Viete, o koľko vyššia je spotreba paliva pri rýchlosti 160 km/h v porovnaní so 100 km/h?
Čím rýchlejšie idete, tým viac platíte. ADAC odhalil prekvapivé rozdiely v spotrebe pri rôznych rýchlostiach a ukázal, aká je tá najvýhodnejšia.
Vydané Text: Marek Lehmann
Možno si myslíte, že ísť po diaľnici rýchlosťou 160 km/h je len otázka času a preferencií. Ale z hľadiska spotreby paliva je to poriadne drahé rozhodnutie. Rozdiel medzi jazdou rýchlosťou 100 km/h a 160 km/h totiž nie je len o pár litroch – môže byť doslova o stovkách eur ročne.
Priemerný vodič by si povedal, že čím vyššia rýchlosť, tým vyššia spotreba. Ale málokto si uvedomuje, že odpor vzduchu sa nezvyšuje lineárne. Aerodynamický odpor stúpa so štvorcom rýchlosti, čo znamená, že ak zdvojnásobíte rýchlosť, odpor sa zvýši štvornásobne. A motor musí vyvinúť zodpovedajúci výkon, čo sa samozrejme prejaví na zastávkach na čerpacích staniciach.
Nemecký automobilový klub ADAC zistil, že priemerné auto strednej triedy spotrebuje pri rýchlosti 160 km/h až o 66 % viac paliva ako pri jazde rýchlosťou 100 km/h. Pre porovnanie – ak vaše auto pri 100 km/h spotrebuje 6 litrov na 100 km, pri 160 km/h to môže byť až 10 litrov a viac.
Vyššia rýchlosť = vyššia spotreba
Mnoho vodičov počas dovoleniek alebo služobných ciest nevedomky míňa desiatky eur navyše len preto, že si myslia, že rýchlosťou získavajú čas. V praxi však rozdiel v čase medzi 130 a 160 km/h často znamená len niekoľko minút úspory, zato o litre paliva viac. Príklad: Cesta z Bratislavy do Splitu trvá približne 8 hodín. Ak zvolíte rozumných 120 km/h, dorazíte o 30 až 40 minút neskôr ako pri rýchlosti 160 km/h (nie, že by sme schvaľovali porušovanie predpisov) – ale miniete o 20 až 30 litrov paliva menej. Pri dnešných cenách to môže byť rozdiel viac ako 50 €.
Kde je zlatý stred? Optimálna spotreba sa pri moderných motoroch dosahuje pri konštantnej jazde medzi 90 a 110 km/h. Na diaľnici je preto najrozumnejšie držať sa rýchlosti 100 až 130 km/h, ideálne s aktívnym tempomatom a zaradeným najvyšším možným prevodovým stupňom. Prudké zrýchľovanie, časté brzdenie či neustále predbiehanie má negatívny dopad nielen na spotrebu, ale aj na životnosť motora, pneumatík a bŕzd.
Týchto 10 benzínových SUV zvládne pol milióna kilometrov bez generálky. Mechanici ich milujú