Koniec drahým batériám? Bežné elektromobily môžu mať dojazd 5 000 km, nová technológia je prelomová

Predstava, že elektromobil bude mať reálny dojazd 5 000 km na jedno nabitie a a bude konkurovať aj tým najúspornejším dieselovým autám, je prelomová.

Myšlienka, že by moderné elektromobily dokázali ponúknuť dojazd 5 000 km, vyznieva ako sen každého EV-fanatika, no práve to naznačuje najnovší výskum z Južnej Kórey. Krajina, ktorá už roky udáva tempo vo vývoji batériových technológií, predstavila ďalší prelom, ktorý môže automobilový svet posunúť o celé desaťročia dopredu. Stredom pozornosti je batéria, ktorá by mohla umožniť jazdu naprieč kontinentom na jediné nabitie. Ak sa táto technológia overí aj v testoch, dojazd 5 000 km by sa mohol stať realitou už v nie príliš vzdialenej budúcnosti.

Dojazd 5 000 km znie ako z iného sveta

Aktuálne je v sériovej výrobe najďalej Lucid Air Grand Touring s maximálnym dojazdom 960 kilometrov podľa WLTP. V praxi, teda mimo ideálnych laboratórnych podmienok, je to ešte menej a zároveň ide o auto s cenovkou, ktorá bežným motoristom ostáva nedostupná. Klasické elektromobily strednej triedy ponúkajú pri bežnom používaní približne 400 až 500 kilometrov na jedno nabitie, čo na dlhšie trasy stále nestačí. Práve preto znie dojazd 5 000 km ako niečo, čo by mohlo zmeniť postoj väčšiny vodičov, ktorí stále váhajú. Vedecké tímy z Pohang University of Science and Technology (Postech) a Sogang University tvrdia, že podľa výsledkov výskumu by mohli zvýšiť kapacitu batérií až desaťnásobne.

Predstava, že elektromobil bude mať reálny dojazd 5 000 km na jedno nabitie a a bude konkurovať aj tým najúspornejším dieselovým autám, je prelomová.

Lucid Air Grand Touring

Keď vedci prvýkrát informovali o tejto technológii v roku 2023, správa ostala najmä v odborných kruhoch. Trvalo ďalší rok, kým boli výsledky natoľko prepracované, aby sa dali publikovať vo výrazne rozsiahlejšej forme. Až v roku 2024 sme sa dozvedeli o riešení, ktoré by mohlo vyriešiť najväčší problém kremíkových anód – ich výrazné zväčšovanie počas nabíjania. Kým grafit (používaný dnes) je stabilný, jeho kapacita je obmedzená. Kremík je v tomto smere revolučný a teoreticky dokáže uchovať mnohonásobne viac energie. No pri nabíjaní sa roztiahne až o 300 %, čo je problém, ktorý doteraz žiadna technológia nevedela dlhodobo stabilizovať.

Kórejský tím si trúfol na zmenu, o akej sa roky len diskutovalo. Vytvorili špecifické polymérne spojivo, ktoré pracuje s vodíkovými väzbami aj so silným Coulombovým zákonom. Tým dokážu kremík stabilizovať a umožniť mu opakovane pracovať bez poškodenia štruktúry batérie. Výskumníci tvrdia, že takto vyrobená anóda dokáže ponúknuť až 10-násobok kapacity grafitovej anódy, ktorá sa používa dnes. Pre porovnanie, ak by bežné auto dokázalo prejsť 450 kilometrov, pri novom type anódy by teoreticky mohlo zvládnuť aj spomínaný dojazd 5 000 km. Odborníci opisujú tento postup ako prelomový, pretože spája stabilitu, vysokú hustotu energie a kontrolu objemových zmien – kombináciu, ktorá bola doteraz takmer nemožná.

Predstava, že elektromobil bude mať reálny dojazd 5 000 km na jedno nabitie a a bude konkurovať aj tým najúspornejším dieselovým autám, je prelomová.

Ilustračná snímka / American Chemical Society

Bratislava -> Kaukaz bez jediného nabíjania

Vedci uvádzajú aj konkrétny príklad, vzdialenosť medzi Madridom a Moskvou je približne 4 200 kilometrov. S novou batériou by ste túto trasu zvládli bez jediného zastavenia, pričom by vám stále ostalo takmer 800 kilometrov rezervy. Dojazd 5 000 km by teda nebol len teoretická hodnota v laboratóriu, ale reálna možnosť pre každodenné používanie.

My sme si to prehodili na „slovenskú nôtu“. Ak by sa táto technológia potvrdila a dostala do praxe, vodiči by mohli z Bratislavy jazdiť bez jedinej zastávky na nabíjanie do Dubaja (~ 4 700 km), až na pobrežie Kanárskych ostrovov (~ 4 500 km) alebo takmer k hraniciam Sibíri (~ 5 000 km). Takéto čísla ďaleko presahujú dnešné normy, a dokonca prekonávajú aj naftové modely s najväčšími nádržami. Oproti hybridom by rozdiel pôsobil až absurdne.

Predstava, že elektromobil bude mať reálny dojazd 5 000 km na jedno nabitie a a bude konkurovať aj tým najúspornejším dieselovým autám, je prelomová.

Ilustračná snímka/ Ford

Kým príde dojazd 5 000 km, zostáva ešte niekoľko otáznikov

Autá s extrémnym dojazdom sú stále v štádiu výskumu. Vedci zatiaľ nezverejnili:

  • kedy sa technológia dostane do priemyselnej výroby,

  • aká bude jej dlhodobá stabilita v praxi,

  • či je možné ju vyrábať vo veľkom,

  • a hlavne – aká bude cena.

Profesorka Soojin Park však potvrdila, že nová anóda môže výrazne zvýšiť energetickú hustotu lítium-iónových batérií. Je presvedčená, že kremík dokáže priniesť dojazdy, ktoré dnes pôsobia ako science fiction. Hoci teda zatiaľ nevieme, kedy sa táto technológia objaví v sériových autách, je nám jasné, že ak sa ju podarí zaviesť do praxe, pôjde o najväčší skok elektromobility za posledné desaťročia.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!