TRH S JAZDENÝMI AUTAMI

Predávajú sa na Slovensku jazdené elektromobily? Najväčší bazár s jazdenkami zverejnil konkrétne čísla o stave ich batérií

Slováci sa postupne učia nakupovať aj jazdené elektromobily, môžu tak ušetriť obrovské peniaze.

Priemerná cena 3,5-ročného elektromobilu ľahko presahuje 23-tisíc eur.
Vydané  Text: 

Predaj jazdených elektromobilov obnáša špecifiká

Jedným z hlavných dôvodov, pre ktoré nielen slovenskí motoristi majú nedôveru k elektromobilom, je ich údajná náchylnosť na veľmi drahé servisné problémy. Obyčajne sa spájajú s postupným, ale pomerne rýchlym znehodnocovaním kapacity akumulátora, bez ktorého je elektromobil fakticky nepoužiteľný. A cena nového môže v niektorých prípadoch dosahovať až polovicu celkovej hodnoty automobilu.

Tento všeobecný názor o skorej degenerácii batérií elektromobilov sa má následne premietať do formovania trhu s ojazdenými elektromobilmi, ktoré majú prichádzať o neproporčne veľké časti svojej pôvodnej hodnoty.

Ukazuje sa však, že Slováci nutne nemajú tieto názory za stereotypné a tí, ktorí venujú pozornosť štúdiu problematiky u nás a vo svete, sú napokon kúpe elektrického automobilu z druhej ruky naklonení.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Podiel alternatívnych pohonov LPG a CNG je prakticky zanedbateľný, ale holding spravujúci známu značku autobazárov v Európe avizuje nárast záujmu o elektrické automobily.

Tento rok sme predali už takmer 300, čo je viac ako za celý minulý rok,“ povedal na tlačovej konferencii prevádzkový riaditeľ Aures Holding Petr Vaněček.

Tlačová konferencia v Bratislave. Zľava: Juraj Hrivnák (ombudsman AAA Auto), Petr Vaněček (COO AURES Holding), Karolína Topolová (CEO AURES Holding), Róbert Zrubák (IRIS IDENT), Aleš Rouček (Insight Sofa)

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Priemerná cena jazdeného elektromobilu presahuje 23-tisíc eur

Z predaných elektromobilov sa v skupine najviac predá v Českej republike, a to až 84 percent všetkých predajov. Priemerná cena automobilu s batériovým pohonom je 23 340 eur, pričom sú primerne staré iba 3,5 roka. Zaujímavosťou je, že takmer polovica výkupu je z Nemecka.

Na Slovensku však predaje zo štatistického hľadiska rastú najrýchlejšie v skupine.

Zatiaľ čo pomer elektromobilov v celkových predajoch skupiny je jedno percento, zatiaľ čo hybridné automobily využívajúce sekundárny elektrický pohon už vzrástli na 3 percentá.

Najpredávanejšie elektromobily v sieti AAA Auto na Slovensku za rok 2023 podľa počtu predaných kusov sú:

  • Nissan Leaf
  • Škoda Enyaq
  • Škoda Citigo-e
  • VW e-Up!
  • BMW i30

Batérie to napokon zvládajú lepšie, ako sa čakalo

Aby sa sieť autobazárov vyhol možným odklonom zákazníkom z dôvody obavy o stav batérie, prevádzkuje diagnostiku stavu akumulátora, ktorý má odhaliť reálnu technickú kondíciu tohto kľúčového komponentu automobilu. Skupina takto dopĺňa svoje služby overovania jazdených áut, pri ktorých spolupracuje s českou organizáciou Cebia. Táto služba funguje od začiatku mája 2023.

Aká je napokon realita s degeneráciou batérií elektromobilov? Priemerný stav batérie pritom z dostupných údajov dosahuje 93 percent z pôvodnej kapacity, čo je podstatne viac ako tvrdia zanietení odporcovia elektromobily. Tí častokrát avizovali nepoužiteľnosť batérie už po piatich rokoch používania, pričom vychádzali zo skúseností s malými lítium-iónovými batériami používanými v elektronike, najmä v mobilných telefónoch.

Petr Vaněček avizuje, že trh s jazdenými elektromobilmi bude v nasledujúcich rokoch prirodzene rásť v celej skupine, teda aj na Slovensku.

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »