Aktuality

Do platnosti vstúpili nové pravidlá bezpečnosti vozidiel. Mnohé nenávidené prvky sa tak stali povinnosťou

obmedzovač rýchlosti, ISA, výbava,
  • V stredu začali pre nové autá platiť nové európske regulácie;
  • obmedzovač rýchlosti, cúvacia kamera, senzory alebo prípravy na čierne skrinky a alkotester sa odteraz povinnosťou;
  • vodiči budú najvýraznejšie pociťovať inteligentný obmedzovač rýchlosti, bude ich totiž cielene „obťažovať“;
  • staré autá nemusia prejsť prestavbou, aby nové normy spĺňali.

Pestrejšia povinná výbava nových áut

Moderné autá so sebou prinášajú čoraz viac elektroniky. V mnohých prípadoch dokážu bezpečnostné systémy zabrániť nehode či dokonca zachrániť život. Niektoré z nich sú nápomocné, iné zase poriadne otravné. Moderné autá predávané na európskom trhu prinesú už od tohto mesiaca väčšie množstvo bezpečnostných systémov. Pripomenula to Európska komisia (EK), ktorá zároveň uviedla, že nové bezpečnostné opatrenia nadobudli platnosť 6. júla 2022.

S cieľom zabrániť nehodám...

Podľa oficiálnych údajov sa očakáva, že novinky v aktívnej bezpečnosti áut dokážu lepšie chrániť cestujúcich, chodcov a cyklistov. Ich zavedením si EK sľubuje, že do roku 2038 zachráni viac ako 25-tisíc životov a predíde až 140-tisícom vážnych zranení. Okrem toho je to od EK ďalší krok k úprave legislatívy tak, aby bolo možné v budúcnosti bez problémov používať automatizované a prepojené vozidlá. Práve v tomto odvetví automobilového priemyslu chce byť Európa do budúcna priekopníkom.

ISA, Inteligentný obmedzovač rýchlosti

Thierry Breton, eurokomisár zodpovedný za vnútorný trh, uviedol, že systémy ako tempomat, aktívne udržiavanie jazdných pruhov či systémy automatizovaného brzdenia pretvárajú autá na automatizované celky. Zavádzaním nových bezpečnostných systémov chce EK zlepšiť každodenný život občanov a prispôsobiť automobilový priemysel na lepšie zachovanie si konkurencieschopnosti.

Čo konkrétne sa mení?

Od stredy 6.7.2022 vstúpili do platnosti nariadenia pre všetky cestné vozidlá, ktoré hovoria, že takéto auto musí mať systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti – tzv. obmedzovač, senzory alebo kamery určené na cúvanie, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, zariadenie na zaznamenávanie údajov o udalostiach - tzv. čierne skrinky a taktiež aj signál núdzového zastavenia.

Prečítajte si aj:


Čierna skrinka bude povinná pre všetky nové autá už budúci rok! Nebudeme ju môcť ani vypnúť

Peter Orosz


VIDEO: Vyskúšali sme povinný obmedzovač rýchlosti! Je to zlý sen, ktorý sa čoskoro stane realitou

Peter Orosz


Okrem toho nadobudli platnosť aj nariadenia, ktoré sa týkajú špeciálne osobných vozidiel a dodávok. Ide predovšetkým o povinné systémy udržiavania v jazdnom pruhu a automatizovaného brzdenia. Autobusy a nákladné vozidlá zase dostali povinnosť disponovať vylepšenými systémami monitorovania mŕtveho uhlu, systémy výstrahy na predchádzanie zrážkam s chodcami alebo cyklistami a povinné monitorovanie tlaku v pneumatikách.

Do praxe nebudú zaradené ihneď

Pre tých, ktorí sa už teraz obávajú kúpy nového auta po 6.7.2022 uvádzame, že nasadzovanie nových povinných bezpečnostných asistentov do vozidiel príde postupne. Pôjde najprv o úplne nové typy vozidiel, ktoré do tohto dátumu neboli uvedené na trh. Od 7.7.2024 sa však nariadenia dotknú každého jedného nového predaného auta. S príchodom roku 2029 sa očakáva ešte väčšie nasadenie bezpečnostných systémov naprieč rôznymi druhmi vozidiel.

EK počas leta plánuje pripraviť nové legislatívne nariadenia a prijať nové technické pravidlá pre automatizované a prepojené vozidlá. Predovšetkým teraz hovoríme o autách, ktoré budú schopné prevziať úlohy vodiča na diaľniciach (úroveň automatizácie tri) a plne autonómne vozidlá bez vodiča, napríklad mestská kyvadlová doprava či taxi (úroveň automatizácie štyri).

Prečítajte si aj:


Toto nikto nečakal! Európska únia pripravuje legislatívu, ktorá zakáže používanie spaľovacích áut od roku 2027

Peter Orosz


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?