Renault 5 je späť! Francúzski inžinieri nám prezradili prvé detaily a ukázali fotky z testovania

Vo Francúzsku už prebieha odpočítavanie. Jeden z ikonických modelov Renaultu sa vráti budúci rok. Po 28-ročnej prestávke príde na scénu úplne nový Renault 5. Rozprávali sme sa s inžiniermi Renaultu zodpovednými za návrat francúzskej legendy.

Vydané Text: 

Po mnoho rokov na otázku o návrate modelu 5 zástupcovia značky Renault odpovedali prekvapivo jednomyseľným nie. Argumentovali tým, že pre legendu už nie je miesto, keďže nástupca, Renault Clio, sa predáva veľmi dobre. Názor zmenili, až keď sa objavil nový prezident. Luca de Meo hrdo pózoval pri koncepte nového Renaultu 5 počas jednej zo svojich prvých tlačových konferencií.

Našťastie to nebol len koncept, ktorý by časom padol do zabudnutia.

Vidíte dobre, toto je nový Renault 5. Značka sa vracia k starému dizajnu, ale v modernej úprave

Značka Renault pripravila prekvapenie. Stavila na retro vzhľad áut a plánuje ich predstaviť štrnásť do štyroch rokov.

### Nový Renault 5 bude už len elektrický
Už dlhší čas sa malo za v podstate isté, že Renault 5 21. storočia bude elektromobilom, no dnes je to už celkom isté aj oficiálne.

Auto bolo navrhnuté na modernizovanej platforme CMF-B EV určenej pre autá poháňané len elektrinou. Renault ubezpečuje, že ide o úplne novú platformu. Podstatné je, že zároveň priznali, že s predchodcom (použitým v modeloch Clio a Captur) zdieľajú 70 percent komponentov. Nemusí to však byť nutne problém, pretože to, čo funguje a osvedčilo sa, je nanajvýš rozumné zachovať a zbytočne neexperimentovať.

Každého, kto už teraz zvažuje, že by si takéto vozidlo kúpil, poteší, že Renault 5 je už dnes na cestách presnejšie prvých 9 exemplárov.

Zatiaľ sú ukryté pred očami verejnosti nie maskovacími fóliami, ale pod karosériami modelu Clio. Vidieť ich možno nielen v ďalekom Laponsku, ale aj vo Francúzsku v technických centrách Renaultu v Paríži a Aubevoye v Normandii. Testovanie vozidiel prebieha v rôznorodých podmienkach: na klasickýc cestách, uzatvorenom motoristickom okruhu, na snehu a ľade, skrátka už prebieha intenzívne testovanie a ladenie.



To však neznamená, že model uvidíme v predaji ešte tento rok, Renault hovorí o roku 2024.

### Nižšia hmotnosť a nižšie náklady na výrobu
Počas internetového stretnutia s inžiniermi zodpovednými za dizajn nového auta sme sa už dozvedeli prvé technické detaily.

Počas konferencie sme opakovane počúvali o znižovaní nákladov na výrobu, napríklad cena platformy je až o 30 percent lacnejšia ako v prípade modelu Zoe. Taktiež nebolo potrebné vynakladať náklady na vývoj nového pohonu.

Výrobca využije budený synchrónny motor, ktorý používa už v Mégane E-Tech Electric. Je nielen menší, ale aj ľahší: v porovnaní s riešením v Renault Zoe ide o úbytok na hmotnosti 15 kg, pričom spoločne s ďalšími komponentmi ide o pokles až o 20 kg. A to je signifikantný rozdiel obzvlášť pri malom a relatívne ľahkom mestskom vozidle.

Strata hmotnosti sa týka aj akumulátora, ktorý je pri elektromobiloch tým najväčším priestorom pre optimilizáciu hmotnosti. Renault sa chváli, že v tomto smere získava pred konkurenciou výrazný náskok. Vnútorná architektúra akumulátora bola v porovnaní s batériou v Zoe výrazne zjednodušená. Namiesto 12 malých modulov boli použité štyri väčšie a počas stretnutia inžinieri Renaultu hrdo zdôraznili, že nový elektrický Renault 5 bude potrebovať menej miesta na prepravu väčšia množstva kilowatthodín.

### Sľubujú zábavnú jazdu, bude aj elektrický hot-hatch?
Delphine De Andria, riaditeľka produktového výkonu pre segment B-EV, na online stretnutí s novinármi povedala: „Nová platforma CMF-B EV je skvelou príležitosťou z „produktového“ hľadiska, pretože znamená, že budúci Renault 5 electric prinesie skutočné radosť z jazdy a zároveň zostáva veľmi konkurencieschopný vo svojom segmente.“

O potešenie z jazdy sa nemusíte obávať. Nižšie ťažisko (batérie sú pod podlahou) a viacprvkové zadné zavesenie (!) avizujú dobrú šoférsku skúsenosť. Všetko však záleží na detailoch.

V súčasnosti nemožno potvrdiť ani príchod výkonnostného modelu, ktorý by sme mohli považovať za elektrický hot-hatch, no eventualita takejto verzie tu stále je.

Dôležitou otázkou je, koľko za to budú musieť zákazníci zaplatiť. Inžinieri Renaultu pri dopytoch na cenu zostali neoblomní, namiesto presných odpovedí sa iba potmehútsky usmievali. „Renault 5 bude mať konkurencieschopné ceny oproti kľúčovým rivalom v segmente,“ opakovali mnohokrát.

Nový malý elektrický Renault bude v čase uvedenia na trhy konkurovať vozidlám ako Fiat 500e, Honda e a MINI Electric, hovorí sa tiež o príchode malého elektromobilu Nissan Micra EV, rivalom by tiež mohol byť pripravovaný Volkswagen ID.2all.

Zdroje:  AUTOVINY.SK







Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie