Dekarbonizácia motora vodíkom: Preč s usadeninami!

Karbónové usadeniny postupne a nenápadne negatívne ovplyvňujú rôzne parametre motora. Trpia na ne staré ale aj nové autá. Zašli sme sa špecialistami z Carbonclinic, aby sme sa ich spýtali, čo sa s tým dá robiť.
Vydané  Text: 
Malá, ale pekne vymaľovaná a čistá garáž. To je miesto, kde autá podstupujú očistnú kúru, počas ktorej sa zbavujú karbónových usadenín. Je to vznešený názov pre rôzne zapečené sadze, ale keďže ich tvorí uhlík (karbón), je pravdivý.
### Problém Prečo takéto usadeniny vznikajú? Dôvody sú rôzne. Tankovanie nekvalitných palív, časté krátke trasy, počas ktorých sa motor nezohreje, ale aj veľká porcia kilometrov v meste či príliš komótny jazdný štýl. Alebo skrátka veľmi veľa kilometrov. Niekedy sú na vine aj samotné automobilky a ich politika boja s emisiami: agresívna recirkulácia výfukových plynov, ale napríklad aj **automatické prevodovky, ktoré veľmi podtáčajú motor**, prispievajú k tomu, že usadeniny sa tvoria vo väčšom množstve. Tento proces je veľmi postupný a neprejaví sa zo dňa na deň. Možno si ani neuvedomíte, že auto už nejde tak, ako by mohlo. Mnohí začnú hľadať pomoc až vtedy, keď sa problém prejaví naplno, svieti kontrolka motora a na vine sú buď priveľké korekcie na vstrekovačoch alebo zanesený EGR ventil. ### Vodík lieči A práve tu prichádza na rad dekarbonizácia vodíkom. Vlastne, mala by prísť skôr. **Juraj Bakoš z Carbonclinic** hovorí, že najlepšie je absolvovať dekarbonizáciu pravidelne, ideálne každých 20- až 30-tisíc km. Je to ako s preventívnymi návštevami u lekára. Pripomína, že dekarbonizácia nie je všeliek a zákazníkom odporúča nemať prehnané očakávania. „*Mali sme tu však už niekoľko zákazníkov, ktorí nám volali chvíľu po tom, ako od nás odišli a boli nadšení z toho, ako veľmi auto ožilo*,“ spomína Juraj Bakoš. „*Spomínali najmä pravidelnejší chod, nižšiu hlučnosť, menej vibrácií a vyšší výkon, z dlhodobého hľadiska však často klesne aj spotreba a zlepšia sa emisie. A to sú v dnešných časoch vysokých cien palív vítané zmeny*.“
Juraj Bakoš je jedným zo spoluzakladateľov Carbonclinic. Firmá má za sebou takmer tisícku spokojných zákazníkov
Naše drahé životné prostredie sa nám tiež poďakuje.“ Pocity zákazníkov podporujú aj vlastné zistenia Carbonclinicu – po kontrole sondou bol úbytok usadenín zjavný. Na autách s veľkými korekciami na vstrekovačoch sa korekcie po zákroku upravili späť do hodnôt v rámci tolerancie. „*Podarilo sa nám tu rozchodiť niekoľko zasekávajúcich sa EGR ventilov a množstvo áut, ktoré k nám prišli po tom, ako nevedeli prejsť cez emisnú kontrolu, po návšteve u nás prešli s hodnotami emisií ako z výroby*,“ dodáva. **Celkovo má Carbonclin za sebou už takmer tisícku spokojných zákazníkov** a mnohí sa vracajú na základe ich odporúčaní a vlastnej pozitívnej skúsenosti. „*Zákazníci sa odporúčajú aj navzájom, čo nás veľmi teší*.“ ### Ako to funguje? Celá operácia je v skutku jednoduchá: technik zavedie do sania za vzduchový filter hadičku, cez ktorú sa do sacieho traktu dostáva vodík vytvorený elektrolýzou v špeciálnom stroji. Následne sa auto nechá na voľnobehu približne **60 až 90 minút v závislosti od objemu motora**. Počas tejto doby technik zvyšuje otáčky motora podľa stanoveného technického postupu.
Hadičku privádzajúcu vodík zavedie technik do sacieho potrubia, ideálne za vzduchový filter
Pridaním vodíka do zmesi vzduchu a paliva s v spaľovacom priestore zvýši teplota spaľovania natoľko, že začne prebiehať tzv. dokonalé spaľovanie, usadený karbón zhorí a v podobe plynu sa dostane von cez výfukové potrubie.
„*Je dôležité povedať, že **tento proces so sebou nenesie žiadne riziká – je pre motor absolútne bezpečný***,“ hovorí Juraj Bakoš. Obavy z toho, že sa pri procese dekarbonizácie uvoľní karbón, ktorý by potom poškodil niečo v motore, sú neopodstatnené. Cena celého procesu sa odvíja od času, ale orientačne platí, že za hodinovú dekarbonizáciu zaplatíte 60 €.
### Výsledky? Dekarbonizácia vodíkom má účinok na všetko za sacími ventilmi motora. Čistí spaľovací priestor, vstrekovače, turbodúchadlo a aj EGR. Pýtali sme sa, aký je pomer zákazníkov s benzínovými a naftovými autami. Prekvapivo celkom vyrovnaný. „*Každé auto s priamym vstrekovaním – či už benzínové alebo naftové – generuje sadze. Jedine benzínové autá s nepriamym vstrekovaním majú výrazne menšiu tendenciu sa karbonizovať, avšak aj tie môžu mať problém so zvýšenými emisiami, čoho dôvodom môžu byť zanesené výfukové ventily. Po vodíkovej kúre cítia zákazníci hladší chod motora, lepšie reakcie na plyn. Motor očistený od sadzí je živší, lepšie sa mu dýcha. Úspešnosť je vysoká, ale dôležitý je aj samotný stav motora. Dekarbonizácia vám motor neopraví, ale pomôže vyriešiť mnohé veci spojené so spaľovaním a vstrekovaním paliva, prečistí EGR ventil a turbo, predĺži životnosť DPF filtra, katalyzátora a pomôže upraviť emisie.“*
Dôkaz: protokoly z emisnej kontroly pred a po: rozdiely sú obrovské a auto po kúre prešlo bez problémov
**Karbónové usadeniny sú niečo, čo s vekom trápi mnohé autá**. A keďže dnes sú nové autá veľmi drahé, stojí za to venovať čas tým starším a pomôcť ich tak udržať na ceste v dobrom zdraví, aby zbytočne zvýšenými emisiami neškodili životnému prostrediu. Keďže vodíková dekarbonizácia preukázateľne znižuje emisie vozidiel, možno ju dnes považovať aj za ekologicky prospešnú metódu.








Pokračujte na ďalší príspevok »