Úradom došla trpezlivosť! Prvé veľké mesto zakázalo elektrické kolobežky. Dočkáme sa podobného riešenia aj u nás?

Elektrické kolobežky sú aktuálne veľkým problémom. Čoraz častejšie dochádza k stretom vodičov tohto dopravného prostriedku s chodcami či inými účastníkmi premávky.

Prvé veľké európske mesto na celú situáciu už reaguje.
Aká je nálada na Slovensku a aké kroky polícia proti bezohľadným kolobežkárom podnikla?
Vydané  Text: 

Elektrické kolobežky patria k najvyužívanejším prostriedkom osobnej mobility. Avšak s ich používaním je najmä v posledných mesiacoch spojená veľká dávka arogancie. Všetko u nás vyústilo až do tragickej udalosti, kedy vodič elektrickej kolobežky usmrtil 63-ročnú chodkyňu. S problémom neustáleho porušovania pravidiel a prekračovania hraníc zákona sa však nestretávame len u nás. Ako sa zdá, elektrické kolobežky sú problémom vo viacerých mestách v Európe. Jedno z nich prišlo s radikálnym riešením.

Koniec zdieľaným kolobežkám

Niekoľko tragických stretov kolobežkárov v parížskych uliciach prinútilo tamojšie úrady zakročiť. Na cestách francúzskej metropoly sa v posledných mesiacoch odohralo viacero nehôd, ktoré boli či už priamo alebo nepriamo, spôsobené vodičom elektrickej kolobežky. Vznikla preto masívna petícia, ktorú podpísalo až 18-tisíc obyvateľov. Priamou odpoveďou na petíciu bolo vypísanie referendovej otázky, ktorá priniesla jasné výsledky. Až 89% zúčastnených sa vyjadrilo za zákaz používania zdieľaných elektrických kolobežiek v Paríži.

K náprave správania ľudí na kolobežkách nepomohli ani viaceré obmedzenia, ktoré tamojšia polícia a úrady nastolili. Za zmienku stojí napríklad zákaz používania elektrických kolobežiek na chodníkoch a taktiež prijatie prísnejších predpisov pri ich parkovaní. Ani tieto kroky však neznížili počet stretov s chodcami alebo vozidlami. Preto prišiel definitívny zákaz používania zdieľaných elektrických kolobežiek. Kolobežky v súkromnom vlastníctve môžu ľudia aj naďalej používať.

Z ulíc zmizne viac ako 15 000 strojov

Všetky tri spoločnosti, ktoré možnosť zapožičania si tohto dopravného prostriedku v Paríži poskytovali, teraz musia z ulíc stiahnuť viac ako 15-tisíc strojov. Tie by mali v blízkej dobe prejsť servisom a mali by byť premiestnené do iných miest, kde zákaz ešte zatiaľ neplatí. Všetko by pritom mohlo byť inak, keby elektrické kolobežky používali ľudia, ktorí na to majú oprávnenie. Prvým krokom k eliminovaniu nehôd by mohlo byť zavedenie povinného zmluvného poistenia. Ani to však nezabráni niektorým neskúseným ľuďom, aby kolobežky využívali na chodníkoch alebo frekventovaných dopravných úsekoch.

Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie

Inzercia


Aká je situácia u nás?

Podobné predpisy sa pravdepodobne v budúcnosti rozšíria aj do iných miest v Európe. Tragických udalostí totiž čoraz viac pribúda. Za zmienku stojí napríklad tragický stret muža na elektrickej kolobežke s chodkyňou v Trenčíne. Udalosť sa odohrala v závere augusta a dokonale poukázala na všetky problémy tohto dopravného prostriedku a jeho voľného používania. Vodič elektrickej kolobežky navyše podľa tvnoviny.sk podstúpil dychovú skúšku na alkohol s pozitívnym výsledkom. Nafúkal až 1,38 promile.

Pred istým časom sa zase v Liptovskom Mikuláši objavil muž na elektrickej kolobežke, ktorý na tomto dopravnom prostriedku išiel viac ako 100 km/h bez akýchkoľvek ochranných prostriedkov. Navyše, podľa informácií RTVS aktuálne na Slovensku prebieha petícia za zákaz používania elektrických kolobežiek. Polícia taktiež momentálne zberá dáta z používania kolobežiek, ktoré chce v budúcnosti aplikovať do novely zákona o cestnej premávke.

Polícia vyzýva na ohľaduplnosť. Kolobežky má pod drobnohľadom

Polícia SR – Trenčiansky kraj krátko po usmrtení chodkyne vyhlásila dopravno-bezpečnostnú akciu zameranú na všetkých nemotorových účastníkov dopravy. Už počas úvodných štyroch hodín zaznamenala až 11 priestupkov z čoho 6 bolo vyriešených v blokovom konaní a 5 bolo oznámených na dopravný inšpektorát. Hrozivejšia štatistika je, že z jedenástich porušení zákona, bolo až 5 v dôsledku pozitívnej dychovej skúšky. Traja vodiči pritom nafúkali nad jedno promile.

Polícia navyše upozorňuje, že netreba zabúdať, že kolobežka nemôže byť vybavená sedadlom a nemôže ísť rýchlejšie ako 25 km/h. Bicykel s pomocným motorčekom do výkonu 250W a rýchlosti 25 km/h musí byť vybavený štítkom. V opačnom prípade sa jedná o motorové vozidlo, ktoré musí byť vybavené tabuľkou s evidenčným číslom a vodič musí byť držiteľom vodičského oprávnenia.

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.