BYD v Európe a vo svete
Čínska automobilka BYD, jeden z najväčších svetových predajcov elektromobilov, v tomto roku expanduje na európskych trhoch s tromi plne elektrickými modelmi:
- kompaktným crossoverom Atto 3,
- veľkým 7-miestnym SUV Tang
- a veľkým sedanom Han.
Nejde pritom o úplné novinky. BYD začal predávať Tang v Nórsku už v auguste 2021 v rámci pilotného projektu, počas ktorého si chcel overiť reakcie trhu. Teraz sa automobilka dostala k ďalšej kapitole, budúci mesiac spustí predaje aj v Belgicku, Dánsku, Holandsku, Švédsku a tiež v Izraeli. Druhá fáza spustenia predajov, ktorá sa začne ešte pred koncom roka, bude zahŕňať najväčšie európske trhy: Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo.
Spoločnosť túto stratégiu oznámila minulý týždeň na podujatí v holandskom Haagu, kde novinárom ponúkla testovacie jazdy a možnosť porozprávať sa vedúcimi osobnosťami značky.
BYD zatiaľ nezverejnil ceny pre Atto 3 ani Han a dokonca ani predajné ciele. Tieto dôležité podrobnosti vraj budú zverejnené v októbri na autosalóne v Paríži, kde budú vystavené všetky tri modely.

BYD na Slovensku
Brian Yang, zástupca generálneho riaditeľa BYD Europe, uviedol, že v súčasnosti nie je stanovený žiadny dátum pre tretiu fázu predaja, ktorá by zahŕňala krajiny ako Taliansko a Španielsko, kde už BYD začal budovať siete predajcov. Medzinárodná expanzia BYD zahŕňa aj Austráliu a Japonsko so spustením predaja ešte v tomto roku.
Či budeme mať importéra aj na Slovensku, zatiaľ nevieme, isté však je, že akonáhle sa tieto vozidlá objavia v ktorejkoľvek európskej krajine, čochvíľa ich občas uvidíme aj na našich cestách.
Prostredníctvom e-mailu sme sa pýtali zástupcov automobilky, či a kedy je plánované spustenie predaja oficiálnou cestou aj na Slovensku. Do uzávierky tohto príspevku nám však z BYD odpovede neprišli.

Dostupná prémia
Manažment BYD opísal pozíciu značky ako „dostupnú prémiu“.
7-miestne SUV Tang s pohonom všetkých kolies a výkonom pohonu max. 380 kW má v Nórsku cenu približne 64 000 eur; plne elektrické SUV BMW iX s výkonom 240 kW začína v Nórsku na sume 86 500 eur.
Atto 3, od ktorého sa očakáva, že bude najpredávanejším BYD v Európe, stojí na podvozkovej platforme e-platform 3.0, ktorá už v sérii obsahuje tepelné čerpadlo a kompletnú elektrickú hnaciu sústavu. Cena čínskej verzie Atto 3 s názvom Yuan Plus začína od ekvivalentu 22 500 eur pred dotáciami, avšak európske ceny očakávame podstatne vyššie.
Yang z BYD ďalej podľa Automotive News Europe povedal, že benchmarkom pre BYD v Európe sú značky ako Volkswagen a Hyundai/Kia, ktoré v minulom roku uviedli na trh nové modely elektromobilov so špecializovanou architektúrou a mimoriadnou technologickou vyspelosťou.
Ďalej povedal, že hlavnou konkurenčnou výhodou BYD v porovnaní s európskymi výrobcami (počítajme k nim aj Hyundai a Kia) môže byť technológia batérií. Spoločnosť, ktorá bola založená v roku 1995 ako výrobca batérií a začala vyrábať autá až v roku 2003, je totiž tretím najväčším výrobcom batérií pre elektromobily po CATL a LG.
BYD mala v roku 2021 tržby 31,4 miliardy eur; je kótovaná na hongkonskej burze a má trhovú hodnotu približne 120 miliárd eur, čo je tretia najvyššia po Tesle a Toyote. Významným investorom v spoločnosti je Warren Buffett z Berkshire Hathaway s podielom v odhadovanej hodnote 8 miliárd dolárov.
V Európe bude BYD tiež konkurovať nárastu čínskych značiek, z ktorých mnohí sú výhradne elektrickými automobilkami. Zahŕňajú MG od SAIC, Nio, Aiways, XPeng, Hongqi a Great Wall. O tom, že Great Wall prichádza na európske trhy so značkami WEY a ORA, sme informovali len pred niekoľkými dňami:
Prečítajte si aj:
Erik Stríž (Editor príspevku)

Tradičný maloobchodný model
Na rozdiel od niektorých výrobcov automobilov, ako sú VW, Mercedes a Stellantis, ktoré prechádzajú smerom k modelu priameho predaja pri predaji elektrických vozidiel, BYD bude používať tradičný maloobchodný model, ktorý nazýva „dealer+“. BYD bude pôsobiť ako dovozca pre každú krajinu a spolupracovať s jednou alebo viacerými veľkými skupinami predajcov na vytvorení predajnej siete.
Európsky obchodný riaditeľ Pere Brugal uviedol, že napríklad v Holandsku je tento proces pomerne pokročilý, kde si BYD vybrala jedinú skupinu (Louwman) pre predaj a popredajný/servisný servis. Brugal ďalej uviedol, že vo vybraných mestách sa čoskoro otvoria vyhradené predajné miesta určené len pre BYD.
V súčasnosti nie sú k dispozícii žiadne informácie o tom, že by sa showroomy značky BYD plánovali otvoriť aj na Slovensku.