Slovenské automobilky v ohrození: Iná krajina ovládla budúcnosť áut, bude horšie

Čína doslova diktuje tempo automobilovej revolúcie. Má to veľký vplyv aj na budúcnosť, ktorá čaká slovenské automobilky.

Globálny trh áut prechádza historickou zmenou. Najnovší prieskum poradenskej spoločnosti Roland Berger ukázal, že Čína sa stáva jednoznačným lídrom vo všetkých kľúčových oblastiach automotive trhu od elektromobility až po autonómne riadenie vozidiel. Čo to znamená pre slovenské automobilky?

Európske krajiny vrátane Slovenska a Spojené štáty majú úplne iné problémy. Musia bojovať s klesajúcim tempom inovácií. V Európe slabne záujem motoristov o nové technológie. Čína medzitým dokazuje, že sa dajú skombinovať rýchly vývoj, technologická vyspelovať a reálny spotrebiteľský dopyt po inováciách.

Vývoj áut u nás trvá príliš dlho

Podľa výsledkov analýzy spoločnosti Roland Berger, do ktorej sa zapojilo 23 krajín a viac než 22 tisíc majiteľov áut, sa rozdiely medzi regiónmi stále viac prehlbujú. Zatiaľ čo Čína udáva nové štandardy a vyvíja vozidlá v rekordnom čase 24 až 40 mesiacov, európski výrobcovia potrebujú dvojnásobne viac času.

Tento rozdiel jasne ukazuje, prečo sa Európa ocitá v úzadí a môže to ohroziť aj slovenské automobilky a našu ekonomiku, závislú od produkcie osobných áut.

Najväčšiu pozornosť pútajú čísla týkajúce sa elektromobility. V Číne dnes elektromobily tvoria už 25 percent nových predajov. To je viac ako dvojnásobok oproti európskemu priemeru 12 percent. Zatiaľ čo 95 percent čínskych zákazníkov plánuje pri najbližšej kúpe siahnuť po elektrickom modeli, v Nemecku tento podiel klesol na 45 percent, hoci ešte pred pár rokmi dosahoval vyše polovicu motoristov.

Slovenské automobilky závislé od globálneho vývoja

Európske krajiny sa môžu pochváliť úspechmi v oblasti patentov a postupným rozvojom autonómneho riadenia vozidiel bez šoféra, no zaostávajú v rozhodujúcich faktoroch ako rýchlosť vývoja, dopyt spotrebiteľov a infraštruktúra. To nevytvára príliš priaznivú prognózu ani pre slovenské automobilky.

Napríklad Nemecko si udržalo siedmu priečku v globálnom rebríčku krajín, avšak len vďaka jeho silným značkám orientovaným na export a postupnému uvoľňovaniu legislatívy pri testovaní autonómnych vozidiel.

Ešte horšia situácia je v Spojených štátoch. Tie spadli až na 14. miesto, pretože sa tam znížil záujem zákazníkov o nové technológie, rýchlo slabne tempo inovácií a politická neistota izoluje trh od globálneho vývoja. Američania sa zároveň vracajú k tradičnému vlastníctvu áut namiesto zdieľaných modelov mobility.

Čína valcuje iné krajiny

Experti z Roland Berger upozorňujú, že automobilový priemysel sa rozdeľuje na odlišné ekosystémy. Čoraz výraznejšie sa odlišujú štandardy, rýchlosť vývoja aj preferencie zákazníkov v jednotlivých regiónoch.

To vytvára tlak na výrobcov, aby vyvíjali odlišné stratégie pre Čínu a pre zvyšok sveta. Podľa odborníkov sa môže stať, že automobilky budú musieť udržiavať pri živote dva paralelné technologické prístupy – jeden pre čínsky trh a druhý pre globálny.

Čína sa stáva novým centrom automobilovej revolúcie. Kto s ňou nedokáže držať krok, má veľký problém. Ani slovenské automobilky rozhodne nie sú bez rizika.

Zdroj: Automotive Disruption Radar