Aktualita

Nemecký automobilový priemysel je úplne na dne. Padne aj Slovensko?

Riziko, že najväčšia ekonomika eurozóny opäť upadne do recesie, pretrváva. Nemecký automobilový priemysel je v hlbokej kríze a dopad to bude mať aj na Slovensko.
archív
slovenské automobilky

Nemecký automobilový priemysel je dôležitou zložkou pre najväčšiu európsku ekonomiku, žiaľ, zamestnanosť v tomto sektore nikdy nebola taká nízka. Oficiálne štatistiky sú podnetné na zamyslenie. Výroba automobilov je pritom najnižšia od roku 2000, prepadla sa až o 18,5 percenta. Štatistický úrad podľa agentúry Bloomberg vysvetlil, že pokles mohol byť čiastočne spôsobený „kombináciou každoročných letných odstávok závodov a zmenami vo výrobe“ v automobilovom sektore.

Rastúce náklady na energie, nadmerná byrokracia a vysoké mzdové požiadavky takisto ohrozujú konkurencieschopnosť nemeckých výrobcov. Firmy ako Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch a Continental oznamujú rozsiahle opatrenia na znižovanie nákladov. Porsche už avizovalo čiastočné zatvorenie dcérskej spoločnosti Cellforce, ktorá sa zameriava na výrobu batérií. K tomu všetkému pridávajú externé faktory ako americké clá a spomaľovanie exportu do Číny, čo sa dramaticky prejavuje na výkonnosti celého sektora.

Riziko, že najväčšia ekonomika eurozóny opäť upadne do recesie, pretrváva. Nemecký automobilový priemysel je v hlbokej kríze a dopad to bude mať aj na Slovensko.

Automobilový priemysel na Slovensku je priamo závislý na Nemecku

Nemecký automobilový priemysel rýchlo prepúšťa

Koncom septembra 2025 bola zamestnanosť v nemeckom automobilovom priemysle vrátane dodávateľov komponentov 721 400, informuje Automotive News Europe s odvolaním sa na oficiálne vládne štatistiky. Naposledy bola situácia nižšia v polovici roka 2011, keď toto odvetvie hospodárstva zamestnávalo 718 000 ľudí. Čísla vykresľujú pochmúrny obraz.

Koncom septembra 2025 klesol počet ľudí zamestnaných v automobilovom priemysle o ohromujúcich 48 700, čiže o 6,3 %, v porovnaní so septembrom 2024. Pre nemeckú ekonomiku to bol najväčší pokles počtu pracovných miest na plný úväzok v odvetviach zamestnávajúcich najmenej 200 000 ľudí v celej krajine. Pre porovnanie, celý nemecký spracovateľský priemysel zamestnával koncom septembra 2025 5,43 milióna ľudí, čo predstavuje pokles o 2,2 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Automobilový priemysel sa preto zmenšuje oveľa rýchlejšie ako ekonomika ako celok. Prečo k tejto zmene?

Nie je žiadnym tajomstvom, že európski výrobcovia z rôznych dôvodov znižujú počet pracovných miest. Za posledný rok takéto plány oznámili aj tie najuznávanejšie spoločnosti. Spoločnosť Bosch, najväčší svetový dodávateľ automobilových dielov, oznámila plány na zrušenie 13 000 pracovných miest do roku 2030. Reaguje to na klesajúci dopyt na automobilovom trhu a rastúcu konkurenciu zo strany čínskych spoločností.

ZF Friedrichshafen , druhý najväčší nemecký dodávateľ automobilového priemyslu špecializujúci sa na elektrické pohonné ústrojenstvá, realizuje plán na zrušenie 7 600 pracovných miest. Vedenie spoločnosti Volkswagen oznámilo plány na zatvorenie troch závodov v Nemecku a prepustenie desiatok tisíc pracovníkov. Ford, ďalší gigant na trhu, oznámil zrušenie 4 000 pracovných miest v Európe, z ktorých 3 000 bude v Nemecku. Medzitým aj spoločnosť Audi, súčasť skupiny Volkswagen, prehodnocuje svoje zdroje v rámci prípravy na možné prepúšťanie.

Riziko, že najväčšia ekonomika eurozóny opäť upadne do recesie, pretrváva. Nemecký automobilový priemysel je v hlbokej kríze a dopad to bude mať aj na Slovensko.

Čo je hnacou silou týchto zmien?

Najčastejšie uvádzanými dôvodmi sú menej očakávaná popularita elektromobilov, pokles segmentu najmenších a cenovo dostupných mestských áut, clá zavedené vládou USA a problémy s dostupnosťou čipov. K tomu sa pridáva rastúca konkurencia z Číny. Nemecký kancelár Friedrich Merz čelí náročnej úlohe dostať ekonomiku z dvojročnej recesie. Sľubuje reformy na podporu rastu a riešenie dlhodobých problémov, ako sú starnúca pracovná sila a nadmerná byrokracia, no kritici tvrdia, že pokrok je zatiaľ minimálny.

Problém aj pre Slovensko

Prepojenie slovenskej a nemeckej ekonomiky, najmä prostredníctvom automobilového priemyslu, spôsobuje, že negatívne dopady sa budú odrážať aj na Slovensku. Slovenský priemysel slúži ako výrobná základňa pre nemecké automobilky, čo znamená, že pokles dopytu v Nemecku spôsobí reťazové reakcie. Prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) Alexander Matušek na negatívne správy z Nemecka reagoval, že Slovensko má zatiaľ nové produkty, v tomto roku pokles neočakávajú. „Zároveň sa ale znížila konkurencieschopnosť nášho priemyslu oproti krajinám V4.

V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 993-tisíc vozidiel. Pre rok 2025 ZAP SR očakáva, že výroba bude opäť stúpať, počet vyrobených vozidiel dosiahne hranicu 1,15 milióna kusov. Automobilový sektor zamestnáva priamo viac ako 165-tisíc ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 244-tisíc. „V minulosti sme boli pre investorov atraktívnou destináciou a dokázali sme ponúknuť najlepšie podmienky,“ uvádza A. Matušek pre Trend.sk.

Zdroje:  www.autonews.com





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.