AKTUALITA

Ekologická senzácia: Volvo nasadzuje do výroby oceľ vyrábanú vodíkom

Volvo a oceľ? Tento prelomový krok znižuje uhlíkovú stopu a otvára cestu k udržateľnejšej budúcnosti v automobilovom priemysle.
Je to totiž druh ekologického materiálu, pri výrobe ktorého sa nepoužívajú fosílne palivá.

Švédsky výrobca nákladných vozidiel Volvo ako prvý na svete zaviedol do výroby svojich nákladných vozidiel oceľ bez fosílnych palív. Oceľ vyrába švédska oceliarska spoločnosť SSAB. Tento nový typ ocele je podľa automobilky Volvo jednou z najúčinnejších ciest, ako znížiť uhlíkovú stopu pri produkcii nákladných áut a autobusov. Najnovšie elektrické nákladné vozidlá Volvo sú postavené práve z tohto materiálu.

S ohľadom na rast kvantity produkcie v automobilovom priemysle je význam používania ocele bez fosílnych palív obrovský. Rovnako tiež potenciál ekologického šetrenia aj na iných materiáloch.

Volvo a oceľ? Tento prelomový krok znižuje uhlíkovú stopu a otvára cestu k udržateľnejšej budúcnosti v automobilovom priemysle.

Samotná oceľ sa vyrába úplne novu technológiou postavenou na báze vodíka. Výsledkom je oveľa nižší vplyv na ovzdušie ako pri normálne vyrábanej oceli. „Zvýšime používanie nefosílnych materiálov vo všetkých materiáloch, z ktorých sú vyrobené naše nákladne vozidlá“ hovorí Jessica Sandström, senior viceprezidentka pre produktový manažment značky Volvo. Totižto až 47 % súčasného naftového modelu Volvo FH tvorí oceľ. V prepočte to predstavuje 44 % výrobného množstva CO2.

Zvyšok vozidla tvorí liatina (26 %), polyméry (11 %) a hliník (8 %). Predstavujú približne 26 %, 14 % a 8 % vyrobených emisií CO2. Volvo Trucks okrem nového druhu ocele zvyšuje aj množstvo používanej recyklovanej ocele. Ako tvrdia konštruktéri, je to ďalšia možnosť ako znižovať hodnoty COpri výrobe. Vývojári a inžinieri tiež pracujú aj na nahradení dnes používaných plastov iným, „zelenším“ materiálom.

90 % recyklovateľnosť

Automobilka tvrdí, že až 90 % materiálov nákladného vozidla na konci „životnosti“ sa dá zrecyklovať. V súčasnosti približne 30 % materiálov v novo vyrobenom nákladnom vozidle pochádza práve z recyklovaných materiálov.  Jessica Sandström dodáva, že zelená oceľ „je veľmi dôležitým doplnkom ku klasickej a recyklovanej oceli v nákladných vozidlách Volvo. Neustále sa snažíme ďalej minimalizovať našu klimatickú stopu.“ Spoločnosť Volvo Trucks sa zaviazala dodržiavať Parížsku dohodu a dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov pri výrobe najneskôr do roku 2040.

Volvo a oceľ? Tento prelomový krok znižuje uhlíkovú stopu a otvára cestu k udržateľnejšej budúcnosti v automobilovom priemysle.

Spočiatku sa nový typ ocele vyrobenej pomocou vodíka používal na nosný rám nákladného vozidla. Aktuálne spoločnosť rozširuje používanie ocele s nízkymi emisiami CO a „zelenej“ ocele na všetko hnacie ústrojenstvo. Oceľ z recyklovaného materiálu vyrába tiež firma SSAB. Nesie pomenovanie SSAB Zero. Vyrába sa pomocou elektriny a bioplynu bez fosílnych palív. Výsledkom je zníženie CO2 o približne 80 % v porovnaní s klasickou výrobou ocele. Podľa vyjadrenia spoločnosti Volvo Trucks bude v roku 2025 vyrobených až 12 000 kusov nosných rámov modelov FH a FM, ktoré používajú nové typy ocelí.

Zdroje:  Volvo Trucks






Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk