Bude sa vodičák robiť už len na automat? Tak vyzerá smutná realita Európy

Je automatická prevodovka až taká dobrá, aby sa z nej stal jediný možný sprievodca? Je manuál odsúdený na zánik?

Pamätáte si ten pocit, keď ste sa učili šoférovať? Spojka, plyn, radenie… Všetko v presnom poradí, ako taký choreograf, ktorý prehadzuje kvalty. Kedysi bola manuálna prevodovka v aute povinnou súčasťou, „skutočný vodič predsa radí rýchlosti sám,“ znela obľúbená mantra. Dnes sa zdá, že sa z nej stáva „ohrozený druh“. Čísla z Európy a USA sú neúprosné a ukazujú, že automatická prevodovka je nadradeným druhom.

Tento trend, ako vieme, neodštartoval zo dňa na deň. Svoje korene má v deväťdesiatych rokoch v Spojených štátoch, a na začiatku 21. storočia sa s radosťou rozšíril aj do zvyšku sveta. Dnes, keď sa pozrieme na trh, je jasné, že automatické prevodovky prevzali kontrolu. Chcete vedieť, kto je hlavným vinníkom? Najväčší podiel na tom majú SUV a elektromobily. Veľké mestské SUV s manuálom už dnes prakticky neexistuje a elektromobily manuálnu prevodovku jednoducho nepotrebujú. Mladí vodiči, ktorí si zvykli na dotykové displeje a asistentov parkovania, navyše často ani nemajú dôvod učiť sa jazdiť na „manuáli“. Autoškoly hlásia, že čoraz viac študentov si kupuje kurz autoškoly iba s automatom – čo bolo pred pár rokmi takmer nepredstaviteľné. V niektorých krajinách už dokonca pribúdajú vodičáky s obmedzením „len na automat“.

Je automatická prevodovka až taká dobrá, aby sa z nej stal jediný možný sprievodca? Je manuál odsúdený na zánik?

Ako Amerika „zabila“ manuál

V Spojených štátoch bol manuál vždy len okrajovou voľbou. Už v 30. rokoch priniesol General Motors prvú sériovú automatickú prevodovku a Američania si pohodlné radenie rýchlo osvojili. V 90. rokoch už automat dominoval a dnes je to hotová záležitosť: podľa dát Jato Dynamics sa minulý rok predalo len 0,8 % nových pick-upov a SUV s manuálom. To je číslo, pri ktorom sa nadšenci spojky môžu už len nostalgicky pousmiať.

Od luxusu k bežnému štandardu

V Európe bol príbeh úplne opačný. Ešte v roku 2001 malo na piatich najväčších trhoch (Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Veľká Británia, Španielsko) až 91 % áut manuálnu prevodovku. Automat bol drahý doplnok, ktorý si kupovali len manažéri s prémiovými značkami. Dnes je všetko inak. Minulý rok tvorili manuály už len 29 % nových registrácií. A medzi prémiovými značkami? Tam sa situácia otočila úplne – zo skromných 31 % automatov v roku 2001 je dnes 97 %. Aj masový trh už prepol: z 5 % automatov pred dvadsiatimi rokmi je dnes 63 %.

Áno, manuálna prevodovka stále žije – nájdete ju v malých mestských autách, lacných hatchbackoch a zopár športových modeloch, kde má radenie stále svoje čaro. Ale je to už skôr výnimka než pravidlo. Otázkou je, ako dlho tieto ostrovčeky manuálu vydržia. Keď príde éra úplnej elektrifikácie, manuál definitívne skončí. Teraz sa bavíme na tom, ako sme kedysi otvárali okná pomocou švihadiel. Možno sa raz bude na zrazoch veteránov hovoriť: „Pamätáš si ešte, keď sme radili rýchlosti sami?“ A mladí sa budú pýtať: „Prečo by to niekto robil?“

Mazda si patentovala 6-taktný motor, ktorý vyrába vodík z benzínu