Sen sa stal skutočnosťou! CUPRA Tavascan prináša úplne nový koncept interiéru a emocionálny dizajn. Navyše, vyzerá úžasne!

Takto to vyzerá, keď sa sen automobilky stane skutočnosťou. Športové línie exteriéru a scif-fi interiér robia z CUPRA Tavascan jedno z najkrajších áut na trhu!

Vydané  Text: 

Písal sa rok 2019 a na autosalóne vo Frankfurte vtedy len rok stará samostatná automobilka CUPRA odprezentovala krásnu štúdiu s názvom Tavascan. Zástupcovia španielskeho výrobcu vtedy tvrdili, že ich snom je jedného dňa dostať tento koncept do produkcie. Netrvalo to dlho. Pred nedávnom totiž došlo k oficiálnemu odhaleniu úplne nového modelu CUPRA Tavascan, ktorý vyzerá úchvatne. A to nielen navonok, ale aj vo vnútri.

Sen prevtelený do skutočnosti

Keď som sa v roku 2019 rozplýval nad tým, ako dobre vyzerá samotná štúdia Tavascan, ani som si nepredstavoval, že sa jedná o viac-menej sériové auto. Samozrejme, že nejaké tie zmeny by sme našli, no CUPRA si na svojom celkovo len druhom elektrickom aute dala skutočne záležať. Nové SUV-kupé tak prepája emocionálny dizajn s novou koncepciou interiéru a vysokým výkonom. Presne to, čo by ste od temperamentného Španiela očakávali.

Prečítajte si aj:


CUPRA BORN, prvý test na slovenských cestách (10/2022)
PRVÝ TEST Cupra Born: Prvé kilometre na slovenských cestách odhaľujú silné aj slabšie stránky hatchbacku | ECOMOTO

ERIK STRÍŽ


Spojenie kriviek štúdie Tavascan s duchom sériového vozidla prinieslo niečo, na čo sme dlhú dobu čakali. SUV-kupé už na prvý pohľad zaujme svojbytným dizajnom cieliacim na emócie. Športový duch sa ukrýva v každej precízne tvarovanej línii od predného nárazníku až po zadný difúzor. CUPRA týmto modelom navyše začína úplne novú éru dizajnu, ktorá sa postupne premietne do všetkých modelov značky.

Inzercia

Inzercia

CUPRA Tavascan
Žraločí nos v prednej časti dopĺňa nový dizajnový svetelný podpis predných svetlometov či masívny nárazník. Ten je tvarovaný tak, aby optimalizoval obtekanie vzduchu.

Nový dizajnový jazyk

Jeho charakteristickými prvkami na nadchádzajúce roky bude predovšetkým nezameniteľný podpis denného osvetlenia. Každý z predných svetlometov pozostáva z troch krištáľov. Samotné predné svetlá sú príjemne úzke aj ich vrchná hrana kopíruje stúpajúci líniu kapoty. Svetlá ukrývajú LED Matrix technológiu a sú pomyselne prepojené podsvieteným nápisom CUPRA na vrchnej hrane prednej masky. Predné línie okrem tvarovania v štýle žraločieho nosu zaujmú aj masívnym prevedením predného nárazníka.

Automobilka uvádza, že jeho tvary nie sú len dizajnovým prvkom, ale taktiež majú výrazný vplyv na aerodynamiku vozidla. Usmerňujú obtekanie vzduchu na miesta, kde to najviac treba a zároveň zmierňujú turbulencie a minimalizujú odpor vzduchu, ktorý by Tavascan pri vyšších rýchlostiach mohol brzdiť.

CUPRA Tavascan
Tvary štúdie Tavascan z roku 2019 boli premietnuté do reálneho modelu. Nechýba teda oblá línia strachy či masívne zadné partie.

Agresívna silueta

Podobné atletické tvary vidíme aj pri pohľade zboku. Okrem padajúcej línie strechy zaujme aj stúpajúca bočná línia, plynule nadväzujúca na zadné svetlomety. CUPRA Tavascan bude k dispozícii so zliatinovými alebo kovanými diskami kolies s rozmerom 19, 20 alebo až 21 palcov. Predný Á-stĺpik prináša čierne prevedenie a bočné okná tak pomyselne prepája s čelným sklom. Tento prvok je podľa zástupcov automobilky odvodený od priezoru pretekárskej prilby, čo má opäť evokovať športového ducha auta.

CUPRA Tavascan
Na želanie budú k dispozícii až 21-palcové kované disky kolies.

Napokon zadné partie prinášajú azda najkrajšie spracovanie, aké sme mohli na autách podobného typu za posledné roky vidieť. C-stĺpik tvarovaný do tvaru bumerangu na svojom vyústení plynulo prechádza do výrazných zadných svetlometov. Tie sa tiahnu pozdĺž celej zadnej časti. Disponuje 3D grafikou, ktorá je zavŕšená svietiacim logom CUPRA uprostred veka batožinového priestoru. CUPRA Tavascan tak bude jedným z prvých sériových vozidiel, ktoré s podobným prvkom uvidíme na našich cestách.

Čisté línie zadnej časti sú následne zavŕšené mohutným čiernym difúzorom s výrazným tvarovaním. Nechýba ani medený nápis CUPRA či trojuholníkové odrazové sklá po bokoch zadného nárazníku. Celkovo pôsobí nový CUPRA Tavascan agresívne aj vďaka špeciálnemu lakovaniu. Zákazník si bude môcť vybrať z rôznych farebných prevedení, ako sú napríklad Tavascan Blue, White Silver, Atacama Desert, Urano Grey, Hypernova Red a Century Bronze Matt. V spojení so zmienenými diskami kolies tak dostanete na výber široké možnosti individualizácie.

CUPRA Tavascan
3D grafika zadných svetlometov spoločne so svietiacim logom vyzerá skutočne skvele. Výrazná odtrhová hrana veka batožinového priestoru nemá len dizajnový charakter.

Vesmírna loď na palube

Čo však možno niekoho zaujme viac ako exteriér, je interiér. V jednoduchosti by sme mohli povedať, že model Tavascan prináša pomyselnú revolúciu v spracovaní kabíny. Doposiaľ sme sa s podobným tvarovaním vnútrajšku auta v podaní CUPRA, alebo materského SEATu, nestretli. Výrazným prvkom je takzvaná „Centrálna chrbtica“. Ide o kontrastný pilier prepájajúci palubnú dosku so stredovou konzolou. Na dverách plynule prechádza do širokých kontrastných obložení postupne sa zužujúcich smerom k zadným sedadlám. Celkovo tento prvok pôsobí ako vesmírna loď.

Prečítajte si aj:


Silným dizajnovým elementom je aj medená linka umiestnená nad „Centrálnou chrbticou“ na palubnej doske. V nej sú navyše ukryté aj výduchy klimatizácie v hrebeňovom dizajne. Okrem extravagantného spracovania palubnej dosky udrie do očí aj kontrastná výzdoba obložení dverí pripomínajúca nočnú oblohu. Tento prvok vidíme navyše aj na športových sedadlách, ktoré budú k dispozícii aj v škrupinovom prevedení CUP. Celkovo tak interiér pôsobí futuristickým sci-fi dojmom letiacej vesmírnej lode v centre galaxie.

CUPRA Tavascan
Interiéru dominuje „Centrálna chrbtica“. Spoločne s obložením dverí vytvára prvok pripomínajúci vesmírnu loď.

Centrálny displej ako hlavný riadiaci prvok

Aby sa samotný efekt moderny ešte viac umocnil, interiéru dominuje až 15-palcový displej infotainmentu. Ten prešiel zásadnou zmenou logiky ovládania a mal by byť responzívnejší a intuitívnejší. V tejto oblasti však SEAT a CUPRA už dnes patria k tým lepším výrobcom. Mnohých určite poteší aj kvalitná, a úplne nová, audio sústava Sennheiser pozostávajúca až z 12 reproduktorov. Pred vodičom je umiestnený aj druhý displej. Ide o 5,3-palcovú zobrazovaciu jednotku slúžiacu na vykreslenie najdôležitejších informácií. Samozrejmosťou by mal byť aj masívny HUD displej s rozšírenou realitou.

Vodič bude v najtesnejšom kontakte so športovým volanom s dvojicou špeciálnych tlačidiel slúžiacich na aktivovanie dodatočných športových funkcií. Pod volanom sa nachádzajú nové páčky určené na voľnu jazdných režimov a iných nastavení vozidla, ktoré boli už skoršie prezentované napríklad vo Volkswagene ID.7. Pomocou tlačidiel na volante je možné aktivovať vysoký výkon a užiť si jazdu v elektrickom SUV-kupé naplno. Vodičovi je k dispozícii hneď pätica jazdných režimov. Základom je režim Dojazd nasledovaný módom Komfort, Výkon, CUPRA, Individual a pre majiteľov Tavascanu s pohonom všetkých kolies je k dispozícii aj režim Trakcia.

CUPRA Tavascan
Centrálny chrbtica nachádza oporu v stredovom tuneli.

Až 340 elektrických koní

Nový Tavascan totiž neponúka len dizajnový zážitok, ale taktiež aj poriadnu porciu výkonu. Koncernová stavebnica MEB umožnila Španielom implementovať dvojicu elektromotorov s maximálnym výkonom až 250 kW a krútiacim momentom na úrovni 545 Nm. Úplne nový zadný elektromotor pritom disponuje výkonom až 210 kW. Prednú nápravu obsluhuje elektromotor s výkonom 80 kW. Celkovo tak Tavascan šprintuje z 0 na 100 km/h už za 5,6 sekundy pričom zrýchlenie z pevného štartu na 50 km/h zvláda už za 2,4 sekundy.

Novinka bude k dispozícii zatiaľ v dvojici prevedení. Verzia Endurance s batériou s kapacitou 77 kWh bude schopná na jedno nabitie prejsť až 550 km, zatiaľ čo vysokovýkonný Tavascan VZ zvládne s rovnakou batériou približne 520 kilometrov. Samotnú efektivitu pohonu zvyšuje aj tepelný manažment slúžiaci na udržiavanie optimálnej teploty batérie.

CUPRA Tavascan
Športové sedadlá budú k dispozícii aj v škrupinovej CUP verzii.

Temperament z Barecelony

Inžinieri z Barcelony si dali záležať aj na podvozku nového Tavascanu. Ten bol navrhnutý s cieľom čo najviac maximalizovať jazdné vlastnosti a zároveň dodať posádke potrebný komfort. Jednotlivé komponenty boli vyvinuté tak, aby poskytovali vodičovi čo najlepšiu odozvu a intuitívne ovládanie na kľukatých cestách. Výhodou je aj nízke uloženie ťažiska kvôli batérii umiestnenej v najnižšom možnom bode či rozloženie hmotnosti v pomere 49:51.

Prečítajte si aj:


CUPRA uvádza na náš trh TRIBE EDITION pre Formentor a Atecu!
CUPRA uvádza novú TRIBE EDITION pre Formentor a Atecu!

Erik Stríž (Editor príspevku)


Obratnosť modelu Tavascan podčiarkujú aj jeho kompaktné rozmery. Na dĺžku meria toto elektrické SUV-kupé len 4644 mm, široké je 1861 mm a na výšku to je len 1597 milimetrov. Kolesá umiestnené v rohoch karosérie dodávajú potrebnú obratnosť a rázvor na úrovni 2766 milimetrov zase dostatočnú ponuku miesta na palube v kombinácii s výbornou obratnosťou. Napriek športovému duchu, Tavascan je orientovaný aj na rodinu. Svedčí o tom napríklad základný objem batožinového priestoru s hodnotou až 540 litrov.

CUPRA Tavascan
Temperament sa elektrickému Španielovi určite odoprieť nedá. Už teraz sa tešíme na redakčný test!

Prídu aj iné…

Z pohľadu konektivity a bezpečnosti nechýbajú tie najmodernejšie prvky. Auto je teda k dispozícii s Apple CarPlay či Android Auto a to všetko bezdrôtovo. Čo sa týka bezpečnostných prvkov, CUPRA Tavascan dokáže pracovať z údajmi uloženými na cloude a využiť ich napríklad pri automatizovanom riadení na cestách bez vyznačených jazdných pruhov. Nechýba ani 360-stupňový kamerový systém či asistované parkovanie s pamäťou posledných 50 metrov. Novinkou je aj možnosť parkovania na diaľku prostredníctvom aplikácie v smartfóne.

Nová CUPRA Tavascan bola kompletne navrhnutá a vyvinutá v Barcelone. Jej výrobná linka je umiestnená v Číne v moderných priestoroch závodu Anhui koncernu Volkswagen. Na trh sa dostane v roku 2024 s ročným cieľom vyrobiť viac ako 70 tisíc kusov. Okrem nového Tavascanu má najmladšia európska automobilka v pláne v nasledujúcich dvoch rokoch modernizovať svoje aktuálne portfólio a predstaviť Ďalšiu dvojicu elektromobilov s názvom CUPRA Terramar a CUPRA UrbanRebel.


Zdroje:  AUTOVINY.SK




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ