Aktuality

Nové GTI: Rozdiel 41 rokov, pokrok o 5 konských síl a takmer dvesto kíl navyše

Nemecký automobilový koncern prezentuje nový Up! GTI pri slávnom jazere Wörthersee, ktoré je priestorom pravidelného stretávania sa fanúšikov značky od roku 1981. S výkonom motora 85 kW (115 koní) je iba o niečo výkonnejší ako pôvodný Golf GTI MkI z roku 76 (81 kW/110 k), zároveň však menší a vrtkejší. Vozidlo, ktoré výrobca označuje ako koncept, v skutočnosti nie je tak vzdialené reálnej produkcii: začne sa vyrábať už začiatkom budúceho roka.

Iba mierny nárast výkonu možno ospravedlniť a pochopiť, Up! je predsa len iný typ automobilu ako legendárny Golf. V tomto kontexte však vyznieva paradoxne skutočnosť, že zatiaľ čo pôvodný Golf GTI 1976 mal hmotnosť 810 kilogramov, nový Up! GTI ich má 997.

Preplňovaný benzínový agregát 1.0 TSI vyvinie už spomínaný výkon 115 konských síl a krútiaci moment na úrovni maximálne 200 Nm. Práve vďaka nemu sa tonový kompakt rozbehne z nuly na rýchlosť 100 km/h už v priebehu 8,8 sekundy, čo je v porovnaní s vyše 40-ročným Golfom pokrok o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 197 km/h.

Nové GTI: Rozdiel 41 rokov, pokrok o 5 konských síl a takmer dvesto kíl navyše
Volkswagen Up! GTI koncept (2018), predný pohľad (zdroj: VW)

Zámerom tohto projektu je predovšetkým upozorniť na historický význam modelov GTI a preniesť ich charakter aj do malého mestského modelu, ktorý bežne nie je orientovaný na výkon a jazdné vlastnosti. Typickým vizuálnym prvkom modelov GTI je tartanový vzor čalúnenia, červené akcenty v exteriéri aj interiéri, po technickej stránke sú tieto vozidlá ľahšie, výkonnejšie a zamerané na športovú jazdu. Up! vo výbave GTI tieto vylepšenia obsiahne tiež a navonok na ne bude upozorňovať logami GTI vzadu, vpredu a aj na obidvoch bokoch.

Volkswagen Up! GTI sa bude v modelovom roku 2018 vyrábať vo farbách typických pre GTI, teda v červenej, bielej, čiernej a aj v striebornej. Automobilka tieto varianty pomenovala „tornado red“, „dark silver“, „pure white“ a „black pearl“. Novinkou bude modrý variant laku, ktorý si vyslúžil názov „costa azul“.

Nové GTI: Rozdiel 41 rokov, pokrok o 5 konských síl a takmer dvesto kíl navyše
Volkswagen Up! GTI koncept (2018), interiér (zdroj: VW)

Pre účely GTI variantu malého Up!-u sa kompletne redizajnovali disky kolies. V 17-palcovom rozmere majú nízkoprofilové pneumatiky zliatinové disky s pútavým vzorom šiestich prepojených šesťhranov.

Volkwagen vo svojej oficiálnej správe uvádza, že novinka nadväzuje na originál nielen vizuálne, ale aj rovnako dobre jazdí. My si však na hodnotenia počkáme do doby, keď sa nám toto malé GTI-čko dostane do rúk.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?