselné označenie v skutočnosti výrazne obmedzuje slovenské vodičáky. EÚ sa rozhodla, že si posvieti na kód 78 na vodičských preukazoch. Držitelia takýchto vodičských oprávnení môžu šoférovať len autá s automatickou prevodovkou. Pre túto skupinu motoristov nastanú najnovšie zmeny, ktoré chystajú bruselskí úradníci.
Nová smernica Európskej únie umožní získať plnohodnotný preukaz aj na manuálne prevodovky bez absolvovania klasickej skúšky. Podmienkou bude absolvovanie špeciálneho školenia, resp. praktickej jazdy. Po ich úspešnom dokončení sa harmonizovaný kód 78 na vodičských preukazoch už nebude uvádzať a bude vymazaný. Týka sa to tried vodičských preukazov A1, A2, A, B1, B a BE.
Číslo, ktoré obmedzuje slovenské vodičáky
Školenie na rozšírenie vodičského oprávnenia z automatu aj na manuál musí podľa predstavy EÚ trvať minimálne sedem vyučovacích hodín a bude môcť prebiehať pred alebo po praktickej skúške na aute s automatickou prevodovkou.
Aktuálne podmienky pre rozšírenie vodičáku z automatu na manuál sa líšia podľa krajín. V našej krajine potrebujete absolvovať kondičné jazdy v autoškole a praktické preskúšanie. Dovtedy kód 78 obmedzuje slovenské vodičáky. Napríklad vo Francúzsku je potrebné počkať šesť mesiacov po získaní vodičského preukazu, kým vám dovolia začať takéto školenie. V Nemecku zase vyžadujú desať hodín školenia, ktoré je možné zahrnúť aj do základnej osnovy pre praktickú jazdnú prípravu, ktorá trvá približne tridsať hodín.
Jednoduchší prístup k vodičáku
Vodiči, ktorí doteraz mohli jazdiť len s automatom, budú mať v celej EÚ možnosť získať oprávnenie aj na manuálne prevodovky bez nutnosti absolvovať celú klasickú skúšku. To samozrejme šetrí čas, peniaze a prípadný stres vodičov.

Ilustračná fotka, vodičský preukaz
Brusel zároveň zvyšuje flexibilitu dodatočného výcviku v autoškole. Únia umožní absolvovať školenie na manuálnu prevodovku pred alebo po hlavnej skúške, takže vodič si môže lepšie naplánovať celú výučbu podľa svojich možností.
Keď už vopred viete, že budete chcieť šoférovať aj vozidlo s manuálom, zvážte klasický vodičák pre oba druhy prevodoviek, u ktorého neplatí, že obmedzuje slovenské vodičáky. Povinné školenie na manuál stále zahŕňa minimum 7 hodín špecializovaného školenia (môže ich byť aj viac), čo znamená časovú a finančnú investíciu.
Vo všeobecnosti však vítame, že Brusel umožní jednoduchší prechod na manuálne prevodovky na základe zjednotených pravidiel platných vo všetkých členských štátoch.

Aj keď kód 78 obmedzuje slovenské vodičáky, získať povolenie jazdiť s manuálom má byť čo najjednoduchšie pre všetky krajiny EÚ
Pripravte sa na digitálny vodičský preukaz
Európska únia momentálne okrem iného pracuje aj na zavedení digitálneho vodičského preukazu, ktorý by mal doplniť alebo časom nahradiť klasickú plastovú kartičku. Cieľom je umožniť vodičom získať bezpečný a pohodlný prístup k svojmu vodičskému oprávneniu prostredníctvom smartfónu či iného elektronického zariadenia.
Digitálny vodičák by mal byť platný v celej EÚ (na rozdiel od dnešných dokladov v mobile na Slovensku). To by mohlo citeľne uľahčiť cestovanie a znížiť riziko falšovania či straty fyzického dokladu.
Okrem jednoduchšieho používania má digitálny vodičský preukaz priniesť aj rýchlejšiu kontrolu a overovanie vodičských oprávnení zo strany polície alebo úradov pri cestovaní medzi členskými štátmi. Pre vodičov platí, že všetky potrebné doklady musia mať naďalej vždy pri sebe a úrady majú mať možnosť overiť platnosť preukazu elektronicky v reálnom čase.
Úpravy, ktoré prináša nová smernica EÚ o vodičských preukazoch, sa budú zavádzať do praxe priebežne až do roku 2030. Členské krajiny EÚ ich musia postupne priniesť do národnej legislatívy. Aj Slovensko má teda samozrejme povinnosť zabezpečiť, aby naše domáce zákony spĺňali predstavu Bruselu.
Zdroj: OÄMTC












