Európska komisia chce čistejšie batérie do elektromobilov. Chystajú sa prísne predpisy

Betérie v elektromobiloch budú čistejšie. Európska komisia pripravuje návrh, ktorý výrobcov prinúti produkovať batérie z najčistejších zdrojov.
Vydané  Text: 

Batérie elektromobilov sú pomerne diskutovanou témou naprieč celou verejnosťou. Viacerí odporcovia elektromobility neustále argumentujú neekologickým výrobným procesom batériových článkov. Ten má podľa nich v konečnom dôsledku taký dopad na životné prostredie, že by používanie auta so spaľovacím motorom malo byť čistejšie. Tento argument sa nemusí stotožňovať so skutočnosťou, no napriek tomu je už na stole otázka čistoty akumulátorov.

OTÁZKA: Čo bude s batériami elektromobilov po ich zostarnutí a ako sa budú likvidovať?

Mnohých z vás zaujíma, ako prebieha recyklácia batérie z elektromobilu. Za týmto problémom sa skrýva pomerne náročný proces mechanického rozloženia a následného chemického čistenia. Aj tak ide o lepšie riešenie, ako tieto batérie "zakopať" do zeme.

### Európska komisia pripravuje nové predpisy **Európska komisia totiž**, podľa portálu [novinky.cz](https://www.novinky.cz/auto/clanek/evropska-komise-chysta-prisna-pravidla-pro-baterie-do-elektromobilu-40403190) s odvolaním na [Českou Tiskovou Kancelář (ČTK)](https://www.ctk.cz), **už počas tohtoročnej jesene plánuje predstaviť balíček predpisov zaoberajúcich sa čistotou batérií v elektromobiloch**. Samotné nariadenia by mali obsahovať extrémne prísne pravidlá pre získavanie potrebných surovín pre batérie, ich výrobu a následnú recykláciu. Okrem toho by s každou batériou vyrobenou v Európe mali byť spojené viaceré certifikácie, ktoré zaručia jej čistý pôvod. **O pripravovaných novinkách informoval priamo viceprezident Európskej komisie a niekdajší kandidát na prezidenta SR, Maroš Šefčovič**.
Recyklácia batérií je jedným z hlavných bodov nových predpisov, ktoré pripravuje Európska komisia.
Informácie sa na verejnosť dostali piatok 15.7.2022 počas stretnutia predstaviteľov vysokých škôl a zástupcov Škoda Auto so Šefčovičom. **Okrem iného, zo stretnutia vyplynulo, že Európska komisia a [Európska batériová aliancia (EBA)](https://ec.europa.eu/growth/industry/strategy/industrial-alliances/european-battery-alliance_en) sa v najbližších rokoch postarajú o alokáciou finančných zdrojov vo výške až 130 miliárd eur. Vďaka tomu vznikne 110 nových projektov a až 30 gigafabrík na výrobu komponentov potrebných pre elektromobilitu**. ### Nedostatok pracovníkov **V súčasnosti je najväčším problémom podľa Šefčoviča nedostatok vysokokvalifikovaných pracovníkov, ktorí by v týchto továrňach mohli v budúcnosti pracovať**. Ďalej sa musí vyriešiť zásadný problém recyklácie starých a nevyužívaných batériových modulov a taktiež je potreba nájsť spôsob na zvýšenie účinnosti lítia, ktoré je jedným z hlavných prvkov dnes využívaných batérií. Dobrou správou môže byť aj to, že zároveň došlo k podpisu memoranda medzi Škoda Auto a štyrmi vysokými školami. To má za cieľ vzájomné porozumenie si v rozvoji spolupráce a výskumných aktivitách zameraných práve na životný cyklus batérií. Memorandum je dôležité aj z hľadiska budúceho fungovania stredoeurópskeho trhu v elektrickej mobilite. **Práve náš región, a najčastejšie Česká republika, je skloňovaný ako možný cieľ investícií koncernu Volkswagen pre výstavbu novej továrne na batériové články**. Zároveň sa člen predstavenstva Škoda Auto, Martin Jahn, nechal počuť, že česká automobilka bude do roku 2035 plne pripravená na kompletný prechod na elektromobilitu tak, ako to vyžadujú pravidlá.

Batérie budú recyklovať „donekonečna“! Volkswagen predstavil revolučný plán pre obehové hospodárstvo

Vytvorenie uzavretej slučky v recyklačnom procese je kľúčové pre dlhodobú udržateľnosť elektrických vozidiel. Tento proces však musí byť aj finančne efektívny.

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.