Aktualita
Vďaka tomuto motoru nebudeme vôbec potrebovať brzdy, vraj
Spoločnosť YASA, ktorá sa špecializuje na pokročilý vývoj elektromotorov, nedávno predstavila prototyp in-wheel motora, teda elektromotora umiestneného priamo v kolese vozidla. Takýto motor dokáže generovať výkon až 1 000 konských síl na jedno koleso, čo by v budúcnosti mohlo priniesť úplne nové možnosti v oblasti potenciálneho výkonu áut.
YASA stavia na historickom princípe axiálnych tokových motorov, ktoré poznáme už od 19. storočia. Modernizovala ich pomocou nových materiálov a kompaktného dizajnu, vďaka čomu sa takéto motory zmestia priamo do konštrukcie kolesa. Oproti bežným radiálnym motorom v dnešných elektromobiloch ponúkajú oveľa lepší pomer výkonu k hmotnosti.
V priebehu niekoľkých mesiacov dokonca spoločnosť dvakrát prekonala vlastný rekord v hustote výkonu. Prvý prototyp dosiahol 550 kW pri hmotnosti len 13,1 kg. Neskôr vyvinuli ľahší model s výkonom 750 kW a hmotnosťou 12,7 kg, čo znamená hustotu až 59 kW/kg. To je trojnásobne viac než pri najlepších radiálnych motoroch súčasnosti, a to znamená, že sa nachádzame na historickom prelome v tejto oblasti.
Extrémny výkon, skvelá hustota aj ohromná brzdná sila
Najnovším výsledkom vývoja je prototyp kompletného pohonného systému s integrovaným meničom, ktorý váži iba 15 kg a zvládne výkon až 1 500 kW. Tento „mass-neutral“ in-wheel motor neovplyvňuje výrazne hmotnosť kolesa a zároveň dokáže znížiť potrebu zadných bŕzd vďaka vysokej rekuperácii energie. To by znamenalo, že minimálne v meste pri nižších rýchlostiach by sme brzdy nepotrebovali, stačilo by zložiť nohu z plynového pedálu.
Aj keď je technológia zatiaľ len vo fáze testovania, jej potenciál je mimoriadny. Kompaktný dizajn, vysoký výkon a efektivita by mohli zásadne zmeniť spôsob, akým sa navrhujú budúce elektromobily. Inžinieri z YASA plánujú systém škálovať, upravovať podľa potrieb výrobcov a zamerať sa aj na cenovú dostupnosť pre koncových zákazníkov tak, aby sa zbytočne nezvyšovala cena automobilov.
Generálny riaditeľ YASA, Joerg Miska, vidí v tomto riešení odpoveď na obmedzenia súčasných systémov. Vďaka kombinácii rekordného motora a inovatívneho meniča ide o prelom v efektivite aj výkone. Spoločnosť plánuje zverejniť ďalšie podrobnosti o vývoji tejto technológie začiatkom roku 2026.














