Test
TEST BMW M4 Competition Convertible: Nenápadne, no dravo!
Radový šesťvalec, dynamický podvozok a látková strecha – prečo je BMW M4 Convertible kráľom medzi športovými kabrioletmi?
Text: Dávid Hecl
Vydané Text: Autoviny.sk
Uznávam, že počasie vonku nie je určené pre podobný typ auta. Avšak odhliadnuc od sychravej jesene, každému urobí vhod mierny závan netropického leta. Niekto je za podobným počasím ochotný precestovať pol zemegule, iný zase radšej toto obdobie prečká doma v teple. Ja sa vám ho pokúsim aspoň čiastočne pripomenúť krátkou recenziou auta, ktoré je do letného počasia ako stvorené. Navyše po odstránení strechy sa vám postará aj o príjemnú symfóniu dvakrát preplňovaného radového šesť-valca. Ako už isto z nadpisu viete, reč je o mierne extravagantnom BMW M4 Competition Convertible.
Predlžuje extravagantný trend
BMW už niekoľko rokov pracuje s pomerne extravagantnými, ba priam až extrovertnými, líniami svojich áut. Testovaná „emštvorka“ by možno na prvý pohľad bola až „nebavorsky“ introvertná ak by nebolo prednej masky. Presne tak! Dizajn predných partií spoločne s výraznými ľadvinkami už akosi napovedá, že pod červeným lakovaním s názvom Toronto Red nebude ukrytý nudný dvojliter, ale niečo viac. Nie som tu od toho, aby som niekoho presviedčal, že predné partie auta nie sú naživo až tak extravagantné. A viete čo? Sú! A to je dobre! Bobrí úsmev výraznej prednej časti je niečo o čom ľudia neustále diskutujú. No a čo môže byť lepšou reklamou ako živá diskusia? Sám patrím do tábora, ktorému bobor na prednej maske až tak nevadí, no viem, že niektorí kolegovia na to už dlhé roky nadávajú…
O čosi vyššie som spomenul, že auto je až „nebavorsky“ introvertné. Čo je za tým? Povedal by som to asi takto. Daná konfigurácia BMW M4 Competition Convertible je skôr pre ľudí, ktorí sa nechcú príliš odlíšiť alebo nechcú zbytočne upozorňovať na to, že ich bankové konto obsahuje väčší počet cifier. Niekto by to mohol nazvať nudou, ja to však skôr nazvem nenápadnosťou. Červené lakovanie s čiernou strechou a striebornými diskami je nudne nenápadné a dokonca som sa stretol aj s ohlasmi, že ide o čudnú kombináciu. Tiež by som uvítal, aby mala testovaná M4 napríklad čierne kované disky kolies… Avšak, našťastie farba karosérie či diskov ešte nikdy nesúvisela s jazdnými vlastnosťami auta!
Opatrne s ním!
BMW M4 Competition Convertible si nekúpi každý. Neskromne si myslím, že na autá podobného typu by mali niektorí vodiči podstúpiť povinne psychotesty. Pod kapotou s výraznými priehlbinami nadväzujúcimi na ľadvinky chladiča totiž pracuje radový šesťvalec s dvoma turbami a bez akejkoľvek výraznej formy elektrifikácie. Proste ide o surový motor so surovým výkonom 390 kW a krútiacim momentom 650 Nm.
Insideri určite vedia, že celé 530-koňové stádo je prenášané na všetky kolesá prostredníctvom 8-stupňovej športovej prevodovky. Tá svojou rýchlosťou otvára dvere do novej dimenzie zrýchlenia a športovej jazdy. Avšak pozor! Jej plný potenciál a najlepšie správanie pocítite len pri skutočne športovej jazde. Ak patríte medzi semaforových pretekárov v komfortnom režime, pripravte sa na poriadne trhanie. Auto takúto jazdu vyslovene nenávidí a dáva to aj patrične najavo.
Zvládnete ho?
Dôležitým aspektom pravej radosti z jazdy je aj podvozok M xDrive, ktorý disponuje adaptívnymi tlmičmi. Má vôbec zmysel ešte hovoriť o dokonalom odladení bavorských podvozkov? Asi hej… Jeho nastavenie je precízne a najlepšie si ho vychutnávam v športovom režime (stlačil som červené tlačidlo…) na kľukatých okresných cestách. Nastavenie tlmičov jednak dokonale pasuje vodičom, ktorí si chcú užiť nejakú tú zákrutu, ale taktiež podprahovo eliminuje pocit z o niečo nižšej torznej tuhosti karosérie. Musím však dať klobúk dolu, pretože naraziť na limity podvozku je takmer nemožné. Viem si ale predstaviť, že niekomu môže vadiť mierne robotická odozva od riadenia. Niekedy totiž stačí na volant len horšie pozrieť a auto za týmito príkazmi vyslovene vyskočí. To samozrejme nie je negatívum, len si na to treba dať pozor pri vysokých rýchlostiach.
Zmienené psychotesty by som možno ani tak neaplikoval na vlastnenie auta ako takého, ale skôr na dve červené tlačidlá umiestnené na športovom volante s hrubým vencom. Obe z nich sú konfigurovateľné a obe dokážu kompletne zmeniť charakteristiku auta. Ak sa do konfigurácie skutočne opriete, z auta si vyrobíte stroj, ktorý vás bude poslúchať na slovo a veľmi rýchlo otestuje vaše jazdecké schopnosti. Konfigurácia sa totiž netýka len otvorenia výfukovej klapky na štvorici reálnych koncoviek výfuku, ale aj nastavenia podvozku, reakcií motora a správania prevodovky. No a samozrejme o obmedzených asistenčných systémoch, ako možnosti konfigurácie, azda ani nemusím hovoriť. Vo finále tak nedostávate do rúk auto, ale raketu, ktorá bez zaváhania potrestá všetky vaše chyby. A na to si treba dať zvýšený pozor…
Hračka na driftovanie za 121-tisíc!
Odstavcom vyššie som sa prihováral predovšetkým menej skúseným vodičom, ktorých páli 121 461 eur na účte. Tí skúsenejší sa s autom môžu zabaviť rôznymi inými formami v oblastiach s regulovanou dopravou alebo na okruhoch. Oceňujem prítomnosť funkcie analyzátoru driftu, ktorá robí presne to, ako sa volá. Od auta nielenže dostanete perfektný zážitok, ale taktiež aj potrebné dáta slúžiace na zlepšenie vašich schopností zničiť zadné, 20-palcové, pneumatiky.
No ale keď už s tým bláznením skončíte, BMW M4 Competition Convertible sa premení na ukážkovo reprezentatívne auto. Interiér odetý v bielej koži svetu ukážete po zložení strechy. Tá na prvý pohľad môže pôsobiť látkovo, avšak „všetko je ináč, ako ich klamali“… Áno, strecha je z väčšej časti vyrobená z tkaniny, avšak jej jadro je pevné čo má za následok výborné odhlučnenie interiéru.
Šport s prímesou komfortu
Keď už som pri tom interiéri, tak musím pochváliť skvelé predné športové sedadlá. Jednak sú dobrou voľbou pri športovej jazde nakoľko poskytujú solídnu oporu, ale taktiež sú príjemne komfortné. Pri zloženej streche s vetrom vo vlasoch navyše oceníte aj možnosť vyhrievania krku. Jedna vec mi však nie celkom vyhovovala. Nakoľko BMW M4 Competition Convertible má pomerne dlhé dvere a posed predných cestujúcich je prakticky v strede auta, musím sa za pásom naťahovať výrazne za seba. Ocenil by som napríklad podávače pásov, ktoré by tento úkon značne zjednodušili. No a samozrejme nemožno zabudnúť ani nato, že ide o športové auto. Posed je teda relatívne nízko nad zemou, čo môže niekomu spôsobiť problémy pri vystupovaní.
Oficiálne je „emštvorka“ auto pre štyroch cestujúcich, no zadné sedadlá by som skôr nazval núdzovkou. Sám som si nedokázal za seba sadnúť bez výraznej limitácie, no na krátke trasy by som to zvládol. Radšej uprednostním zatvorenie zadných sedadiel clonou pri otvorenej streche s cieľom minimalizovať turbulencie pri vyšších rýchlostiach. Táto clona sa inak nachádza za zadnými sedadlami, nakoľko väčšina kufru patrí práve streche.
BMW M4 Competition Convertible vás vyskúša…
Čo dodať takto na záver? Áut typu BMW M4 Competition Convertible v posledných rokoch čoraz viac ubúda. Je to pritom škoda. Stále si totiž myslím, že ak je niekto ochotný zaplatiť vyššiu sumu, nemal by byť nútený presedlať na elektromobilitu alebo na štvorvalce. „Emštyri“ je pritom unikátnym autom aj z jazdeckého pohľadu, ale aj z cestovnej stránky. Prepojenie týchto dvoch svetov pritom nie je vždy jednoduché. Trojlitrový radový šesťvalec tak dokáže jazdiť za konvenčných 11,6, avšak ak ho poriadne vyvenčíte, nemôže vás prekvapiť ani hodnota atakujúca hranicu 30 litrov na 100 km. A ak vás prestane baviť symfónia z výfukov, pokojne si ju užijete s prémiovej aparatúry Harman/Kardon Surround Sound audio systém.