Aktualita
Vlajková loď Dacie na prvých špionážnych záberoch. Toto je Bigster, veľký brat Dustera
Koncept tohto automobilu sme videli už v roku 2021. Rumunská automobilka nám tým prezradila svoje budúce: rozšírenie ponuky o model väčší ako Duster. Štúdia navyše ukázala, kam smeruje dizajn značky. Prečo o tom píšeme, asi nie je ťažké pochopiť. Na internete začínajú kolovať prvé špionážne fotografie zachytávajúce Daciu Bigster na španielskych (verejných) cestách.
Z fotografii je zrejmé, že automobil prechádza finálnou testovacou fázou. To okrem iného znamená, že nová Dacia má blízko k uvedeniu na trh. Ceny nepoznáme, ale môžeme predpokladať základ začinajúci na hranici 20 000 eur, teda zhruba o 2500 eur viac, ako dnes dáte za nový Duster. K samotnej cene sa ešte vlani pre stránku AutoExpress vyjadril aj generálny riaditeľ spoločnosti, Denis Le Vot. Naznačil, že autá tohto typu neustále zdražujú, Dacia ale má byť protipólom: „4,6 metra dlhý plnohodnotný crossover segmentu C, so správnou výbavou, ktorú potrebujete.“ Vtip je v tom, že „stojí menej ako 20 000 libier a presvedčí vás, že ju potrebujete“.
Nakoľko bol cenový odhad presný, ukážu najbližšie mesiace. Pôjde však o najväčšiu a pravdepodobne najdrahšiu Daciu. Z dostupných informácii vieme, že uvedenie prebehne koncom tohto roka alebo začiatkom 2025. Vyrábať sa má priamo v Pitešti, súbežne s Dusterom.
Viac ako len podobný konceptu
Aj napriek maskovaniu vidno, že novinka skutočne vychádza z konceptu z roku 2021. Podľa predbežných informácii bude Bigster postavený na platforme CMF-B, ktorá umožní nasadenie hybridného pohonu či niektorých nových bezpečnostných prvkov. Pripravovaná novinka bude vo svojej podstate predĺženou verziou Dustera so 7-miestnym interiérom. Detaily nie sú známe, môžeme však predpokladať, že Bigster by si mal z novej generácie Dustera preniesť veľa, napríklad 10,1-palcový dotykový displej, sedempalcový digitálny prístrojový panel a nový univerzálny upínací systém „YouClip“.
Bigster by mal byť v porovnaní s Dusterom o 260 mm dlhší, konkrétne má narásť na rovných 4600 mm. Podobný bude aj jeho dizajn, vrátane svetiel s grafikou prípomínajúcou písmená Y, robustných nelakovaných ochranných prvkov spodných partií karosérie z recyklovaných plastov či kľučkami dverí ukrytými v stĺpikoch „C“. Pokiaľ ide motorizácie, čakajte menšie zmeny. Kvôli väčším rozmerom a hmotnosti z ponuky zmizne základný 3-valcový motor 1.0 TCe. Základom by mal byť mild-hybridný trojvalec 1.2 TCe s výkonom 130 koní. Auto by malo byť dostupné s pohonom predných alebo všetkých kolies. Druhou alternatívou má 1.6 Hybrid 140, ktorý spojí atmosférický štvorvalec s dvoma elektromotormi. Pre priaznivcov dieselových motorov dobré správy nemáme. Pod kapotou novinky naftu už nehľadajte. Teda aspoň nie pre Európu.
Zdroje: AutoExpress

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk