Značka Nissan po dlhšej dobe váhania odhalila novú generáciu svojho off-roadového SUV X-Trail. Váhania preto, lebo jeho dizajn poznáme už niekoľko mesiacov, keďže pre mimoeurópske trhy bol predstavený dávnejšie. Na prvý pohľad sa pritom európska verzia od tej severoamerickej nelíši.
V čisto elektrickom režime prejde Nissan iba pár kilometrov.
Nissan X-Trail už dnes môžeme pokojne považovať za ikonu a legendu. Pre mnohých mladších fanúšikov motorizmu je sprievodcom svetom off-roadu celý ich život – X-Trail totiž oslavuje už 20 rokov a teraz, s príchodom celkom novej generácie, sa chce popasovať nielen s konkurentmi, ktorí medzičasom svoje vozidlá modernizovali, ale aj s výzvami v oblasti ekológie a pohonov.
Japonský výrobca novinku podstatne modernizoval zvonka, ale aj zvnútra. Interiér má pôsobiť podstatne prémiovejším dojmom. Značná pozornosť bola venovaná ergonomickej a hmatovej kvalite spínacích zariadení a tlačidiel, vraj ľudia v prieskumoch potvrdili, že ovládanie klimatizácie a audiosystému chcú mať s mechanickými ovládačmi – s tým rozhodne súhlasíme.
Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, nad ním je 10,8-palcový head-up displej, v strede je 12,3″ displej NissanConnect s podporou zrkadlenia obrazovky zo smartfónu a Android Auto a Apple CarPlay. Poteší, že na palube sú nielen moderné konektory USB-C, ale aj tradičné USB-A.
Z technologického hľadiska zaujme balíček bezpečnostných asistentov ProPILOT. Okrem tradičného navádzania v jazdom pruhu či prispôsobenia rýchlosti podľa nasledujúceho vozidla dokáže systém auto celkom zastaviť a potom znova rozbehnúť celkom samočinne. A je toho viac: Na novom Nissane X-Trail je teraz aktualizovaný systém schopný prispôsobiť rýchlosť auta dodatočným vonkajším okolnostiam: keď auto prejde na diaľnici do zóny s nižším rýchlostným limitom, systém dokáže čítať dopravné značky a zohľadniť údaje o rýchlostnom limite navigačného systému, aby ste spomalili X-Trail na vhodnú rýchlosť, čo znamená, že vodič nemusí manuálne upravovať rýchlosť tempomatu. Systém môže tiež použiť údaje z navigačného systému na úpravu rýchlosti pre približujúce sa zákruty na diaľnici, ktoré majú užší polomer. Okrem toho môže ProPILOT s Navi-link teraz komunikovať s radarmi mŕtveho uhla X-Trail, aby pomohol zasiahnuť korekciou vstupu do riadenia, aby sa zabránilo manévru pri zmene jazdného pruhu, ak sa v zóne mŕtveho uhla nachádza vozidlo. Z hľadiska bezpečnosti zaujme napríklad aj centrálny airbag, ktorý sa nafúkne medzi dvoma prednými sedadlami, aby zabránil cestujúcim v prednom rade v kontakte v prípade bočného nárazu. Centrálny airbag dopĺňa airbagy vodiča a spolujazdca, ako aj bočné a hlavové airbagy, ktorými je štandardne vybavený úplne nový XTrail.
Crossover-kupé Nissan Ariya napokon nezaujme iba dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami.
### Elektromobil na benzín
Novinka je poháňaná buď 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 120 kW (163 koní), ale aj pomocou netradičnej koncepcie e-Power. **[Tú si medzičasom osvojil aj nový Nissan Qashqai](https://www.autoviny.sk/novinky/122082/novy-nissan-qashqai-e-power-benzinovy-motor-uz-len-pohana-ten-elektricky)** a ide o takú formu pohonu, v ktorej sa benzínový motor používa ako generátor elektrickej energie, ktorou sa napája elektrický motor. To znamená, že motor môže vždy bežať v optimálnom rozsahu, čo vedie k nižšej spotrebe paliva v mestských podmienkach a nižším emisiám oxidu uhličitého.
Prevádzka auta je tak sprevádzaná zvukom motora, ale kolesá poháňa výlučne elektrina, čomu potom zodpovedajú aj niektoré špecifické vlastnosti novinky.
Nový Nissan X-Trail stojí na podvozkovej platforme modelu Qashqai s názvom CMF-C, čo znamená, že by sme stále mali hovoriť viac ako SUV ako o off-roade.
Sám Nissan dokonca vo svojej tlačovej správe priznáva, že až 70 percent všetkého času zákazníci modelu X-Trail pravdepodobne strávia v mestách. Preto je dôraz na nižšie emisie o to väčší. Nissan zároveň tvrdí, že prevádzka v meste je natoľko špecifická, že v nej nájde uplatnenie aj jazda v režime e-Pedal. Ide o taký režim, keď nemusíte používať brzdový pedál, ale iba ten akceleračný-plynový. Funguje ako potenciometer, takže po jeho miernom uvoľnení začne auto brzdiť. Nie je to skúsenosť celkom porovnateľná napríklad s Nissanom Leaf, ale skôr s Nissanom Qashqai či [Nissanom Juke HEV](https://www.autoviny.sk/testy/123794/prvy-test-nissan-juke-16-hybrid-hybridny-pohon-dovedeny-k-dokonalosti-novy-juke-hev-jazdi-ako-elektromobil-pritom-stale-na-benzin). Po uvoľnení akceleračného pedála začne X-Trail brzdiť silou 0,2 G, čím rekuperuje elektrickú energiu späť do malého vyrovnávacieho akumulátora. To má byť dosť na na rozsvietenie brzdových svetiel a spomalenie na „plazivú“ rýchlosť, no nie na úplné zastavenie.
Je možné, že v novom modeli X-Trail bude táto funkcia skutočne praktickou, ale po skúsenostiach s Nissan Qashqai e-Power a tiež po **[skúsenosti s funkciou e-Pedal v novom Nissan Juke HEV](https://www.autoviny.sk/testy/123794/prvy-test-nissan-juke-16-hybrid-hybridny-pohon-dovedeny-k-dokonalosti-novy-juke-hev-jazdi-ako-elektromobil-pritom-stale-na-benzin)** nie sme fanúšikmi tohto jazdného režimu. Až vtedy, keď akceleračný pedál reaguje príliš citlivo, si uvedomujeme, ako často vlastne využívame jazdu na zotrvačnosť – tá v prípade režimu e-Pedal nie je dostupná. Našťastie, nový X-Trail e-Power môže jazdiť aj bez e-Pedalu, túto funkciu zapínate a vypínate vyhradeným tlačidlom.
Vo verzii N-DESIGN vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým a aj s malou batériou dokáže jazdiť elektricky prekvapivo dlho - vďaka účinnej rekuperácii energie.
### Elektrické 4×4 je oveľa rýchlejšie ako to mechanické
Verzia e-Power bude ponúkať aj pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom technológie, ktorú Nissan nazýva komplikovane e-4ORCE.
Dva motory majú celkový výkon 157 kW (213 k) vďaka zadnému 94 kW motoru, ktorý umožňuje prudké zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd. Má 10 000-krát rýchlejšiu odozvu krútiaceho momentu vzadu ako mechanický systém 4WD. Okrem toho umožňuje konštantné prerozdelenie krútiaceho momentu a takmer dokonalé vyváženie hmotnosti vozidla.
Náklon vozidla a klesanie sú minimalizované pridaním regeneratívneho brzdenia zadným motorom k obvyklému regeneratívnemu brzdeniu predným motorom, ktoré dnes využívajú typické elektrické a hybridné systémy. Okrem toho systém aplikuje nezávislé ovládanie bŕzd na každom zo štyroch kolies, aby maximalizoval silu v zákrute generovanú každým z nich. To poskytuje zatáčanie, ktoré verne sleduje zámery vodiča s minimálnymi úpravami riadenia, uvádza Nissan.
### Mild-hybridná verzia
Zatiaľ čo verzia X-Trail vybavená systémom e-POWER bude tvoriť veľkú väčšinu dopytu po vozidle, bude ponúkaná aj s preplňovaným 1,5-litrovým variabilným kompresným pomerom, ktorý poháňa kolesá tradičným spôsobom. S výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 300 Nm sa bude ponúkať iba v konfigurácii s pohonom dvoch kolies, pričom výkon na kolesá sa prenáša cez bezstupňovú prevodovku Xtronic.
V jazdných scenároch s uvoľnenou jazdou a miernou akceleráciou sa motor prepne na vysoký kompresný pomer pre optimalizovanú spotrebu paliva, zatiaľ čo v situáciách, keď je potrebný vyšší výkon, sa kompresný pomer nastaví na nízku úroveň.
Hnacie ústrojenstvo je tiež vybavené 12V mild hybridnou technológiou. Systém poskytuje asistenciu krútiaceho momentu, predĺžené zastavenie pri voľnobehu a rýchly reštart, čo prináša výhody z hľadiska spotreby paliva a emisií CO2.
Pri spomaľovaní sa energia regeneruje a ukladá do lítium-iónovej batérie. Táto nabitá energia sa potom používa na chod systémov auta, keď je motor zastavený, napríklad pri čakaní na červenú. Navyše pri akcelerácii môže dôjsť k zvýšeniu krútiaceho momentu o približne 6 Nm.
### Nový Nissan X-Trail: Ceny a dostupnosť
O cenách a reálnej dostupnosti na slovenskom trhu zatiaľ nevieme nič. Odchádzajúca generácia Nissanu X-Trail sa dopredáva od cenníkových 26 490 €, v predaji sú 5- aj 7-miestne verzie za doplatok 700 €. 7-miestnu konfiguráciu bude ponúkať aj nová generácia.
Technické údaje: Nissan X-Trail (2023)
Inzercia
Inzercia
AUTOVINY.SK » Aktuality » Nový Nissan X-Trail je elektromobil poháňaný benzínom. A nie je v tom žiadny trik ani háčik
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.