„Naším najväčším snom je vyrábať športové auto s rotačným motorom,“ znie z Mazdy. Brzdí ju však jedna vec

Mazda chce v budúcnosti opäť navrátiť rotačný motor do super športového auta. Aktuálne jej v tom bráni len nastavenie spoločnosti.
Vydané  Text: 
Mazda len pred pár dňami oficiálne predstavila úplne novú generáciu rotačného motora. Legendárny Wankel zažil svoj novodobý debut v plug-in hybridnom modeli MX-30 e-Skyactiv R-EV. Bližšie sme sa na túto horúcu elektrickú novinku, ktorá rozpútala veľké diskusie, pozreli v samostatnom článku. Pri príležitosti reinkarnovania rotačného motora však Mazda poodhalila aj svoj najväčší sen. Ním je výroba niečoho, o čo sa Japonci už kedysi pokúsili.

OFICIÁLNE: Koniec čakania! Mazda ukázala nový model s rotačným motorom. Z elektromobilu robí skutočne zaujímavé auto.

Mazda oživila Wankelov motor a dala ho do elektrického modelu MX-30. Výsledok stojí za to!

### Symbol Mazdy Z pohľadu fanúšikov technologických zaujímavostí a exotických áut bol rok 2012 isto sklamaním. Mazda totiž vtedy ukončila výrobu dnes zberateľmi pomerne vyhľadávaného modelu RX-8. Išlo o športové kupé, ktoré malo pod kapotou rotačný motor. Napriek tomu, že od ukončenia výroby tohto modelu už čoskoro uplynie 11 rokov (jún 2023), Mazda sa myšlienky na podobné auto nikdy nevzdala. Dokonca o ňom nedávno predostrela svoje sny. „*Rotačné motory sú našim symbolom,*“ povedal Yoshiaki Noguchi, asistujúci manažér pre výskum pohonných jednotiek Mazda. **Podľa jeho slov je najväčším snom automobilky vyrobiť športové auto, ktoré by bolo poháňané práve týmto typom pohonnej jednotky**. To však ale nie je také jednoduché, a predovšetkým, v dnešnej dobe ani možné. ### Nie je na to vhodná doba **Dôvod prečo dnes nie je ideálne prísť na trh s podobným typom auta je podľa slov Noguchiho elektrifikácia**. Smerovanie spoločnosti je vraj jasne nastavené tomuto trendu, a preto Mazde nateraz nezostáva nič iné, len o športovom aute s rotačným motorom uvažovať v dlhodobých plánoch. Podobné myšlienky smerom k možnému príchodu auta s plnohodnotným rotačným motorom vyjadrila aj Wakako Uefuji. **Programová manažérka Mazdy pre produktové portfólio uviedla, že v súčasnosti je pre automobilku prvoradá elektrická ofenzíva**. Mazda sa vraj aktuálne usiluje o elektrifikáciu jej základného portfólia, ktorej súčasťou je práve predstavený model MX-30 e-Skyactiv R-EV. Zároveň však dodáva, že istým spôsobom nie je v budúcnosti vylúčená ani možnosť nasadenia Wankelovho motora do iného druhu auta.
Mazda RX-8 bola posledným sériovým modelom značky s rotačným motorom. Jej výroba skončila v júni 2012.
### Tri základné výzvy **S rotačným motorom sú podľa nej aktuálne spojené tri základné výzvy**. V prvom rade je kľúčová ekonomika s ním spojená. Zároveň je ho dôležité odľahčiť a taktiež zvýšiť jeho spoľahlivosť. Niektorí motoristi určite poznajú Mazdu RX-8 hlavne preto, že v nej použitý rotačný motor nepatril práve medzi najspoľahlivejšie pohonné jednotky na trhu. To sa však Mazda s príchodom novej generácie jej obľúbeného agregátu snažila vyriešiť. Nový Wankelov motor by mal totiž disponovať novým systémom vstrekovania. Ide o priame vstrekovanie, ktoré zvyšuje hospodárnosť s palivom až o 25 % oproti predchádzajúcim generáciám. Zároveň použitie hliníkových bočných krytov znížilo hmotnosť až o 15 kilogramov. Nová technológia má navyše tú výhodu, že je možné ju škálovať. V Mazde MX-30 e-Skyactiv R-EV sa totiž nachádza rotačný motor s výkonom len 55 kW, ktorého objem je hospodárnych 830 kubických centimetrov. **Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má jednorotorovú aplikáciu, avšak tú je do budúcnosti možné prispôsobiť do komplexnejšej pohonnej jednotky**. Noguchi na záver dodáva, že ideálne pracovné spektrum otáčok nového rotačného motora použitého v plug-in hybride je je 2450-4500 otáčok za minútu, no stále je možné ho aplikovať aj do vysokootáčkovej pohonnej jednotky pre superšportové autá.

Test Mazda CX-60 PHEV: Takmer dokonalé SUV / Cena, výbava, spotreba, jazdné vlastnosti

Mazda CX-60 je ako plug-in hybrid výborné auto, ale nevyhla sa nedostatkom, ktoré kazia inak vynikajúci celkový dojem.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ