Takéto budú nové policajné autá, rezort vnútra pre ne stavia aj nabíjačky. Chceme prejsť od východu na západ len s vlastnými nabíjačkami, tvrdí

Policajný prezident osobne oceňuje vozidlá SUV a strieborný lak.
Vydané  Text: 

* **Ministerstvo vnútra dnes odprezentovalo svoje plány s modernizáciou svojho vozového parku pre políciu**. * **Mieni modernizovať vozový park polície, celkovo ide o viac ako 700 automobilov**. * **Z celkového množstva je 47 kusov nízkoemisných aj pre enviro políciu, ďalších 8 sú špecializované dodávky s prestavbou.** ### Vraj máme najhorší vozový park v Európe Podľa **prezidenta policajného zboru Plk. JUDr. Štefana Hamrana** je vozový park po predchodcoch v najhoršom stave spomedzi európskych krajín. Až 1934 slovenských policajných áut má viac ako 12 rokov a 1440 má na odometri viac ako 250 000 km. Modernizácia je tak nevyhnutná, čo pripomína aj Oparty. Celkový vozový park Ministerstva vnútra pozostáva z viac ako desaťtisíc vozidiel, modernizovať sa bude teda iba jeho časť, presne 705 kusov pre Policajný zbor, ďalších 47 nízko-emisných a dalších 8 dodávok s prestabvou pre vyšetrovateľov. Už pred niekoľkými dňami sme informovali, že [polícia sa pochválila 60 novými policajnými autami](https://www.autoviny.sk/novinky/124051/policia-ma-nove-auta-za-viac-ako-14-miliona-eur-vieme-preco-maju-este-stary-vzhlad). Vozidlá Kia Ceed SW s motormi 1.5 T-GDi budú plniť každodenné úlohy v teréne a zodpovedali sme aj často sa opakujúcu otázku, prečo majú tieto vozidlá ešte starší dizajn polepov, keď sme sa už medzičasom dozvedeli o plánovanom rebrandingu týchto vozidiel. Dôvodom je časová následnosť pôvodnej objednávky a uvedenia zmeny dizajnu. Isté je, že nové vozidlá budú mať už nový dizajn a tie staré ostanú tak, ako boli dodané.
### Nový dizajn budeme vídať súbežne so starým Štefan Hamran sa detailnejšie venoval aj samotnému [novému dizajnu nových policajných áut](https://www.autoviny.sk/novinky/123746/policia-zmeni-vzhlad-vozidiel-o-ich-dizajne-mozete-rozhodnut-aj-vy). Podľa jeho slov nie sú aktuálne používané policajné autá dosť dobre rozpoznateľné predovšetkým v noci, policajti sa vraj v tme navzájom identifujú len podľa reflexných prvkov v spodných partiách vozidiel, ktoré však vidíteľné nie sú, ak sa otvoria kufrové dvere. Nový dizajn polepov bude preto výraznejší, reflexný a podobný tomu, čo môžeme vidieť v zahraničí. Práve v zahraničí nachádza Hamran inšpiráciu aj pre samotný lak karosérie. Podľa vzoru z Nemecka je o striebornú farbu väčší záujem pri odpredaji starších vozidiel a navyše na nich nie je vidno nečistoty v takej miere, ako na bielom laku.
Podľa **Tomáša Opartyho, štátneho tajomníka Ministerstva vnútra**, by to bolo ekonomicky iracionálne a tento názor zdieľa aj prezident policajného zboru Štefan Hamran. Rovnako sa neplánujú ani zmeny dizajnu nehnuteľností, ktoré sú miestom kontaktu obyvateľstva s políciou. Podľa Hamrana by sa však do 5-6 rokov mohli byť aj tieto staršie vozidlá obmenené.
### Policajné SUV-čka S ohľadom na zvyšujúci sa pomer vozidiel karosérie SUV na cestách si tento typ vozidiel osvojili aj plánovači nového vozového parku – nové policajné autá v teréne tak budú častejšie práve SUV, aby sa tým získala jednak konkurečná výhoda pri fyzických konfrontáciách áut, napríklad pri vytláčaní unikajúceho auta z cesty, zároveň aby boli nové policajné autá v doprave viditeľnejšie. Za priaznivé vlastnosti esúvečiek tiež Hamran považuje vyšší posed, tým pádom lepší rozhľad na okolie a tiež údajnú pripravenosť na prejazd nerovnosťami, spomaľovacími prahmi a obrubníkmi, čo prispusuje vyššiemu podvozku a optimalizovaným tlmičom. Na tomto mieste je potrebné pripomenúť, že každé SUV nie je off-road a ani nemá pridanú hodnotu v podobe schopnosti zvládať terén. Výberom Škody Kodiaq sa však spektrum schopností policajných áut napokon skutočne rozšíri.
### Verejné obstarávanie nanovo Ministerstvo nerobí verejné obstarávanie na nové vozidlá prvýkrát. Predchádzajúce fiasko bolo spôsobené údajne tým, že sa trh veľmi zmenil a požadované dodacie lehoty sa stali nereálnymi. Z celkovo siedmich obstarávaní sa napokon ponechali s pôvodnými požiadavkami dobehnúť len tri súvisiace s nízkoemisnými automobilmi. Nové obstarávanie bolo rozdelené na dve časti, primárnu a sekundárnu, a to práve pre prípad, že v primárnej časti nebudú môcť byť dodané také vozidlá, aké ministerstvo vyžaduje. Sekundárna časť má miernejšie nároky, vyplynulo z rannej prezentácie. Dodacia lehota na vozidlá je po novom až 410 dní, prvé vozidlá majú prísť na prelome rokov alebo na jar budúceho roka. Každé auto nesmie mať väčšiu emisnú kvótu ako 50 g CO2/km, bola jedna zo silných požiadaviek na nové automobily. Takéto nízke emisie dnes dosahujú iba elektromobily (nulové lokálne emisie) a plug-in hybridy (PHEV). Koncepcia obnovy počíta s postupnou inováciou vozového parku až do roku 2031. ### Vlastné nabíjačky od východu po západ Verejné obstarávanie v hodnote takmer 40 miliónov eur počíta aj s preinvestovaním 2,2 milióna eur do vybudovania nabíjacej infraštruktúry pre vlastné vozidlá. V tejto cene je započítaná nielen ich realizácia, ale aj servis počas desiatich rokov. Cieľom je aj to, aby elektromobil mohol prejsť z východu na západ SR s tým, že sa bude nabíjať výhradne na vlastných nabíjacích staniciach patriacich pod rezort vnútra. Práve prebieha vyhodnocovanie k dodávateľovi nabíjacích staníc, ale samotná infraštruktúra je vraj už teraz pripravená. Pôjde o celkovo 400 nabíjacích bodov v 130 lokalitách, konkrétne o 185 dvojnabíjačiek na striedavý prúd s výkonom 22 kW, ale aj osem 50 kW a dve 100 kW rýchlonabíjačky na jednosmerný prúd. S takýmto počtom bude možné naraz nabíjať až polovicu všetkých vozidiel zadovážených cez Plán obnovy. Podľa Hamrana však bude výzvou naučiť policajtov, aby nezabúdali svoje autá nabíjať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé