Novinka
Nový Hyundai Initium: Pohľad do budúcnosti s vodíkom v hlavnej úlohe
Hyundai Motor plánuje predstaviť Initium na novembrových autosalónoch v Los Angeles a Guangzhou.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Na úvod treba hneď povedať, že základy tvorí elektromobil. Inak je to úplne nový koncept. Jednak je v ňom zahrnutých 27 rokov vývoja vodíkovej technológie, a na druhej strane tento koncept ukazuje nový dizajnový jazyk kórejskej značky. Zatiaľ je nový Hyundai Initium prezentovaný ako koncept crossoveru s pohonom palivového článku. No podľa zverejnených fotografií by sme usudzovali, že ide o takmer sériový model. Informácie z okolia automobilky hovoria, že Initium dorazí na trhy v priebehu prvej polovice roku 2025. Avšak zatiaľ nie je nič oficiálne.
Na počiatku
Aj tak by sa dalo preložiť latinské slovo INITIUM. Prípadne „prvý“. Nový Hyundai Initium má byť akýmsi „statusom“ spoločnosti Hyundai Motor ako priekopníka v oblasti vodíkovej energie. Ako sme spomenuli v úvode, nie je to čisto vodíkový model. Je to elektromobil s menšou trakčnou batériou. Elektrickú energiu si vyrába pomocou palivového článku, v ktorom sa zmieša vodík s kyslíkom. Ide to takzvaný FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle).
Z hľadiska dizajnu sú zreteľne štylistické detaily s modelmi Santa Fe či Ioniq 5. Avšak automobilka to prezentuje ako nový dizajnový jazyk „Art of Steel“. V doslovnom preklade oceľové umenie alebo umenie z oceli. Teda kvôli umeniu posunúť tvárnosť ocele až do extrému.
Grafika predných a zadných svetiel v tvare znaku „+“ sa opticky spája s nárazníkmi a vytvára charakteristický dizajnový prvok. Nový model sa tak vyznačuje jedinečným osvetlením a rafinovanou eleganciou. Dizajn dopĺňajú 21-palcové disky kolies a robustný strešný nosič, ktorý pridáva na praktickosti.
Pojazdná powerbanka
Hyundai Initium bude mať vo výbave plánovač trasy špecifický pre FCEV. Jeho úlohou je vyriešiť najväčší problém, a to nabíjanie. Pomocou tejto funkcie si majitelia automobilu jednoducho vytýčia optimálnu trasu a nájdu nabíjacie stanice po ceste. Bez nutnosti používania samotnej aplikácie. Vodíkový palivový článok navyše poskytuje elektrickú energiu bez vypúšťania akýchkoľvek znečisťujúcich látok.
Okrem toho chce kórejská automobilka prilákať zákazníkov možnosťou napájať domáce spotrebiče a osobné zariadenia prostredníctvom rozhrania V2L (Vehicle-to-Load), respektíve 220-voltovej zásuvky s dostatočne vysokým príkonom. V kategórii bezpečnosti Hyundai Initium disponuje s maximálnym vystužením a 9 airbagmi.
Podľa doposiaľ zverejenených informácii má nový Initium dojazd stanovených na 650 km. Elektromotor bude disponovať výkonom 150 kW (204 koní). Či bude Initium druhým vodíkovým modelom v ponuke automobilky Hyundai alebo nahradí doterajší model Nexo nie je zatiaľ jasné. Model Nexo sa z dôvodu nedostatočne vybudovanej infraštruktúry na Slovensku nepredáva. V susednej Českej republike vodíkový Nexo stoji v prepočte 75 000 € (1 899 990 KČ).

Redakcia (PK)
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 aj výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. Jedného pekného aprílového dňa 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk