Aktualita
Čínske automobilky na našom trhu: Skepsa voči čínskym autám mizne – stojí za tým kvalita?
Čínske automobilky zaznamenali v Európe nečakaný vzrast v predajoch. Čím to je spôsobené? Aká je ich kvalita? Aké automobilky sú dostupné na slovenskom trhu? Akú majú budúcnosť na Slovensku?
Vydané Text: Michal Porubčan
Čínske automobilky sa na našom trhu objavili ešte len nedávno, ale stretávame sa s nimi podstatne častejšie. Len za posledný rok sa ich v Európe predalo vyše 100 000! V čom spočíva ich atraktivita? Prevažne ide o dostupnosť ich produktov. Napríklad MG3 – automobil v rovnakej kategórii ako Volkswagen Golf, ale stojí 18 890€, čiže o skoro 3 000€ menej ako jeho nemecký konkurent, alebo o 2 000€ menej ako Octavia.
Aké kvalitné sú čínske automobilky?
Záleží od konkrétneho modelu, ale vo všeobecnosti sú automobily MG a autá vlastnené koncernom Geely (tá v dnešnej dobe vlastní aj automobilky Lynk&CO, Volvo a Polestar), skoro na úrovni niektorých áut od Stellantisu, niektoré aj lepšie. Spoľahlivosťou by sme mohli pokračovať, pretože ani MG alebo Geely nie sú v našich končinách na tom najlepšie, ani najhoršie. MG však na svoje autá ponúka záruku až na 150 000km alebo 7 rokov. Geely zase hrá do rúk to, že vlastní Volvo.
Ktoré čínske automobilky sú dostupné na slovenskom trhu?
1. MG
MG je vlastnená spoločnosťou SAIC motor, ktorá by sa dala nazvať ako ,,čínsky Volkswagen“, pretože zastrešuje veľké množstvo rôznych automobiliek, ktoré nie sú dostupné na našom trhu, napr. IM, Roewe, Maxus atď. Na Slovensku sa predáva najviac a jej hlavnými konkurentmi sú automobilky podobné Dacii, ale pritom sa pokúša napodobňovať a napádať automobilky rodinných a firemných áut: naša Kia Ceed, Hyundai i20 a i30, alebo Škoda Octavia. Zatiaľ sa však týmto autám nevyrovnajú v kvalite spracovania interiéru a ovládaní infotainmentu, ktorý má viditeľnú, až výraznú odozvu. Medzi ich aktuálne modely patria ZS, MG3, HS, MG4 a čoskoro pribudne ich ,,Halo car“ Cyberster.
MG nebývalo vždy čínskou automobilkou. Pôvodne bola hrdým Britom s koreňmi siahajúcimi 100 rokov dozadu! Odvtedy vyrábajú automobily rôznych typov a karosérii. Od jednoduchých vozidiel, ktorých úlohou bolo dostať vás z bodu A do B, cez malé športové autá, po ,,budgetový Jaguar“. Medzi ich najznámejšie a najvýznamnejšie historické modely patria autá ako MGB, TF, Midget a MGB GT s osemvalcom.
2. DongFeng
DongFeng sa sústreďuje prevažne na výrobu SUV a crossoverov, hlavne ich modelu T5, ktorý ponúkajú buď ako benzínový alebo hybridný variant. Veľkostne ide o niečo medzi Kiou Sportage a Škodou Kodiaq.
Ich ďalším automobilom je Shine. Ide o vyššie posadený sedan so športovými doplnkami za cenu podobnú MG3, ale veľkostne ide len o kúsok menšiu, no vyššiu Octaviu. Ponúkajú aj pick-up DF6 a MPV U-Tour, ktoré by som vedel prirovnať jedine k Hyundaiu Starii, keby sa robila s benzínovým agregátom. Vlajkovou loďou značky je elektrický sedan Forthing S7, začínajúci na cenovke 43 990€, takže konkurent Superbu. Ten sa na Slovensku bohužiaľ zatiaľ nepredáva.
3. Voyah
Ide o luxusnejšiu vetvu od Dong Fengu, predávajúca elektrické SUV s názvom Free, elektrické MPV Dream za ohromných 99 000€ a plug-in hybridný sedan s názvom Passion. Sú konkurencieschopný značkám ako napríklad Lexus? Len čas ukáže…
Aké nové čínske automobilky môžeme očakávať v blízkej budúcnosti?
Na um mi napadá hneď niekoľko automobiliek: BYD sa ukazuje ako schopný konkurent Tesle, ale bude to mať ťažké. To samé sa týka aj značky NIO. Poslednou značkou, ktorá by sa sem mohla dostať v relatívne blízkej budúcnosti je Xpeng, opäť výrobca elektromobilov.
Aká je budúcnosť čínskych automobilov na našom trhu?
Tak ako sme kedysi bývali skeptickí ohľadom kórejských automobiliek, to isté platí aj pre čínske: niektoré sa tu udomácnia a stanú sa bežnou súčasťou nášho každodenného života a iné upadnú do zabudnutia. Verím však v to, že čínska stávka na elektrické pohony sa vyplatí.