Prekvapenie? Nový diesel dosahuje nižšie emisie než elektromobil. Motor z roku 1882 dostal druhú šancu

Americká spoločnosť Achates Power oživila motor s architektúrou z roku 1882. Jej nový diesel OP dokáže spaľovať biopalivá aj vodík, ponúka účinnosť takmer 50 % a v testoch dosiahol emisie porovnateľné s elektromobilmi.

Európska únia už v minulosti vyhlásila rok 2035 za koniec éry predaja nových áut so spaľovacím motorom. Napriek tomu sa však objavujú riešenia, ktoré dokazujú, že ani spaľovacie motory ešte nepovedali svoje posledné slovo. Jedným z nich je motor Achates OP – diesel, ktorý dokáže dosahovať emisie porovnateľné s elektromobilom.

Americká spoločnosť Achates Power oživila motor s architektúrou z roku 1882. Jej nový diesel OP dokáže spaľovať biopalivá aj vodík, ponúka účinnosť takmer 50 % a v testoch dosiahol emisie porovnateľné s elektromobilmi.

Dvojpiestový motor z roku 1882.

Oživenie starého nápadu

Americká spoločnosť Achates Power sa rozhodla oprášiť architektúru, ktorá siaha až do roku 1882. Vtedy britský inžinier James Atkinson predstavil motor s protiľahlými piestami. V takomto usporiadaní každý valec obsahuje dva piesty pohybujúce sa oproti sebe, čím sa eliminuje potreba hlavy valcov, vačkového hriadeľa a ventilov. Každý zdvih piestu tak generuje užitočnú prácu a tepelné straty sú minimálne. Táto konštrukcia prináša niekoľko výhod: menší počet pohyblivých častí, kompaktnejší blok a vyššiu spoľahlivosť. Nie je preto prekvapením, že sa táto technológia javí atraktívne nielen pre civilnú dopravu, ale aj pre vojenské či logistické využitie.

Achates OP je navrhnutý tak, aby vedel spaľovať biopalivá, syntetické palivá aj vodík. Pri testoch so syntetickou naftou R99 (vyrobenou z rastlinných olejov) v spolupráci s ropnou spoločnosťou Neste dokázal motor znížiť už aj tak nízke emisie o ďalších 10 %. Spoločnosť tvrdí, že pri využívaní obnoviteľných palív alebo vodíka môže byť uhlíková stopa porovnateľná, alebo dokonca nižšia ako pri elektromobile. Zároveň dosahuje tepelnú účinnosť takmer 50 %, čo je ďaleko nad štandardom klasických dieselových motorov. V reálnych testoch dodávok vykázal spotrebu o 4 – 21 % nižšiu než najlepšie konvenčné diesely, priemerne okolo 10 %. V prepočte to znamená spotrebu približne 6,4 l/100 km, čo je pre úžitkové vozidlá výborná hodnota.

Americká spoločnosť Achates Power oživila motor s architektúrou z roku 1882. Jej nový diesel OP dokáže spaľovať biopalivá aj vodík, ponúka účinnosť takmer 50 % a v testoch dosiahol emisie porovnateľné s elektromobilmi.

Prečo má diesel ešte šancu?

Hoci elektromobily ponúkajú účinnosť na úrovni 85 – 90 % a nulové lokálne emisie, stále majú svoje muchy. Vysoké ceny batérií, obmedzená infraštruktúra a najmä slabšia praktickosť v nákladnej doprave či v odľahlých oblastiach. Práve tu môže „ultračistý“ diesel od Achates fungovať ako prechodná technológia. Je dramaticky čistejší a úspornejší než súčasné spaľovacie motory, no zároveň využíva existujúcu infraštruktúru čerpacích staníc. Pre automobilový priemysel to znamená jediné – úplné odpísanie spaľovacích motorov by mohlo byť predčasné. Technológie ako Achates OP ukazujú, že spaľovanie sa dá robiť efektívnejšie, čistejšie a s menšou uhlíkovou stopou.

Budúcnosť medzi dvoma svetmi

Je pravda, že elektromobily majú výhodu nulových lokálnych emisií a vyššej účinnosti. No Achates OP je dôkazom, že diesel ešte nie je pripravený odísť do dôchodku. Môže byť mostom medzi fosílnou minulosťou a elektrickou budúcnosťou – najmä v segmente úžitkových vozidiel, kde sú požiadavky na dojazd a spoľahlivosť omnoho vyššie. Otázkou zostáva, či sa podobné inovácie dostanú do masovej výroby skôr, než Európa definitívne zatvorí dvere spaľovacím motorom. Ak áno, možno budeme musieť prehodnotiť, čo vlastne znamená „nulová emisia“.

Brusel ustúpil: Pokuty za emisie pre automobilky zatiaľ nehrozia