Aj keď sa dnes široká verejnosť sústreďuje predovšetkým na najnovší model Alfa Romeo Junior či na o niečo väčšie Tonale, Alfa stále ponúka aj svojho záchrancu. Taliani sa síce dlho bránili nástupu éry SUV, napokon sa však podvolili. Výsledkom je SUV, ktoré sa líši od ostatných. Alfa Romeo Stelvio totiž aj v civilnom šate prekonáva športové verzie konkurencie. Ostatné modely si častokrát dopraje ako dezert k lasagniam a dobrému Chianti na večeru. A to možno ani nepreháňam…
Verný koreňom
Dizajn Alfa Romeo Stelvio sa za 8 rokov na trhu zmenil len minimálne. Posledná modernizácia dodala novú grafiku svetiel, inak však zostalo všetko viac-menej po starom. Trojica oblúkov denného osvetlenia môže v mnohých evokovať „angel eyes“ nemeckej konkurencie. Bol to zámer? To už je otázka na dizajnérov. Každopádne, Alfa zostala verná aj klasickému umiestneniu tabuľky s evidenčným číslom. Pod troma veľkými otvormi na prednej časti drieme chladič, ktorý obhospodaruje výkonný dvojlitrový turbomotor.
Netypické zelené lakovanie dodáva ladným talianskym krivkám zaujímavý nádych. Čierne doplnky nenápadne naznačujú vyšší výkon. Dokonalým zakončením emócií zovňajšku sú červené strmene bŕzd a dvojica reálnych koncoviek výfuku. Aj keď je dizajn Alfa Romeo Stelvio starý už nejaký ten piatok, stále má čosi do seba.
Charakter autu dodáva aj tradičné uchytenie evidenčného čísla. Trojica nasávacích otvorov na prednej časti je funkčná a dizajnovo vytvára trojlístok. V pravom spodnom otvore je umiestnený radar bezpečnostných systémov s názvom automobilky.
Masívne, až 21-palcové disky kolies v čiernom lakovaní, sú skvelým doplnkom dizajnu. Musíte si však dávať dobrý pozor, aby ste ich „nepokrstili“ vyšším obrubníkom. Majú obuté pneumatiky Pirelli P Zero s rozmerom 255/40 R21. Auto na nich drží veľmi dobre, no vzhľadom na ich opotrebovanie som sa nedostal na limity skvele odladeného podvozka. Práve jeho nastavenie je niečo, čo Alfa Romeo skutočne vie. Športový charakter prepája s decentnou dávkou komfortu. Výsledok je naozaj impozantný. Ani niektoré športové verzie konkurencie nemajú tak dobre zvládnutý podvozok, ako má Alfa Romeo Stelvio v pomerne „bežnej“ verzii. Nezabúdajme totiž, že existuje ešte rýdzi klenot s označením Quadrifoglio…
Reálna koncovka výfuku v roku 2024? Ekológovia to už dnes považujú za kacírstvo, no Alfa Romeo koncovky výfuku nijako nemaskuje. Skôr sa nimi pýši. Vidno, že si na nich dizajnéri skutočne dali záležať, pretože bez týchto dvoch kruhových otvorov by som si reálne nevedel zadok Stelvia predstaviť.
Cítiť vek?
Minimálne zmeny oproti modelu z roku 2016. Na jednej strane je to super, pretože sú tu stále klasické mechanické voliče jazdného režimu a ovládania klimatizácie. Na druhú stranu však na svojom pôvodnom mieste zostal aj displej infotainmentu.
„Budíky“ sú síce dnes už kompletne digitálne, avšak stále sú umiestnené pod klasickým prístrojovým štítom. To nie je vôbec kritika, ba naopak. Keď sa pozriem na niektoré riešenia nových modelov, len sa pousmejem. Taliani totiž dokázali využiť priestor po analógových „budíkoch“ a vkusne doň implementovali celkom pekný displej. Jedinou škodou je o niečo horšia intuitívnosť pri ovládaní. Inak je prístrojový panel veľmi slušný.
Najslabšia časť interiéru auta? Asi hej… Displej zábavno-informačného systému je už zastaralý a taktiež samotný systém už nepatrí medzi tie najprepracovanejšie. Jeho rozlíšenie bolo fajn pred niekoľkými rokmi, no dnes už pokrivkáva. Na obhajobu Alfa Romeo Stelvio však musím povedať, že toto auto tu našťastie nie je kvôli digitálnemu zážitku z infotainmentu, ale kvôli zážitku z jazdy.
Centrálna konzola medzi prednými sedadlami pôsobí na prvý pohľad naho, avšak až po čase som jej minimalizmus uvítal. Jasne definované mechanické tlačidlá a kruhové ovládače umožňujú rýchlu a pohodlnú interakciu s autom. Volič režimov prevodovky zase padne do ruky ako uliaty. Poteší aj prvok hodný názvu auta Tributo Italiano. Tipnite si, čo to je?
Ako som už spomínal, vyšší vek koncepcie interiéru nemusí byť len na škodu. Príkladom je panel ovládania klimatizácie s mechanickými ovládačmi. Presne takéto riešenie sa dnes opäť stáva trendovým. Predbehla Alfa dobu?
Tributo Italiano. Hold talianskemu automobilovému priemyslu a zároveň aj hold Taliansku ako takému. Hrdý nápis je umiestnený pod logom výrobcu a talianskou trikolórou. Takýto pekný detail ozvláštňuje príjemné sedadlá. Nie sú vyslovene športové, no ani pri dynamickej jazde v nich nepoletujem. Ich bočné vedenie je na prekvapenie síce konvenčnej veľkosti, no navrhnuté tak, aby dokázalo poskytnúť oporu aj počas rýchlej jazdy.
No samozrejme. Čo vystihuje Alfa Romeo viac ako masívne hliníkové podvolantové pádla? Na dotyk s nimi som sa časom stal závislý. Ich povrchová úprava pôsobila vyslovene ukľudňujúco. No pozor! Len do momentu aktivovania športového režimu a režimu manuálnej prevodovky. Potom by som ich skôr prirovnal k pádlam tradičného talianskeho akordeónu. Tento vám však nezahrá musica da ballo, ale výfukovú symfóniu dvojlitrového motora, ktorý drží otáčky.
Precíznosť v každom detaile. Podobné prevedenie prešívania palubnej dosky som azda naposledy videl v nemeckej prémii.
Nezabudlo sa ani na pasažierov vzadu. Miesta je tu ako v SUV strednej triedy. Na pomery konkurencie je však pocitovo stiesnenejšie. Nie je to však zlé. Pohodlná zadná lavica poslúži aj na dlhšie trasy. Zaujímavosťou je, že páčka na sklopenie operadla je pod sedákom prístupná hneď z dverí.
525 litrov batožinového priestoru je síce menej, než poskytuje konkurencia, no pohodlne postačuje na zbalenie sa na dovolenku. Kufor má navyše dobré tvarovanie, takže sa doň zmestia aj väčšie kufre a iné druhy batožiny.
Bravo!
A je to tu! Dostali sme sa k tomu najlepšiemu. Motor! Čo o ňom povedať? Dvoma slovami – stará škola. Žiadna elektrina ani podobné eko srandy. Proste surový, turbom dopovaný dvojliter s výkonom 280 konských síl. Jeho sila sa prejavuje už od spodných otáčok a disponuje charakteristickým talianskym sexappealom. Nebojí sa vystúpiť vysoko a podržať si tlak. Odmenou je skvelá agilita a príjemný plnotučný zvukový prejav. Musíte si však dať pozor. Ak sa totiž dynamike adaptívneho podvozku a sile motora odovzdáte naplno, 58-litrovú nádrž vyprázdnite podobne rýchlo, ako sedmičku červeného vína priemerný Talian na večeru. To je azda jediná slabá stránka agregátu. Jeho zaujímavosťou je umiestnenie tesne pred prednou nápravou. To môže byť malá inšpirácia nemeckou značkou, no v tom správnom smere. Bez zbytočného predplatného tak dostanete kus techniky, ktorý narazí na limity len v momente, keď zlikvidujete pneumatiky.
Brzdy, aj keď možno pôsobia prémiovo, nie sú žiadnou kompozitnou sústavou alebo iným špičkovým prevedením. Svoju úlohu si však plnia skvele. Strmene sa neboja zahryznúť do kotúčov a auto zastaviť na pár metroch. Ich nevýhodou môže byť rýchlejšie zvädnutie, ak auto držíte neustále pod tlakom. To však platí paušálne o každej brzdovej sústave. A tá v Alfa Romeo Stelvio patrí k tým lepším na trhu.
Priečna výstuha medzi tlmičmi, agregát za prednou nápravou, 21-palcové disky kolies, červené strmene bŕzd, dvojica výfukov, športový podvozok s adaptívnymi tlmičmi, diferenciál s obmedzenou svornosťou, športové kožené sedadlá, čierna strecha, kožou potiahnutá palubná doska, prémiová audio sústava. Nie, toto nie je pohľad do konfigurátora príplatkovej výbavy, to je sériová výbava Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano.
Cosa dire in conclusione sull’Alfa Romeo Stelvio?
Ospravedlňte moje talianske chvíľky počas písania recenzie na Alfa Romeo Stelvio. Čo by som o aute na záver mohol dodať? Ak odhliadnem od jeho veku, musím povedať len „BRAVO!“. Určite to nie je najlepšie auto, ktoré som kedy mal možnosť testovať, no naladenie podvozku spoločne s prevodovkou a fakt, že ide primárne o zadokolku, z neho robia z stého pohľadu unikát. Často prehliadané SUV si pritom zaslúži oveľa viac pozornosti. Nielenže zachránilo tradičného výrobcu v ťažkých časoch, ale taktiež dokázalo, že aj SUV strednej triedy môže byť zábavné. Má nejaké chyby v podobe zastaralého zábavno-informačného systému, tupého prejavu prevodovky v normálnom režime, vyššej spotreby či častých zásahov elektroniky do riadenia. Avšak prináša skutočnú radosť z jazdy, a ak sa rozhodnete, ponúkne vám omnoho viac, než si myslíte. Preto si myslím, že je quasi fantastico!
Technické údaje Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano 2,0 TURBO 280k 8AT Q4
Rozmery (dĺžka x šírka x výška)
4 687 x 1 903 x 1 693 mm
Rázvor
2 818 mm
Prevádzková hmotnosť
1 755 kg
Najväčšia celková hmotnosť
2 350 kg
Objem batožinového priestoru
525 / 1 600 dm³
Výkon motora
206 kW/ 280 koní pri 5 250 ot./min
Krútiaci moment motora
400 Nm pri 2 250 ot./min
Pohon
Q4
Prevodovka
8-stupňová automatická
Objem nádrže
58 l
Palivo
benzín
Zrýchlenie
5,7 s
Maximálna rýchlosť
230 km/h
Spotreba – test
9,6 l/100 km
Cena – test
67 090 eur
AUTOVINY.SK » Aktuality » FOTOTEST Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano 2,0 TURBO 280k 8AT Q4: Quasi fantastico!
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.