Kedy nepoužívať AdBlue? Veľa vodičov netuší o tomto pravidle
Moderné dieselové autá sa bez AdBlue ani nepohnú. Táto močovinová zmes čistí výfukové plyny a pomáha automobilkám plniť emisné normy.
Platí to však len dovtedy, kým je zmes v dobrom stave. Kedy sa naopak stáva rizikom?
Vydané Text: Alex
Čo je AdBlue?
Ide o obchodný názov pre vodný roztok močoviny – približne tretinu tvorí močovina a zvyšok demineralizovaná voda. Roztok Adblue sa pridáva do samostatnej nádrže moderných dieselových áut.
Pri vstreknutí do výfukového systému zmes pomáha rozkladať škodlivé oxidy dusíka (NOx). Celý systém funguje na princípe selektívnej katalytickej redukcie (SCR). Zmes reaguje s NOx vo výfukových plynoch a premieňa ich na neškodný dusík a vodu. AdBlue sa nachádza vo vozidlách vybavených SCR systémom, a to najmä v moderných dieselových automobiloch, nákladných vozidlách aj autobusoch. Výrobcovia automobilov pridali túto technológiu do svojich vozidiel najmä preto, aby splnili prísne emisné normy stanovené európskou legislatívou.
Aktuálne majú nádrže vozidiel pre AdBlue objem okolo 8 až 33 litrov. Spotreba závisí od viacerých faktorov ako typ vozidla, štýl jazdy a jazdné podmienky. Vo všeobecnosti sa odhaduje, že priemerný automobil spotrebuje približne 1 liter na 1 000 kilometrov jazdy. AdBlue musíte doplniť približne každých 5 000 až 15 000 kilometrov, v závislosti od spomenutých faktorov. Ak je hladina nízka, vozidlo zobrazí výstrahu. V extrémnych prípadoch auto bez dlhšieho doplnenia zmesi jednoducho vôbec nenaštartuje.
Ako dlho vydrží AdBlue?
Ak si ho kupujete do zásoby, je dôležité vždy dodržať podmienky správneho skladovania. Trvanlivosť je minimálne jeden rok pri skladovaní v dobre vetranom priestore pri teplotách medzi -5 °C a +20 °C. Zmes by zásadne nemala byť vystavená priamemu slnečnému žiareniu ani vysokým teplotám nad 30 °C.
Prečo by ste nemali používať staré AdBlue? Po uplynutí odporúčanej doby spotreby sa totiž začína rozkladať. Ak sa v tomto stave použije, môže poškodiť katalyzátor a následne spôsobiť poruchy aj na samotnom motore.
Výmena poškodených súčiastok nie je vôbec lacná záležitosť. Ak teda vlastníte dieselové auto, kontrolujte nielen hladinu močovinovej zmesi, ale aj dátum spotreby. Pri nesprávnom skladovaní alebo použití starej náplne riskujete drahé opravy. V prípade pochybností je vždy lepšie starý roztok radšej zlikvidovať a nahradiť ho čerstvým. Prevencia je v tomto prípade najlacnejšie riešenie.
Zdroj: ADAC