ZAUJÍMAVOSŤ
Impozantné estakády poľskej S19: Rýchlostná cesta, ktorá pripomína skôr zjazdovku
Výstavba nového úseku poľskej rýchlostnej cesty S19 Babica – Jawornik sa začala v septembri 2023. Celá zákazka má hodnotu 1,4 miliardy PLN (v prepočte 330 miliónov €). Podľa denníka Gazeta je tento úsek pre stavebníkov veľkou výzvou. Z geologického hľadiska sa jedná o tzv. „komplikovanú štruktúru“, ktorá disponuje zložitou topografiou. Profil celej trasy vedie cez kopce, údolia a hlboké rokliny s vodnými tokmi. V súčasnosti pripomína stavenisko skôr zjazdovku ako rýchlostnú cestu. To vďaka efektným serpentínam.
Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl
Impozantné estakády
Najlepším príkladom výzvy je oblasť, kde sa nachádzajú tri inžinierske stavby ES-22, ES-24 a ES-26. Ide o estakády (najdlhšia z nich bude mať cez 1 km). Aby sa vyhli čo najväčšiemu zásahu do terénu a okolia, samotná vozovka bude podopieraná mimoriadne veľkými piliermi. Najvyšší z nich meria na výšku až 100 metrov. To znamená, že je o 20 m vyšší ako známa Mariánska veža v Krakove. Prípadne by sme ho mohli prirovnať k polovici televíznej veže na bratislavskom Kamzíku.
Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl
Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl
Absurdne vyzerajúce zákruty na diaľnici?
Zo zverejnených záberov to vyzerá tak, že sa poľskí stavebníci pustili do výstavby rýchlostnej cesty s divokými zákrutami. Aj keď z diaľky a na prvý pohľad to tak pôsobí, nie je to pravda. V prípade tohto staveniska ide len o účelové komunikácie. Sú určené len pre stavebné automobily. Ale aj samotný profil týchto ciest je ohromujúci. Klesanie a stúpanie je na hodnote 15 % a prevýšenie dosahuje až 120 metrov. To znamená, že domiešavače sa mohli pohybovať len s obmedzenou záťažou. Presnejšie s nosnosťou maximálne na 80 % kapacity.
Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl
Ak pôjde všetko podľa plánu a nič vážne sa nestane, približne 16 km dlhá rýchlostná cesta S19 by mala byť hotová na jeseň 2026. V súčasnosti prebiehajú realizácie ako montáž výstuže, betonáž základových pásov a prefabrikácia stĺpov. Na mieste budúcej estakády ES-26 sú už postavené prvé základy. Podľa informácii od poľského správcu rýchlostných ciest a diaľnic GDDKiA, by mal dodávateľ dokončiť výstavbu pilótov pre estakády ešte v tomto roku.
Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl
Dopravný lievik
Súčasťou medzinárodnej cestnej siete Via Carpatia je aj Slovensko, konkrétne rýchlostná cesta R4. Jej celková dĺžka má 130 km a po dokončení spojí Slovensko s poľskou S19 a maďarskou M30. Slovensko v jej výstavbe, resp. dokončení výrazne zaostáva. Môže sa tak veľmi ľahko stať, že naša krajine sa stane pomyselným dopravným lievikom.
Rýchlostná cesta R4 je tiež súčasťou európskej dopravnej siete TEN-T koridor (Pobaltie – Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán) po trasách Kapušany – Lipníky – Kuková – Giraltovce – Radoma – Rakovčík – Svidník – Ladomirová – Hunkovce – štátna hranica s Poľskom). Ostáva dokončiť ešte 9 úsekov s celkovou dĺžkou 60 kilometrov.
Zdroje: Gazeta.pl

Redakcia (PK)
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk