Aktuality

BMW šokovalo, ruší obrazovky v autách: Aj tak budú čoskoro zakázané, odhalil šéf značky

  • BMW odhalilo na veľtrhu CES 2023 koncept BMW i Vision Dee.
  • Kedykoľvek môže zmeniť farbu vďaka technológii elektronického atramentu.
  • V interiéri nemá klasické displeje, našla namiesto nich lepšie riešenie.

BMW i Vision Dee a NEUE KLASSE

Značka BMW sa koncom minulého týždňa postarala o mediálny rozruch. Na technologickom veľtrhu CES 2023 v Las Vegas predstavilo koncepčný automobil BMW i Vision Dee, ktorý reprezentuje novú éru automobilov mníchovskej automobilky s názvom NEUE KLASSE. Prvé vozidlá patriace pod hlavičku „novej triedy“ budú uvedené na trhy v roku 2025.

Koncept BMW i Vision Dee je nápadný automobil s klasickými tvarmi karosérie v štýle veľkopriestorového sedanu, ktorým kontrastuje minimalistický dizajn svetlometov a prednej masky. Na prvý pohľad sa môže dokonca zdať, že je to akési retro - azda preto, že príznačná maska chladiča v tvare dvoch ľadviniek je vzhľadom na aktuálne modely výrobcu nízka práve tak, ako tomu bolo v nedávnej minulosti.

BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023)
BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023)

Zaujímavosťou je, že čierne ľadvinky sa podľa potreby zmenia z čiernych na farbu zodpovedajúcu laku karosérie a BMW má tak na pohľad úplne plochú prednú masku. Aktívne prekrývanie tmavých plôch sa týka aj zadných partií, no v skutočnosti nejde o fyzické prekrývanie.

BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023)
BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023)

Využíva sa tu technológia elektronického atramentu, takzvaný E Ink, s ktorým BMW experimentovalo už pri modeli iX Flow Featuring E Ink. Túto technológiu pred rokom tvorcovia projektu využili na celej karosérii a diskoch, takže BMW iX dokázalo v reálnom čase meniť farby, tentokrát sa E Ink využíva už aj na spomenutých paneloch a dokáže zobraziť až 32 farieb (predtým len bielu a čiernu). Na automobile je celkovo 240 takýchto displejov, ktoré umožňujú nevšednú mieru personalizovateľnosti vozidla.

Na oboch vozidlách s technológiou elektronického atramentu pracovala Stella Clarke, líderka projektu BMW iX Flow.

BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023) a vedúca projektu E Ink v BMW, Stella Clarke
BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023) a vedúca projektu E Ink v BMW, Stella Clarke
BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023)

BMW uvádza, že ide o spojenie fyzického s digitálnym, ktoré má presah aj do ďalších funkcií vozidla. Video, ktoré automobilka zverejnila na YouTube, zahŕňa aj schopnosť vozidla komunikovať s vodičom prostredníctvom umelej inteligencie a pretvárať obraz sveta okolo vozidla do vizuálne pestrej rozšírenej reality. Ako koncept je to zaujímavé, hoci si prezentácia vozidla od Wan Jun Yong mohla radšej odpustiť čítanie feedu zo sociálnych sietí priamo počas šoférovania:

Pripomeňme tiež, koncept BMW i Vision Dee si osvojil dizajnové prvky zo staršieho koncepčného vozidla BMW i Vision Circular, ktorého dizajnérom je Domagoj Dukec, vedúci BMW Design. Dukec bol spočiatku zodpovedný za dizajn športových vozidiel BMW M a elektrickej „podznačky“ BMW i, pred časom ale nahradil Jozefa Kabaňa a teraz má pod palcom vzhľad vozidiel celej mníchovskej značky.

BMW i Vision Dee (koncept z CES 2023)

Dukec sa ešte pred dvomi rokmi vyjadril celkom jednoznačne, že BMW sa ľadviniek nevzdá. Je však niečo, čoho sa BMW takmer s určitosťou vzdá a spôsobí tým v celom autopriemysle revolúciu.

Konferencia BMW na CES 2023: Arnold Schwarzenegger, ambasádor značky, a Oliver Zipse, CEO BMW.
Konferencia BMW na CES 2023: Arnold Schwarzenegger, ambasádor značky, a Oliver Zipse, CEO BMW.

Koniec stredových obrazoviek

Generálny riaditeľ automobilky BMW, Oliver Zipse, na veľtrhu CES 2023 vyhlásil, že hlavnou príčinou dopravných nehôd je nepozornosť, nie rýchla jazda. Zipse ďalej povedal, že je „absolútne presvedčený“, že obrazovky na stredovej konzole, ktoré vyžadujú, aby vodiči odvrátili zrak od cesty, budú čoskoro históriou.

Za 10 rokov budú preč. Pravdepodobne ich regulátor nedovolí," povedal Zipse. „Ak sa pri ovládaní auta musíte pozerať dole, myslíme si, že je to veľká chyba,“ povedal.

So Zipseho konštatovaním súhlasíme a na nevhodnosť veľkých obrazoviek, najmä dotykových, upozorňujeme už roky. Považujeme ich za neergonomické a nebezpečné.

Vývojári v BMW počítajú ako s istou vecou, že sa Zipseho predpoveď naplní. V koncepčnom automobile BMW i Vision Dee tak už nie je žiadny konvenčný stredový displej, dokonca ani prístrojový panel v podobe, v akej ho poznáme dnes.

Namiesto stredovej obrazovky a displeja prístrojového panela je už v novom koncepčnom automobile iba head-up displej.
Namiesto stredovej obrazovky a displeja prístrojového panela je už v novom koncepčnom automobile iba head-up displej.

Úlohu obrazoviek zastúpi head-up displej novej generácie, ktorý bude premietať dôležité informácie súvisiace s jazdou a používaním automobilu priamo na čelné sklo, takže vodič nebude musieť presmerovať pohľad. BMW ho prezentuje v podobe, kedy premieta údaje a grafiky najmä do úzkeho pruhu na spodnej hrane čelného skla, ktorý je stále v prirodzenom zornom poli vodiča počas jazdy.

Predstava, že automobilky by v dohľadnej dobe prestali do svojich vozidiel integrovať veľké stredové obrazovky, a nahradili ich ergonomickejším a bezpečnejším riešením, nás teší.

Rozptyľovanie pozornosti vodičov sa totiž stále oveľa vážnejším problémom, než kedykoľvek v minulosti. Akoby nestačilo, že našu pozornosť rušia mobilné telefóny, za ďalšie rozptyľovanie sú zodpovedné priamo automobilky: panel klimatizácie vyhotovujú do dotykových plôch, takže sa nedajú obsluhovať naslepo, nastavenie asistečných systémov je neraz „skryté“ v druhej alebo aj tretej úrovni menu a aj z vyhľadávania rádiostaníc sa stáva úkon, na ktorý potrebujete nečakane veľa času a pozornosti.

V tomto kontexte dnes považujeme za vzor pre ostatné automobilky značku Mazda. Tá má vo svojich modeloch dodnes vysoko položené stredové displeje, ktoré nie sú dotykové, infotainment sa ovláda prostredníctvom mechanického joysticku pri páke prevodovky a prostredie systému je graficky celkom minimalistické, intuitívne a prehľadné.

Prečítajte si aj:


Nové autá majú príliš veľa zbytočných funkcií a doplnkov, súhlasíte? Zaujíma nás váš názor

ERIK STRÍŽ


Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie