OFICIÁLNE: Koniec čakania! Mazda ukázala nový model s rotačným motorom. Z elektromobilu robí skutočne zaujímavé auto.

Mazda oživila Wankelov motor a dala ho do elektrického modelu MX-30. Výsledok stojí za to!
Vydané  Text: 
Po týždňoch nejasných informácií sme sa dočkali. Mazda na autosalóne v Bruseli oficiálne predstavila model MX-30 e-Skyactiv R-EV, ktorý je unikátny predovšetkým svojim pohonom. Spája totiž to najlepšie zo sveta elektromobility s rotačným motorom. Automobilka tak prináša alternatívu ľuďom, ktorých čisté elektrické autá zatiaľ nepresvedčili. Výsledok spojenia Wankelovho agregátu a elektromobilu je pritom viac než zaujímavý. ### Silný argument Mazda svoj prvý masovo vyrábaný elektromobil s označením MX-30 predstavila už v roku 2020. Auto, ktoré sa vyznačuje predovšetkým nevšedne otvárajúcimi sa dverami je vstupnou bránou do sveta mestskej elektromobility. Nakoľko sa jedná o pomerne zaujímavý rodinne orientovaný model, dojazd 200 km podľa špecifikácií automobilky nemusí každému vyhovovať. Aj keď je pravdou, že menší akumulátor zníži hmotnosť celého auta, čoho dôsledkom je menšia spotreba a tým pádom aj menej časté dobíjanie, práve dojazd je pri MX-30 značne limitujúcim faktorom.
Edícia Edition R sa vyznačuje viacerými dizajnovými dplnkami. Jej cena je na nemeckom trhu 45 040 eur.
Teraz však Mazda prichádza s unikátnym riešením. Inžinieri automobilky sa totiž rozhodli zobrať aktuálny model MX-30, ktorý mierne upravili. **Model MX-30 e-Skyactiv R-EV totiž oficiálne vystupuje ako plug-in hybrid**. **Klasický akumulátor z pôvodného modelu s kapacitou 35,5 kWh bol nahradený novým**. Ten má síce kapacitu len 17,8 kWh, čo vystačuje na **85 elektrických kilometrov**, avšak pohon auta je navrhnutý od základov inak.
### Wankel ako generátor K elektromotoru totiž Mazda sériovo pripojila práve úplne od základov **nanovo vyvinutý rotačný motor s objemom 830 centimetrov kubických**. **Jeho výkon je 55 kW** a dosahuje ho už pri 4700 otáčkach za minútu. **Krútiaci moment motora je síce len 116 Nm** pri 4000 otáčkach za minútu, no treba dodať, že pohonná jednotka neslúži na pohon kolies.
Auto je možné dobíjať pomocou rotačného motora alebo priamo z elektrickej siete. Nabíjací výkon AC nabíjačky ja 11 kW a pri DC nabíjaní je to 36 kW.
**Primárnym účelom motora je generovanie elektrickej energie na pohon elektromotora**. Wankelov motor má teda úlohu predlžovača dojazdu. Vďaka použitiu takéhoto pohonu **dokáže Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV prejsť až viac ako 600 kilometrov**. Výhodou je aj nízka náročnosť rotačnej pohonnej jednotky na spotrebu paliva. Podľa normy WLTP by to mal byť len **jeden liter na 100 km**. Na palube sa nachádza aj 50-litrová nádrž na benzín, čo je dôvod prečo došlo k zníženiu kapacity hlavného akumulátora.
Rotačný motor s objemom 830 centimetrov kubických má výkon 55 kW a dosahuje 116 Nm krútiaceho momentu. Je umiestnený na prednej náprave, avšak o pohon sa nestará.
### Dá sa aj nabíjať **Celkový výkon systému je 125 kW a krútiaci moment dosahuje až 260 Nm**. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV by mala dokázať šprintovať z 0 na 100 km/h už za 9,1 sekundy pritom maximálna rýchlosť bude 140 km/h. **Okrem nabíjania motorom bude auto možné dobíjať aj z elektrickej siete. Výkon AC nabíjania je 11 kW a pri DC to bude 36 kW**. Výhodou je, že Mazda nemusela robiť významné konštrukčné zmeny na aute, nakoľko na niektorých trhoch mimo Európy sa model MX-30 predáva aj so spaľovacím motorom. Cena na nemeckom trhu štartuje na čiastke 35 990 eur, vrcholná výbava Edition R stojí 45 040 eur.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ



Inzercia

Inzercia

Advertisement