Poznáte výraz „čierna smrť“ motora? Ako vzniká a čo proti nej skutočne funguje?

„Čierna smrť“ motora môže spôsobiť vážne poruchy. V článku sa dozviete, ako ju rozpoznať včas a akými jednoduchými jazdnými návykmi jej dokážete predísť.

Vydané  Text: 

Hromadenie uhlíkových usadenín vo vnútri spaľovacieho motora patrí medzi časté a zároveň často podceňované príčiny jeho predčasného opotrebovania. Tento proces, známy aj pod označením carbon build-up, vedie postupne k strate výkonu, nepravidelnému chodu a v krajnom prípade až k zadretiu motora. V servisnej praxi sa preň zaužíval aj pojem „čierna smrť motora“.

Prečo vznikajú uhlíkové usadeniny?

Najčastejším dôvodom ich vzniku je nedostatočné zahriatie motora počas prevádzky, najmä pri opakovaných krátkych trasách, nízkych otáčkach a prevádzke v mestskej premávke. V takýchto podmienkach motor často nedosiahne prevádzkovú teplotu, čím dochádza k neúplnému spaľovaniu paliva, a následnému hromadeniu sadzí a zvyškov oleja vo valcoch, na piestoch, v sacom trakte a výfukovom systéme.

Čierna smrť motora môže spôsobiť vážne poruchy. V článku sa dozviete, ako ju rozpoznať včas a akými jednoduchými jazdnými návykmi jej dokážete predísť.

Ďalším faktorom je nedostatočný výplach kondenzátu a palivových zvyškov, ktoré sa v studenom motore neodparia a môžu reagovať s motorovým olejom. Výsledkom je špinavý motorový priestor a postupné poškodzovanie pohyblivých častí motora.

Ako identifikovať problém v počiatočnom štádiu?

Jedným z najviditeľnejších príznakov problémov so spaľovaním a kondenzáciou je výskyt mliečnej, penovej usadeniny pod uzáverom olejovej nádržky. Táto emulzia vzniká miešaním motorového oleja s vodnými parami, ktoré sa z motora neodparili kvôli krátkym jazdám. Ide o prvý varovný signál, že motor trpí opakovaným nedostatočným zahrievaním a začínajú sa vytvárať predpoklady na vznik karbonizácie.

Ďalšími symptómami môžu byť:

  • zhoršené štarty,

  • kolísanie otáčok na voľnobehu,

  • vyššia spotreba paliva,

  • dymenie z výfuku,

  • svietiaca kontrolka motora.

Dôsledky ignorovania problému

Ak sa hromadenie sadzí nerieši, dôsledky môžu byť zásadné. Zaseknuté ventily, znížená kompresia a poškodené vstrekovače sú len začiatkom. V extrémnych prípadoch dochádza k zaseknutiu piestov, a teda k zadretiu motora. Oprava alebo generálna oprava môže stáť od 1 000 do 5 000 eur, v závislosti od typu motora a rozsahu poškodenia.

Čierna smrť motora môže spôsobiť vážne poruchy. V článku sa dozviete, ako ju rozpoznať včas a akými jednoduchými jazdnými návykmi jej dokážete predísť.

Jednoduchá, no účinná prevencia

Dobrou správou je, že čierna smrť motora nemusí nastať, ak vodič dodržiava základné zásady jazdného režimu:

  • Raz za týždeň absolvujte jazdu po diaľnici alebo mimo mesta, dlhú aspoň 45 až 60 minút, pri stabilných otáčkach v strednom pásme (napr. 2 500 – 3 000 ot./min).

  • Umožnite motoru zahriať sa na optimálnu prevádzkovú teplotu (aspoň 80–90 °C).

  • Pravidelne kontrolujte stav oleja, jeho farbu a viskozitu.

  • Dodržiavajte intervaly výmeny vzduchových a palivových filtrov.

  • Používajte kvalitné palivá s čistiacimi aditívami, prípadne doplnkové aditíva odporúčané výrobcom.

Takéto jazdné návyky pomáhajú odparovať vlhkosť a nečistoty, ktoré by sa inak usadzovali na vnútornej strane komponentov. Navyše dochádza k prirodzenému „vyčisteniu“ motora pri vyššom zaťažení, čo predlžuje jeho životnosť.

Turbomotor v nízkych otáčkach? TOTO je najčastejšia chyba dnešných vodičov