Nový RENAULT RAFALE: Kedy príde k nám, koľko bude stáť a prečo je považovaný za najlepšie auto značky?

Renault len tak mimochodom predstavil úplne nový dizajnový jazyk a nový model spojil s príbehom, ktorý pripomína aktivity spoločnosti v leteckom priemysle.

Nová vlajková loď výrobcu sa na trhy dostane na jar 2024.
Farebné varianty modelu sú na konci článku.
Vydané  Text: 
Renault

Otvoriť fotogalériu

Renault Rafale je najnovší automobil francúzskej automobilky, ktorý je považovaný za priamu odpoveď na konkurenčné francúzske vozidlá s netypickým typom karosérie. Automobily ako Citroen C4 X, C5 X a Peugeot 408 majú teraz nového (nepriameho) rivala, ktorý má ale veľký výhodu v podobe väčších rozmerov a príbehu, ktorý novinku od Renaultu sprevádza.

Meno Rafale odkazuje na minulosť značky Renault spojenú s letectvom, na ktorú sa často zabúda. Odkaz na lietadlo Caudron Rafale C.450, ktoré v auguste 1934 dosiahlo rekordnú rýchlosť 445 km/h, je pritom iba jednou z pripomienok významu nového modelu. Zaujímavosťou je, že pilotom lietadla bola Hélène Boucherová, teda žena. Na svoju dobu niečo pokrokové. Vo francúzštine slovo rafale znamená sila. Ústrednými pojmami novinky sa tak stávajú vietor, sila, letectvo, ale i sloboda, inovácie, a tak ďalej. Skrátka, dobre vymyslený marketingový balíček na podporu nového modelu, ktorý mieni zamiešať karty v zmieňovanom segmente D.

Caudron-Renault, dobová reklama v novinách

 

Renault Rafale ako nový TOP model výrobcu

Úspech menšej Arkany značke zachutil, pretože Renault pridáva do ponuky ďalšie SUV kupé a zaraďuje ho na úplný vrchol svojej ponuky. Toto je Renault Rafale, nový francúzsky top model, ktorý „en passant“ (mimochodom) predstavuje aj nový dizajnový jazyk značky.

Renault Rafale. Tento názov je úplne nový, ale už dáva zmysel. Slovo „Rafale“ znamená „vietor“ a bolo použité v tridsiatych rokoch minulého storočia pre lietadlo Caudron C.460, ktoré stíhalo rekordy a víťazstvá v pretekoch vďaka šesťvalcu Renault s rýchlosťou viac ako 400 km/h. Ale sme veci uviedli na pravú mieru, šesťvalec sa v automobile Rafale objavovať nebude.

Namiesto toho je pod prednou kapotou skromnejší a úspornejší 1,2-litrový trojvalec, ktorý je súčasťou známej hybridnej pohonnej jednotky E-Tech Hybrid. Rovnako ako v Australe a jeho dlhšom bratovi Espace, ktorý vyvinie max. výkon 200 koní. S Rafale však budú nasledovať ďalšie verzie, pretože Renault už avizuje verziu s výkonom 300 koní.

Renault Rafale E-Tech 4×4 300 má navyše elektromotor na zadnej náprave a teda pohon všetkých štyroch kolies. A keďže ide plug-in hybrid, môžete ním jazdiť na dlhšie vzdialenosti čisto elektricky.

Plne elektrický Rafale síce dostupný nebude, Renault však príde s inými modelmi, ktoré budú vystavané práve ako elektromobily.

 

Prečo je považovaný za najlepšie auto značky?

Renault Rafale zdieľa platformu CMF-CD s Australom a Espace a má rázvor 2,74 metra. Viacprvkové zadné zavesenie je štandardné, riadenie štyroch kolies 4Control Advanced voliteľné.

Podľa Renaultu to robí z oboch áut (Espace a Rafale) automobily D-segmentu, rovnako ako Talisman, ktorý sa medzičasom z ponuky vytratil.  Povedali by sme, že hranice medzi segmentmi sú už dnes dosť nejasné, ale Rafale bude určite patriť k silnejšej strane.

Renault Rafale je 4,71 metra dlhý, 1,86 metra široký a 1,61 metra vysoký, čím je o niečo kratší, nižší, ale o dva centimetre širší ako Espace. Okrem toho sa v porovnaní s týmto modelom zväčšila šírka rozchodu o štyri centimetre. Hmotnosť vozidla sa líši v závislosti od motorizácie a výbavy, ale minimálne to bude 1 653 kg.

Ak hľadáme nejaké alternatívy, ukazuje sa, že Rafale je ako SUV kupé s týmito vonkajšími rozmermi je pomerne jedinečné. Nový Peugeot 408 sa približuje, ale je nižší a jednoznačne menej „SUV“. Svojím spôsobom je porovnateľný aj Citroën C5-X, ten má však predsa len odlišný tvar karosérie.

V tomto ohľade sa BMW X4, Audi Q5 Sportback a Mercedes-Benz GLC Coupé približujú, ale Renault nemá s Rafale žiadne prémiové ašpirácie a pravdepodobne bude namiesto luxusného charakteru komunikovať technologickú vyspelosť a veľkorysý vnútorný priestor.

 

Nový dizajn značky Renault

Keď sme už spomenuli Peugeot 408, nemôžeme ignorovať fakt, že Rafale má na prvý pohľad pomerne veľa čŕt Peugeotu. Je to vďaka novému kresliarskemu štýlu Renaultu, ktorý sa prvýkrát ukázal na minuloročnom Scenic Vision. Rafale je po faceliftovanom Cliu prvým sériovým autom nakresleným úplne v tomto štýle. Najmä  predné pásy  LED osvetlenia v prednom nárazníku nápadne pripomínajú Peugeot, rovnako veľká maska ​​chladiča.

Zadná časť Rafale sa tiež značne líši od toho, čo sme videli v posledných rokoch. Veľké ostro lemované zadné svetlá sú vo vypnutom stave takmer čierne. Batožinový priestor aj napriek zadným partiám v štýle kupé ponúka  530 litrov, teda viac ako Austral.

 

Presvetlený interiér s displejmi

Výrazným prvkom v interiéri je veľká presklená strecha. Nedá sa otvoriť, no vďaka svojej dĺžke 1,47 metra púšťa do interiéru prirodzené svetlo a robí ho tak vizuálne otvorenejším. Zaujímavosťou je, že ak chcete, stlačením tlačidla sa strecha úplne alebo čiastočne stane nepriehľadnou.

Predný interiér vyhradený pre vodiča a jeho spolujazdca nadväzuje na to, čo sme spoznali v modeloch Espace a Austral. Dominantné sú zobrazovacie plochy, avšak výrobca nezabudol ani na praktické prvky, ako sú madlá pre pohodlné položenie rúk, či mierne natočenie stredovej konzoly k vodičovi.

Z fotografií prístrojového panela je zjavné, že Renault pri modeli Rafale použil novú generáciou operačného systému založenom na Android Automotive. V tomto ohľade musíme uznať, že Renaultu sa spolupráca s Google na infotainmentoch skutočne vydarila, takže práca s týmto systémom je skutočne komfortná, bezpečná a predovšetkým rýchla.

Silnou stránkou Renaultov sú tiež samotné obrazové plochy s vysokými rozlíšením a krásnym zobrazením bez ohľadu na okolité osvetlenie, čo sa o všetkých výrobcoch rozhodne povedať nedá.

 

Nový Renault Rafale v červenom, šedom a zelenom laku, ktorý však výrobca zatiaľ neodhalil – vznikol v našej redakcii v grafickom programe.

Ceny a dostupnosť

Nový Renault Rafale schádza z výrobnej linky v Palencii v Španielsku – rovnako ako Austral a Espace.

Zatiaľ nie je známe, koľko bude nový Renault Rafale stáť, no už teraz vieme, že na trhu by sa mal objaviť na jar 2024. Očakávame ceny presahujúce 30-tisíc eur.

Dodajme, že nový Renault Austral sa na Slovensku predáva od cenníkových 30 400 €,

Renault Megane E-Tech 100% Elektrický od cenníkových 46 700 €,

Renault Arkana od cenníkových 26 500 €

a veľké SUV Renault Koleos od cenníkových 33 400 €.

 

 









Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.