Aktuality

Nový Nissan X-Trail je elektromobil poháňaný benzínom. A nie je v tom žiadny trik ani háčik

Značka Nissan po dlhšej dobe váhania odhalila novú generáciu svojho off-roadového SUV X-Trail. Váhania preto, lebo jeho dizajn poznáme už niekoľko mesiacov, keďže pre mimoeurópske trhy bol predstavený dávnejšie. Na prvý pohľad sa pritom európska verzia od tej severoamerickej nelíši.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)
Nový Nissan X-Trail ePower (2023)

Nissan X-Trail už dnes môžeme pokojne považovať za ikonu a legendu. Pre mnohých mladších fanúšikov motorizmu je sprievodcom svetom off-roadu celý ich život - X-Trail totiž oslavuje už 20 rokov a teraz, s príchodom celkom novej generácie, sa chce popasovať nielen s konkurentmi, ktorí medzičasom svoje vozidlá modernizovali, ale aj s výzvami v oblasti ekológie a pohonov.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)

Japonský výrobca novinku podstatne modernizoval zvonka, ale aj zvnútra. Interiér má pôsobiť podstatne prémiovejším dojmom. Značná pozornosť bola venovaná ergonomickej a hmatovej kvalite spínacích zariadení a tlačidiel, vraj ľudia v prieskumoch potvrdili, že ovládanie klimatizácie a audiosystému chcú mať s mechanickými ovládačmi - s tým rozhodne súhlasíme.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)
Nový Nissan X-Trail ePower (2023)

Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, nad ním je 10,8-palcový head-up displej, v strede je 12,3" displej NissanConnect s podporou zrkadlenia obrazovky zo smartfónu a Android Auto a Apple CarPlay. Poteší, že na palube sú nielen moderné konektory USB-C, ale aj tradičné USB-A.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)

Z technologického hľadiska zaujme balíček bezpečnostných asistentov ProPILOT. Okrem tradičného navádzania v jazdom pruhu či prispôsobenia rýchlosti podľa nasledujúceho vozidla dokáže systém auto celkom zastaviť a potom znova rozbehnúť celkom samočinne.

A je toho viac: Na novom Nissane X-Trail je teraz aktualizovaný systém schopný prispôsobiť rýchlosť auta dodatočným vonkajším okolnostiam: keď auto prejde na diaľnici do zóny s nižším rýchlostným limitom, systém dokáže čítať dopravné značky a zohľadniť údaje o rýchlostnom limite navigačného systému, aby ste spomalili X-Trail na vhodnú rýchlosť, čo znamená, že vodič nemusí manuálne upravovať rýchlosť tempomatu. Systém môže tiež použiť údaje z navigačného systému na úpravu rýchlosti pre približujúce sa zákruty na diaľnici, ktoré majú užší polomer. Okrem toho môže ProPILOT s Navi-link teraz komunikovať s radarmi mŕtveho uhla X-Trail, aby pomohol zasiahnuť korekciou vstupu do riadenia, aby sa zabránilo manévru pri zmene jazdného pruhu, ak sa v zóne mŕtveho uhla nachádza vozidlo.

Z hľadiska bezpečnosti zaujme napríklad aj centrálny airbag, ktorý sa nafúkne medzi dvoma prednými sedadlami, aby zabránil cestujúcim v prednom rade v kontakte v prípade bočného nárazu. Centrálny airbag dopĺňa airbagy vodiča a spolujazdca, ako aj bočné a hlavové airbagy, ktorými je štandardne vybavený úplne nový XTrail.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)

Prečítajte si aj:


Exkluzívny slovenský test NISSAN ARIYA: Čakanie stálo za to, SUV jazdí skvele a interiér je hotová oáza pokoja

ERIK STRÍŽ


Elektromobil na benzín

Novinka je poháňaná buď 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 120 kW (163 koní), ale aj pomocou netradičnej koncepcie e-Power. Tú si medzičasom osvojil aj nový Nissan Qashqai a ide o takú formu pohonu, v ktorej sa benzínový motor používa ako generátor elektrickej energie, ktorou sa napája elektrický motor. To znamená, že motor môže vždy bežať v optimálnom rozsahu, čo vedie k nižšej spotrebe paliva v mestských podmienkach a nižším emisiám oxidu uhličitého.

Prevádzka auta je tak sprevádzaná zvukom motora, ale kolesá poháňa výlučne elektrina, čomu potom zodpovedajú aj niektoré špecifické vlastnosti novinky.

Nový Nissan X-Trail stojí na podvozkovej platforme modelu Qashqai s názvom CMF-C, čo znamená, že by sme stále mali hovoriť viac ako SUV ako o off-roade.

Sám Nissan dokonca vo svojej tlačovej správe priznáva, že až 70 percent všetkého času zákazníci modelu X-Trail pravdepodobne strávia v mestách. Preto je dôraz na nižšie emisie o to väčší. Nissan zároveň tvrdí, že prevádzka v meste je natoľko špecifická, že v nej nájde uplatnenie aj jazda v režime e-Pedal. Ide o taký režim, keď nemusíte používať brzdový pedál, ale iba ten akceleračný-plynový. Funguje ako potenciometer, takže po jeho miernom uvoľnení začne auto brzdiť. Nie je to skúsenosť celkom porovnateľná napríklad s Nissanom Leaf, ale skôr s Nissanom Qashqai či Nissanom Juke HEV. Po uvoľnení akceleračného pedála začne X-Trail brzdiť silou 0,2 G, čím rekuperuje elektrickú energiu späť do malého vyrovnávacieho akumulátora. To má byť dosť na na rozsvietenie brzdových svetiel a spomalenie na „plazivú“ rýchlosť, no nie na úplné zastavenie.

Je možné, že v novom modeli X-Trail bude táto funkcia skutočne praktickou, ale po skúsenostiach s Nissan Qashqai e-Power a tiež po skúsenosti s funkciou e-Pedal v novom Nissan Juke HEV nie sme fanúšikmi tohto jazdného režimu. Až vtedy, keď akceleračný pedál reaguje príliš citlivo, si uvedomujeme, ako často vlastne využívame jazdu na zotrvačnosť - tá v prípade režimu e-Pedal nie je dostupná. Našťastie, nový X-Trail e-Power môže jazdiť aj bez e-Pedalu, túto funkciu zapínate a vypínate vyhradeným tlačidlom.

Prečítajte si aj:


Nový Nissan Qashqai e-POWER: benzínový motor už len poháňa ten elektrický

ERIK STRÍŽ


Prvý test Nissan Juke 1.6 Hybrid: Hybridný pohon dovedený k dokonalosti / Nový JUKE HEV jazdí ako elektromobil, pritom stále na benzín

ERIK STRÍŽ


Elektrické 4x4 je oveľa rýchlejšie ako to mechanické

Verzia e-Power bude ponúkať aj pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom technológie, ktorú Nissan nazýva komplikovane e-4ORCE.

Dva motory majú celkový výkon 157 kW (213 k) vďaka zadnému 94 kW motoru, ktorý umožňuje prudké zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd. Má 10 000-krát rýchlejšiu odozvu krútiaceho momentu vzadu ako mechanický systém 4WD. Okrem toho umožňuje konštantné prerozdelenie krútiaceho momentu a takmer dokonalé vyváženie hmotnosti vozidla.

Náklon vozidla a klesanie sú minimalizované pridaním regeneratívneho brzdenia zadným motorom k obvyklému regeneratívnemu brzdeniu predným motorom, ktoré dnes využívajú typické elektrické a hybridné systémy. Okrem toho systém aplikuje nezávislé ovládanie bŕzd na každom zo štyroch kolies, aby maximalizoval silu v zákrute generovanú každým z nich. To poskytuje zatáčanie, ktoré verne sleduje zámery vodiča s minimálnymi úpravami riadenia, uvádza Nissan.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)

Mild-hybridná verzia

Zatiaľ čo verzia X-Trail vybavená systémom e-POWER bude tvoriť veľkú väčšinu dopytu po vozidle, bude ponúkaná aj s preplňovaným 1,5-litrovým variabilným kompresným pomerom, ktorý poháňa kolesá tradičným spôsobom. S výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 300 Nm sa bude ponúkať iba v konfigurácii s pohonom dvoch kolies, pričom výkon na kolesá sa prenáša cez bezstupňovú prevodovku Xtronic.

V jazdných scenároch s uvoľnenou jazdou a miernou akceleráciou sa motor prepne na vysoký kompresný pomer pre optimalizovanú spotrebu paliva, zatiaľ čo v situáciách, keď je potrebný vyšší výkon, sa kompresný pomer nastaví na nízku úroveň.

Hnacie ústrojenstvo je tiež vybavené 12V mild hybridnou technológiou. Systém poskytuje asistenciu krútiaceho momentu, predĺžené zastavenie pri voľnobehu a rýchly reštart, čo prináša výhody z hľadiska spotreby paliva a emisií CO2.

Pri spomaľovaní sa energia regeneruje a ukladá do lítium-iónovej batérie. Táto nabitá energia sa potom používa na chod systémov auta, keď je motor zastavený, napríklad pri čakaní na červenú. Navyše pri akcelerácii môže dôjsť k zvýšeniu krútiaceho momentu o približne 6 Nm.

Nový Nissan X-Trail: Ceny a dostupnosť

O cenách a reálnej dostupnosti na slovenskom trhu zatiaľ nevieme nič. Odchádzajúca generácia Nissanu X-Trail sa dopredáva od cenníkových 26 490 €, v predaji sú 5- aj 7-miestne verzie za doplatok 700 €. 7-miestnu konfiguráciu bude ponúkať aj nová generácia.

Nový Nissan X-Trail ePower (2023)
Technické údaje: Nissan X-Trail (2023)
Technické údaje: Nissan X-Trail (2023)
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?