Aktuality

Európska komisia chce čistejšie batérie do elektromobilov. Chystajú sa prísne predpisy

OTÁZKA: Čo bude s batériami elektromobilov po ich zostarnutí a ako sa budú likvidovať?

Batérie elektromobilov sú pomerne diskutovanou témou naprieč celou verejnosťou. Viacerí odporcovia elektromobility neustále argumentujú neekologickým výrobným procesom batériových článkov. Ten má podľa nich v konečnom dôsledku taký dopad na životné prostredie, že by používanie auta so spaľovacím motorom malo byť čistejšie. Tento argument sa nemusí stotožňovať so skutočnosťou, no napriek tomu je už na stole otázka čistoty akumulátorov.

Prečítajte si aj:


OTÁZKA: Čo bude s batériami elektromobilov po ich zostarnutí a ako sa budú likvidovať?

David Hecl


Európska komisia pripravuje nové predpisy

Európska komisia totiž, podľa portálu novinky.cz s odvolaním na Českou Tiskovou Kancelář (ČTK), už počas tohtoročnej jesene plánuje predstaviť balíček predpisov zaoberajúcich sa čistotou batérií v elektromobiloch. Samotné nariadenia by mali obsahovať extrémne prísne pravidlá pre získavanie potrebných surovín pre batérie, ich výrobu a následnú recykláciu. Okrem toho by s každou batériou vyrobenou v Európe mali byť spojené viaceré certifikácie, ktoré zaručia jej čistý pôvod. O pripravovaných novinkách informoval priamo viceprezident Európskej komisie a niekdajší kandidát na prezidenta SR, Maroš Šefčovič.

OTÁZKA: Čo bude s batériami elektromobilov po ich zostarnutí a ako sa budú likvidovať?
Recyklácia batérií je jedným z hlavných bodov nových predpisov, ktoré pripravuje Európska komisia.

Informácie sa na verejnosť dostali piatok 15.7.2022 počas stretnutia predstaviteľov vysokých škôl a zástupcov Škoda Auto so Šefčovičom. Okrem iného, zo stretnutia vyplynulo, že Európska komisia a Európska batériová aliancia (EBA) sa v najbližších rokoch postarajú o alokáciou finančných zdrojov vo výške až 130 miliárd eur. Vďaka tomu vznikne 110 nových projektov a až 30 gigafabrík na výrobu komponentov potrebných pre elektromobilitu.

Nedostatok pracovníkov

V súčasnosti je najväčším problémom podľa Šefčoviča nedostatok vysokokvalifikovaných pracovníkov, ktorí by v týchto továrňach mohli v budúcnosti pracovať. Ďalej sa musí vyriešiť zásadný problém recyklácie starých a nevyužívaných batériových modulov a taktiež je potreba nájsť spôsob na zvýšenie účinnosti lítia, ktoré je jedným z hlavných prvkov dnes využívaných batérií.

Dobrou správou môže byť aj to, že zároveň došlo k podpisu memoranda medzi Škoda Auto a štyrmi vysokými školami. To má za cieľ vzájomné porozumenie si v rozvoji spolupráce a výskumných aktivitách zameraných práve na životný cyklus batérií. Memorandum je dôležité aj z hľadiska budúceho fungovania stredoeurópskeho trhu v elektrickej mobilite. Práve náš región, a najčastejšie Česká republika, je skloňovaný ako možný cieľ investícií koncernu Volkswagen pre výstavbu novej továrne na batériové články. Zároveň sa člen predstavenstva Škoda Auto, Martin Jahn, nechal počuť, že česká automobilka bude do roku 2035 plne pripravená na kompletný prechod na elektromobilitu tak, ako to vyžadujú pravidlá.

Prečítajte si aj:


Batérie budú recyklovať "donekonečna"! Volkswagen predstavil revolučný plán pre obehové hospodárstvo

Výber z oficiálnej správy


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie