12 rokov vyvíjali technológiu na predlženie dojazdu áut, teraz je pripravená na predaj. Sila Titan Silicon
### Kremíkové anódy ako kľúč k praktickejším elektromobilom
**Sila**, spoločnosť vyrábajúca batériové materiály so sídlom v Silicon Valley, tvrdí, že dokončila proces hromadnej výroby prvých anód na báze kremíka. Informuje o tom denník Automotive News Europe ([zdroj](https://europe.autonews.com/suppliers/silicon-based-anodes-could-boost-range-mass-produced-evs)).
Spoločnosť nazýva svoj nový materiál **Titan Silicon** ([webstránka Sila](https://www.silanano.com/press/press-releases/sila-introduces-titan-silicon-nano-composite-silicon-engineered-for-mass-scale-to-power-a-20-increase-in-vehicle-range-and-dramatically-reduce-charge-time)) a je v neskorších fázach kvalifikácie u výrobcov automobilov, kým sa koncom budúceho roka začne vyrábať nová továreň. Potvrdil to generálny riaditeľ spoločnosti Sila, **Gene Berdichevsky**.
Sila tvrdí, že **anódy Titan okamžite zvýšia maximálny dojazd vozidla až o 20 percent**.
Prvým zákazníkom je Mercedes-Benz, ktorý bude začiatkom roka 2025 používať anódy Titan vo svojom SUV EQG s predĺženým dojazdom, elektrickej verzii štandardnej Triedy G. Testy koncepčného modelu už prebehli v Arktíde.
Sila nie je jedinou spoločnosťou v pretekoch o presadenie kremíkovej anódy. Tesla, ktorej vozidlá s dlhým dosahom tvoria polovicu predaja elektrických vozidiel v USA, verejne hovorí o vývoji vlastnej kremíkovej anódy minimálne od roku 2020. Tesla vtedy vyhlásila, že pracuje na kremíkových anódach pre svoj nový formát batérie 4680 a regulačné prihlášky za ten rok ukazujú, že získala SiILion, dodávateľa batérií so sídlom v Colorade, ktorý pracuje na vysoko koncentrovaných kremíkových anódach.
[CONTENT id=124595]
### Ako to celé funguje?
Odkedy boli v 80. rokoch 20. storočia vynájdené lítium-iónové batérie, anódy sa vyrábajú z grafitu, ktorý sa ťaží a spracováva takmer výlučne v Číne.
**Anóda batérie slúži ako zásobník lítiových iónov**. Keď je batéria nabitá, ióny vyplnia priestory medzi vrstvami grafitu. Keď je batéria vybitá, ióny prúdia smerom k druhej strane batérie, ktorá sa nazýva katóda. Najnovší pokrok v chémii batérií sa doteraz dosahoval na strane katódy.
Grafit funguje dobre ako anódový materiál, ale disponuje hmotnosťou a objemom, ktoré sú nežiadúce. Niektorí výrobcovia automobilov, vrátane Tesly, už tieto anódy posypali malým množstvom ľahkého kremíka, čo pomáha inak identickej batérii rýchlejšie sa nabiť a uložiť viac energie.
Ale veľký problém s kremíkom je, že sa trikrát zväčší, keď sa batéria naplní iónmi lítia. Dokonca aj pri nízkych koncentráciách kremíka môže tento „opuch“ rýchlo znehodnotiť batériu. Špičkové batérie dnes používajú v zmesi približne 5 percent kremíka.
Trik na výrobu batérií s väčším obsahom kremíka je zistiť, ako zabrániť expanzii zapuzdrením častíc kremíka do nejakého druhu väzbovej štruktúry.
Riešenie od spoločnosti Sila obklopuje časticu kremíka a umožňuje jej expandovať do pórov kapsuly bez poškodenia vonkajšieho obalu. Drobné kapsuly podľa spoločnosti obmedzujú expanziu len na 6 percent, čo je hodnota podobná grafitu.
**Po 1100 nabíjacích cykloch (ekvivalent takmer 500-tisíc km jazdy) si batéria zachová 80 percent svojej počiatočnej kapacity**. Aj toto je hodnota zodpovedajúca grafitovým riešeniam.
Prvých pár rokov zrýchľovania výroby sa bude Titan predávať ako prémiový produkt a bude sa používať vo vozidlách s predĺženým dojazdom.
Keď anódy na báze kremíka dosiahnu plnú produkciu, Berdichevsky hovorí, že ich **výroba bude stáť podstatne menej ako grafitové riešenie a očakáva, že sa rýchlo stanú priemyselnou normou**.
Berdičevskij hovorí, že Sila bude schopná vyrobiť dostatok materiálu až pre 200-tisíc elektromobilov ročne do roku 2026 – a dosť pre milión vozidiel ročne do roku 2028.
Očakáva, že do roku 2030 bude mať anódy na báze kremíka až tretina novovyrobených elektromobilov a do roku 2035 už všetky.
Zdroje: AUTOVINY.SK