Nový ekobenzín: Poškodí palivo motory? Nútia viac biozložky
Motoristi zostali v neistote a kladú si otázku: Poškodí palivo motory v prípade, že si ho natankujú do auta? Odpoveď im najnovšie dali odborníci.
Vydané Text: Alex
Najväčší nemecký automobilový klub ADAC vyzval na zvýšenie využívania benzínu E10 na čerpacích staniciach naprieč celým Nemeckom. Motoristi sa pýtajú: Poškodí palivo motory, ak ho budeme tankovať?
Tento druh paliva obsahuje až 10% ekozložku v podobe bioetanolu. To ho robí nielen lacnejším, ale aj ekologickejším oproti (v Nemecku stále bežnému) palivu E5 s obsahom maximálne 5 % biosložky. Na Slovensku tankujú motoristi už len benzín E10 – povinne od roku 2020.
Nemecký ADAC zdôrazňuje, že z environmentálnych aj ekonomických dôvodov by mal vraj štát aj v Nemecku podporiť práve spotrebu paliva E10. Väčšina motoristov tam stále tankuje klasický benzín E5. „Politika by mala aktívne podporovať využívanie benzínu E10,“ vyhlásil prezident ADAC Christian Reinicke.
Poškodí palivo motory?
Treba však mať kvôli tankovaniu E10 obavy? Toho, či poškodí palivo motory, sa podľa odborníkov nemusí obávať veľká skupina motoristov: Vozidlá vyrobené v roku 2011 a neskôr zvládnu toto palivo bez problémov. Aj napriek tomu stále tankujú mnohí Nemci drahšiu alternatívu v podobe paliva E5. Tá navyše spôsobuje väčšiu záťaž z pohľadu životného prostredia.
Podľa ADAC sa dajú prechodom na benzín E10 ročne ušetriť až tri milióny ton oxidu uhličitého. Štúdie tiež ukazujú, že palivo s vyšším podielom bioetanolu významne znižuje emisie oxidov dusíka a jemných prachových častíc.
V porovnaní s benzínom E5 klesajú emisie oxidov dusíka pri E10 približne o 25 %. Toto palivo zároveň znižuje misie prachu dokonca o viac než 70 %.
Povinné palivo na čerpacích staniciach
Pre nemecké čerpacie stanice platí aj naďalej povinnosť ponúkať palivo E5, čo podľa Reinickeho už nemá zmysel. Uvedené pravidlo žiada zrušiť.
Napriek priaznivým vlastnostiam paliva E10 rastie v Nemecku jeho trhový podiel len pomaly. V roku 2023 predstavoval zhruba 27,4 %, zatiaľ čo E5 tvorilo 67,5 % predaja benzínu. E10 je v priemere o približne šesť centov lacnejšie na liter, čo by mohlo motivovať viac vodičov na jeho používanie.
Okrem palív, ako je klasický benzín, sa v Nemecku diskutuje aj o rozšírení ponuky obnoviteľných dieselov. Príkladom je HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Tento diesel vyrábaný z rastlinných olejov a živočíšnych tukov by mohol výrazne znížiť emisie CO2 v porovnaní s fosílnym naftovým palivom. Podľa zástupcov združení čerpacích staníc však súčasná povinnosť ponúkať palivo E5 zaberá cenné kapacity a bráni rýchlejšiemu rozšíreniu práve týchto nových palív.

Ilustračné foto
ADAC a ďalší aktéri na trhu volajú po flexibilnejšom prístupe, ktorý by umožnil spotrebiteľom a prevádzkovateľom čerpacích staníc rozhodovať o tom, aký typ paliva budú tankovať, pričom by sa zároveň kládol dôraz na ekologické a ekonomické benefity.
Aj na Slovensku sa objavili diskusie v súvislosti s tankovaním E10 o tom, či poškodí palivo motory, resp. spôsobí motoristom zvýšené náklady. Názory sa môžu rozniť, no u nás na výber prakticky nemáme.
Zdroj: ADAC