Honda konečne ukázala najvýkonnejší Civic Type R v histórii. Vyjadrenia sú veľmi smelé, podstatné podrobnosti však stále nepoznáme

Pôjde o jedno z najvýkonnejších áut na trhu vo svojej triede.
Vydané  Text: 
Nová Honda Civic Type R je konečne odhalená, hoci tajnostkársky prístup automobilky pokračuje aj naďalej. Je to už viac ako rok, čo sme mali možnosť vidieť **prvé vozidlá Honda Civic Type R**, avšak s maskovaním a prakticky bez akýchkoľvek sprievodných informácií. Potom, asi pred pol rokom, japonská automobilka spustila teasingovú kampaň, ktorá fanúšikom servírovala vybrané zaujímavosti o pripravovanej novinke, vrátane rekordných časov na okruhu **Suzuka Circuit v Japonsku** – to však stále s vozidlami zamaskovanými vo fólii. No a dnes tu máme oficiálne odhalenie novej Hondy Civic Type R v plnej kráse, ale opäť bez dôležitých sprievodných informácií, ktoré sme tak očakávali.
### Nový benchmark, zatiaľ bez údajov Napriek tomu, že Honda nezverejňuje podrobnosti o novom Civicu Type R, poznáme aspoň niektoré základné fakty. Ide napríklad o najvýkonnejší Civic Type R v histórii, ako avizuje výrobca, čo je s ohľadom na 50-ročnú históriu modelu Civic a relatívne silnú konkurenciu v neprémiových radoch pochopiteľné. Každý výrobca potrebuje model, ktorý bude mať efekt esa v rukáve. Možno preto sa výrobca zdráha zverejniť naraz všetky údaje, aby si postupne okolo témy vybudoval to, čo sa moderne nazýva „hype“ a napokon nás metaforicky omráči skutočne mimoriadnymi údajmi o výkone. Uvidíme… Honda vo svojej oficiálnej správe spomína, že Type R kompletne prepracovala až na úroveň dielcov, i keď pod prednou kapotou bude naďalej pracovať 2-litrový preplňovaný štvorvalcový benzínový motor VTEC, ktorý poznáme už z modelového roku 2017. Tento agregát poháňa predné kolesá cez prepracovanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Agregát má byť tak silný, že Civic Type R 2023 bude v čase uvedenia na trh jedným z najvýkonnejších áut na liter zdvihového objemu motora vo svojej triede.
Nemá to však byť len výkon pohonného systému, čo má na výkonnostne orientovanom Civicu zaujať. Automobilka sa snažila vyrobiť vozidlo, ktoré by reprezentovalo jej koncepcie *Ultimate Sports Design* a *Ultimate Sports 2.0* – tie hovoria o vyťažení maxima z áut s predným pohonom a vpredu uloženým motorom. Tento prístup sa premietol ako do estetiky, tak funkčnosti. Honda Civic Type R stojí na 19-palcových diskoch a obutý je to pneumatík Michelin Pilot Sport 4S, brzdy sú Brembo. V porovnaní s civilným modelom Civic e:HEV je športový variant viditeľne nižší, má upravené predné aj zadné partie, tieto vylepšenia majú mať priaznivý vplyv na aerodynamiku hatchbacku (Honda nadalej nazýva svoj Civic hatchbackom, hoci pri pohľade na siluetu by sme už pokojne mohli hovoriť skôr o liftbacku). Obzvlášť dobre vyzerá rozmerný zadný spojler.
Farebné schémy karosérie zahŕňajú historickú bielu Championship White, ktorú uctievajú predovšetkým nadšenci značky Honda Type R spolu s jednofarebnou červenou Rallye, ako aj farby Racing Blue, Crystal Black a Sonic Grey Pearls. Honda tvrdí, že nový Civic Type R stanovuje nové benchmarky, nové štandardy, avšak opäť neupresňuje detaily, o čo by vlastne malo íst. ### Pohlcujúci interiér Honda ďalej poukazuje na nový interiér pre Civic Type R. Je trocha odlišný od toho z Civicu e:HEV, ale berie z neho to najlepšie, najmä kultivovaný a skoro prémiový charakter. Zároveň by mal vodiča *pohlcovať* a *zvyšovať tak radosť z jazdy a úroveň koncentrácie*. Vodič sedí nižšie ako predtým, má mať lepší výhľad cez kapotu a minimalizované slepé uhly. Ľahké predné športové sedadlá s čalúnením so semišovým efektom okamžite upútajú pozornosť pre prezentovanú výraznú červenú farbu, červený akcent nachádzame aj v logu na volante.
Vodič môže plynulo prepínať medzi prednastavenými režimami pre motor, riadenie, odpruženie a zvuk motora. Okrem režimov Comfort, Sport a +R bol zavedený aj nový „individuálny režim“, ktorý umožňuje prispôsobenie vlastného profilu, avšak opäť je Honda skúpa na slovo, pokiaľ ide o techniku podvozka.
Tých, ktorí so svojimi vozidlami mieria na okruhy, poteší aj záznamník údajov Honda LogR novej generácie, ktorý v reálnom čase kombinuje údaje o výkone zhromaždené senzormi v aute s aplikáciou pre smartfóny. Pridanou hodnotou je 3D zobrazenie pohybu vozidla a inovatívna funkcia bodovania, ktorá vďaka štandardizovanej metóde hodnotenia umožní viacerým vodičom, aby sa medzi sebou porovnávali celkom objektívne.
### Cena a dostupnosť Úplne nová Honda Civic Type R sa začne predávať v roku 2023, pričom prvé dodávky zákazníkom v Európe budú doručené už začiatkom roka. O cenových reláciách, výbavách a ani ďalších podrobnostiach zatiaľ Honda neinformuje.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.