RS6 E-tron od Audi nikdy neuvidíme. Skončilo skôr, než sa stihlo predstaviť. Prečo?

Audi potichu zrušilo projekt RS6 E-tron. Namiesto toho príde plug-in hybridná RS6 s V8 motorom a výkonom cez 700 koní.

Nemecká automobilka Audi oznámila rozhodnutie, ktoré zasiahlo fanúšikov športových kombi po celom svete. Elektrické Audi RS6 E-tron, ktoré malo znamenať revolúciu v segmente vysokovýkonných elektromobilov, sa nikdy nedostane do sériovej výroby. Projekt, o ktorom sa hovorilo celé mesiace, bol podľa informácií zo zákulisia v tichosti zrušený, hoci maskované prototypy už jazdili na testovacích tratiach.

Prečo k tomu došlo? Odpoveď je podľa všetkého jednoduchá a zároveň krutá. Trh ukázal, že zákazníci o plne elektrické športové kombi nemajú záujem. Zatiaľ čo elektrické SUV a crossovery si našli pevnú pozíciu medzi kupujúcimi, kombinácia „rodinného auta“ a „extrémneho výkonu“ v čisto elektrickej verzii sa ukázala ako príliš odvážny experiment. Audi preto dalo prednosť pragmatickejšej ceste a namiesto RS6 E-tron bude pokračovať vo vývoji plug-in hybridného modelu RS6 Avant.

Audi potichu zrušilo projekt RS6 E-tron. Namiesto toho príde plug-in hybridná RS6 s V8 motorom a výkonom cez 700 koní.

Elektrifikácia prémiových športových modelov totiž naráža na viacero problémov. Okrem ceny, ktorá je prirodzene vysoká, zohráva veľkú úlohu aj emocionálny faktor. Pre fanúšikov značky RS nie je auto iba dopravný prostriedok, ale zážitok, v ktorom hlavnú úlohu hrá zvuk motora, jeho reakcie a tradícia osemvalcových agregátov. Elektromobil, akokoľvek rýchly a technologicky vyspelý, nedokáže túto emóciu úplne nahradiť. Audi pôvodne plánovalo postaviť RS6 E-tron na novej platforme PPE vyvinutej v spolupráci s Porsche. To by mu umožnilo konkurovať nielen Tesle, ale aj pripravovaným modelom od Mercedesu či BMW. Zrušenie tohto projektu je preto signálom, že aj veľkí hráči musia prehodnotiť svoje smelé plány, ak realita trhu ukazuje iný smer.

Namiesto elektrického kombi tak prichádza do hry plug-in hybridná verzia RS6. Tá si má zachovať ikonický motor V8 s dvoma turbami, ktorý vo svojej kombinácii s elektromotorom dosiahne výkon viac než 700 koní. Výrobca tým dáva jasne najavo, že vie, čo zákazníci od RS6 očakávajú – brutálnu silu, charakteristický zvuk a schopnosť spájať rodinnú praktickosť s výkonom superšportu. Plug-in hybrid zároveň zabezpečí, aby Audi splnilo čoraz prísnejšie emisné normy, bez toho, aby sa muselo vzdať DNA, ktoré robí z RS6 jednu z najlegendárnejších ikon automobilového sveta.

Audi potichu zrušilo projekt RS6 E-tron. Namiesto toho príde plug-in hybridná RS6 s V8 motorom a výkonom cez 700 koní.

Rozhodnutie Audi tiež otvára širšiu diskusiu o budúcnosti elektrických športových áut. Pred niekoľkými rokmi panoval optimizmus, že elektromobily nahradia spaľovacie motory vo všetkých segmentoch, vrátane športových modelov. Realita je však odlišná. Elektromobily majú bezpochyby svoje miesto – najmä v mestách a v segmente SUV. No ak ide o autá, kde ide o vášeň, radosť z jazdy a tradíciu, zákazníci zatiaľ dávajú prednosť kompromisu v podobe hybridov. RS6 E-tron sa tak stáva jedným z tých automobilových projektov, ktoré síce sľubovali revolúciu, no skončili v šuplíku ešte pred uvedením.

Pre fanúšikov to môže byť sklamanie, no pre Audi je to logické rozhodnutie. Firma si nemôže dovoliť investovať stovky miliónov do auta, o ktoré by bol nakoniec minimálny záujem. A hoci sa RS6 E-tron na cesty nikdy nedostane, plug-in hybridná RS6 Avant môže byť pre značku a jej zákazníkov tým najlepším kompromisom medzi budúcnosťou a minulosťou. Je to teda definitívna bodka za myšlienkou elektrického športového kombi? Ťažko povedať. Automobilový svet sa vyvíja rýchlo a to, čo dnes vyzerá ako slepá ulička, sa môže zajtra zmeniť na trend. Audi sa rozumne rozhodlo vsadiť na istotu a dať zákazníkom to, čo od RS6 očakávajú. A tým je výkon, zvuk a emócia, ktorú žiadny elektromotor zatiaľ nedokáže plnohodnotne nahradiť.

Zdroj: TopGear





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!