Aktuality

LIGHTYEAR 0: Elektromobil za 250-tisíc eur stačí nabiť raz za 7 mesiacov! Ako je to možné?

Holandská spoločnosť Lightyear pracovala posledných šesť rokov na rôznych konceptoch solárnych elektromobilov s využitím inžinierskych odborných znalostí svojich zakladateľov, ktorí vyhrali súťaž World Solar Challenge. Teraz je holandská značka konečne pripravená uviesť niečo do výroby. Zoznámte sa s modelom Lightyear 0!

Fanúšikovia elektromobilov musia mať v tejto chvíli nemalé Déjà vu, pretože model 0 je dizajnovo takmer identický s konceptom Lightyear One z roku 2019. Okrem samotného názvu však došlo k niekoľkým vylepšeniam pre sériovú výrobu. Má aerodynamickú karosériu v tvare slzy vyrobenú z recyklovaných uhlíkových vlákien, pričom koeficient aerodynamického odporu na úrovni 0,19 je o niečo lepší ako ponúka Mercedes-Benz EQS, ale o niečo horší ako podobne tvarovaný koncept Mercedes Vision EQXX.

Lightyear 0

Predná časť sériového modelu má menšie spodné nasávanie a vyššie umiestnené svetlomety s chladnými ševronovými LED diódami, zatiaľ čo zadné svetlá teraz kopírujú krivku zadnej časti. Model 0 používa namiesto klasických zrkadiel kamery. Tie sú po novom namontované v predných blatníkoch a vylepšení sa dočkal tiež dizajn bočných prahov a niektorých ďalších detailov.

Zmeny sa udiali aj v interiéri, ktorý už nevyzerá ako koncept, no stále je stále dostatočne funky. V kabíne sú použité udržateľné alebo vegánske materiály ako napríklad čalúnenie vyrobené z recyklovaných fliaš či imitácia kože produkovaná na rastlinnej báze. Samotné obklady využívajú ratanové palmové drevo.

Lightyear 0

Technické parametre sa od pôvodného prototypu tiež zmenili. Pri dĺžke 5,08 m je Lightyear podobne dlhý ako Volvo S90. Prekvapením je však pohotovostná hmotnosť na úrovni 1 574 kg. Ide o obdivuhodne nízke číslo na danú kategóriu elektromobilov, spomínaný Mercedes-Benz EQS je o celú tonu ťažší.

Inžinierom sa nízku hmotnosť podarilo dosiahnuť využitím malej batérie. Lightyear bude vybavený 60-kilowatthodinovou batériou a elektromotormi s výkonom iba 174 koní, no obrovským krútiacim momentom 1 720 Nm. Zrýchlením však nijako neohromí, z miesta dosiahne rýchlosť 100 km/h za 10 sekúnd a ručička nepresiahne maximálnych 170 km/h.

Lightyear 0

Vidieť, že tu išlo o maximálnu efektivitu pohonu. Udávaný dojazd sa pohybuje na úrovni 630 kilometrov v európskom cykle WLTP. Esom v rukáve tohto auta však majú byť solárne panely. Lightyear má na sebe až 5 štvorcových metrov zakrivených solárnych panelov, ktoré môžu nabíjať auto počas jazdy alebo parkovania. To poskytuje elektromobilu dodatočný dojazd až 70 kilometrov za deň v optimálnych podmienkach. Lightyear tvrdí, že majitelia s denným dochádzaním okolo 40 kilometrov by mohli počas holandského leta jazdiť dva mesiace bez potreby nabíjania, zatiaľ čo ľudia v Portugalsku alebo Španielsku by teoreticky mohli vydržať bez nabíjania až sedem mesiacov. V závislosti od podnebia môže slnko poskytnúť približne 4 800 až 10 000 kilometrov dojazdu ročne.

Vyzerá to tak, že spoločnosť vyrobí len 946 kusov modelu Lightyear 0. A nepôjde o lacnú záležitosť, pretože cena začína na 250 000 eurách. Výroba začne už na jeseň tohto roku s prvými dodávkami v novembri.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie