Toto môže zničiť benzín aj Teslu. Batéria s dojazdom 1 500 km je realitou
Tradičný argument proti elektromobilom – obmedzený dojazd – sa možno čoskoro stane minulosťou. Čínska automobilka Changan Automobile totiž predstavila batériovú technológiu, ktorá má potenciál dramaticky zmeniť situáciu na trhu. Ich nový typ batérie s pevným elektrolytom má zabezpečiť dojazd až 1 500 kilometrov na jedno nabitie. Podľa oznámenia spoločnosti sa batéria s názvom Jinzhongzhao dostane do prvých prototypov ešte do konca roka 2025. Technológia využíva pevný elektrolyt a dosahuje energetickú hustotu až 400 Wh/kg – čo je citeľne viac než dnešné lítium-iónové batérie, ktoré sa pohybujú zväčša medzi 250 až 350 Wh/kg.
Prvé autá už o tri roky?
Changan plánuje začať s reálnym testovaním vo vozidlách v roku 2026 a sériová výroba by mohla začať v priebehu roka 2027. V ideálnom scenári by sa tak vozidlá s dojazdom 1 500 km mohli dostať na trh už do troch rokov. Znie to ambiciózne, ale nie nemožne. Technológia pevných elektrolytov sa vo vývoji posúva dopredu rýchlym tempom. Zaujímavé je, že Changan nie je jediným hráčom, ktorý sleduje tento trend. Spoločnosti ako CATL a BYD majú rovnaké ambície, no plánujú vstup na trh o niečo neskôr – zrejme až po roku 2027. Changan teda v pretekoch o prvé miesto mierne vedie.

Ilustračná snímka.
Okrem dojazdu chce Changan bodovať aj v oblasti bezpečnosti. Podľa oficiálnych vyjadrení zlepšila ich technológia stabilitu až o 70 % v porovnaní s bežnými batériami s kvapalným elektrolytom. Využíva pritom AI nástroje na diaľkovú diagnostiku, čo by malo znížiť riziko zlyhania batérií. V teoretickej rovine majú batérie s pevným elektrolytom potenciál dosiahnuť až 500 Wh/kg, čo znamená, že Changan sa so svojou technológiou ešte ani nedostal na limit možností.
Skeptici však upozorňujú, že rozdiel medzi vývojovým plánom a realitou býva veľký. Stačí spomenúť iné technológie, ktoré ohlásili veľký prielom, no nakoniec sa na trhu neobjavili alebo zaostali za očakávaniami. Ak sa však Changanu podarí dodržať načrtnutý harmonogram, mohlo by ísť o bod zlomu pre celý trh. Vozidlo s dojazdom 1 500 kilometrov by totiž odstraňovalo jednu z posledných veľkých výhrad voči elektromobilite – obavu z nedostatočného dojazdu.
ODPORÚČAME:
Tankujete zbytočne drahý benzín? Poradíme, kedy to má zmysel a kedy radšej ušetriť
Pozor na tieto modely: Neúspešnosť na STK po 200 000 km je alarmujúca

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!