V roku 2021 vyvolala modernizácia vlajkových lodí značky Tesla poriadne diskusie. Firma Elona Muska totiž prišila s radikálnym riešením, ktoré odstránilo typické ovládacie prvky auta. Klasický volant bol nahradený akýmsi futuristickým kniplom s kapacitnými tlačidlami a bez akýchkoľvek podvolantových páčok. Okamžite sa objavila vlna odporcov tohto riešenia, ktoré, ako sa neskôr ukázalo, má svoje pre aj proti.
Prečítajte si aj:
Yoke alebo Retrofit
Yoke, ako Tesla toto riešenie nazvala, bol poriadne kontroverzným prvkom modernizovaných Modelov S a X. Avšak postupne si naň ľudia zvykli, aj keď sa ukázalo, že v krízových situáciách môže byť nebezpečný. Na druhú stranu však zlepšoval samotný výhľad z auta, alebo na digitálny prístrojový. Elon Musk v tej dobe povedal, že už nie je cesty späť a Tesla opäť klasický volant do týchto áut montovať nebude.
No
— Elon Musk (@elonmusk) July 23, 2021
Ako to však pri kontroverznom miliardárovi býva, celá situácia sa začiatkom tohto roka zmenila. Vo štvrtok 5. januára totiž v konfigurátore vlajkových modelov Tesla pribudla opätovná možnosť voľby medzi moderným Yoke a klasickým okrúhlym volantom. Tá je samozrejme pri skladaní úplne nového vozidla zdarma. Zákazník tak získava možnosť voľby, čo v konečnom dôsledku môže Tesla považovať za jednu zo svojich výhod, ktoré konkurencia neponúka.

Cena s montážou poteší
Okrem voľby klasického volantu počas konfigurácie nového auta, je však pre odporcov moderného riešenia ešte jedna možnosť. Tesla totiž cez svoj online obchod ponúka klasický volant za 700 dolárov, respektíve za 900 eur cez európske stránky. Samotný staro-nový volant navyše dostal označenie Retrofit a dostupný bude od marca 2023.

Nejde ale tak celkom o klasické riešenie, na ktoré všetci odporcovia Yoke čakali. Síce sa „novinka“ môže pochváliť tým, že má klasický okrúhly veniec, no tam podobné črty s tradičným volantom končia. Retrofit volant totiž stále spolieha na kompletne dotykové ovládacie prvky a taktiež sa v aute, kde je namontovaný, nenachádzajú žiadne podvolantové ovládacie prvky. Smerové svetlá sa tak aj na tomto volante ovládajú pomocou dotykových plôch na jednom z jeho ramien rovnako, ako na modernom Yoke.
Starý volant v novom šate je navyše vyrobený z vegánskej kože a je vyhrievaný. Samotná čiastka 700 dolárov, alebo 900 eur, okrem nadobúdacieho poplatku zahŕňa aj servisný poplatok za jeho inštaláciu do auta s volantom Yoke. Jeho namontovanie je však možné výhradne do áut, ktoré predtým mali moderný knipel a to z dôvodu iného umiestnenia a vyhotovenia prvkov ovládania, ako v klasickom aute.