Aktuality

F1 Spanish GP 2022: Dominancia Red Bullu pokračuje. Leclerc mimo poradia. Videli sme comeback Mercedesu?

Verstappen, Russell, Barcelona, F1, Formula 1
Max Verstappen mal počas celej Veľkej ceny Španielska na okruhu Circuit de Catalunya problémy so systémum DRS. Aj kvôli tomu nedokázal predbehnúť Georga Russella na Mercedese.

F1 Spanish GP 2022: Zhrnutie

Šiestym podujatím v sezóne Formula 1 pre rok 2022 bola už tradične Veľká cena Španielska na okruhu Circuit de Catalunya v Barcelone. 66 kôl dlhé preteky priniesli viacero zaujímavých situácií, no predovšetkým sme sa dočkali prvých zásadnejších vylepšení takmer všetkých monopostov. Jediný tím, ktorý do Barcelony nepriniesol technické zmeny, bol Haas, ktorého obaja jazdci počas kvalifikácie skončili v TOP 10. Samotné preteky však vyzerali úplne inak.

Pekelné teplo

Šiesta veľká cena v sezóne sa niesla predovšetkým v znamení obrovských horúčav. Neraz sa počas víkendu stalo, že teplota vzduchu bola vysoko nad 30 stupňov Celzia a teplota vozovky sa šplhala k päťdesiatke.

Do pekelných podmienok štartoval z prvého miesta Monačan Charles Leclerc na Ferrari a vedľa neho sa na štartovacom rošte nachádzal jeho najväčší súper v tejto sezóne, úradujúci majster sveta Max Varstappen. Poradie na čele bolo teda viac-menej bez prekvapení, avšak na štvrtom a šiestom mieste figurovali monoposty Mercedesu. Nemecká stajňa do Barcelony priniesla masívne vylepšenia, vďaka ktorým už autá neskákali tak, ako v predchádzajúcich veľkých cenách.

Významné zmeny na vozoch Russella a Hamiltona spôsobili, že Mercedes sa mohol opäť zapojiť do boja o prvé miesto. Avšak už v prvom kole došlo v zákrute číslo 4 ku kontaktu Haasu Kevina Magnussena s Hamiltonom. Brit si z toho odniesol defekt ľavej prednej pneumatiky a K-Mag miernejšie poškodenie auta (skončil na 17. mieste, Schumacher na 14.). Obaja sa ihneď prepadli na posledné dve miesta a to aj napriek tomu, že štartovali z prvej desiatky. Po zastávke v boxoch sa Hamilton vrátil na 19. priečke a vyzeralo to s ním na „uterák“. To však nebolo ani zďaleka všetko, čo sa počas pretekov odohralo v zákrute číslo 4.

Zakliata zákruta?

Adrenalín sa zvýšil Už o päť kôl neskôr fanúšikom Ferrari, keď videli ako sa Carlos Sainz zas a znova „kúpe“ v štrku. Tentokrát to, našťastie pre Španiela, dopadlo lepšie ako v Austrálii a v Imole, kedy musel kvôli rovnakému výletu odstúpiť. V Barcelone sa mu však podarilo zo štrku dostať a na trať sa vrátil na 11. priečke, čo predstavovalo prepad o 6 pozícií v porovnaní s piatym kolom.

Zákruta číslo štyri však v deviatom kole závodu narobila problémy aj Maxovi Verstappenovi. Jeho monopost si urobil takmer identický výlet so Sainzovým. Až neskôr sa ukázalo, že v tejto zákrute panovali zlé poveternostné podmienky, ktoré mali za následok ťažké kontrolovanie áut pri brzdení. Verstappena aj vďaka tomuto incidentu stihol predbehnúť George Russell a Mexičan Sergio Peréz.

Leclerc dominoval

Už v desiatom kole sa zdalo, že Barcelona bude opäť raz naklonená tomu, kto štartoval z Pole Position. Leclerc si dokázal na čele vybudovať pomerne slušný náskok viac ako 8,5 sekundy, a to možno aj vďaka prispeniu Georga Russella, ktorý sa niekoľko kôl hral na jeho bodyguarga. K tejto úlohe prispel aj Verstappen, ktorý mal počas celého závodu problém so svojim DRS. Jeho krídlo sa niekedy odmietalo otvoriť a rýchlosť Mercedesu na rovinkách Verstappenovi taktiež vôbec nepomáhala.

Kolo č. 14 malo dopomôcť k predbehnutiu Russella Verstappenom, avšak obaja zamierili do boxov a tak zlepšej pozície v prospech Holanďana po výmene pneumatík nič nebolo. Na situáciu samozrejme reagoval aj Checo Peréz, ktorý sa vôbec po prvýkrát od kedy je v Red Bulle pustil do vystrkovania rožkov.

Svojmu inžinierovi cez vysielačku povedal, aby Maxa dali bokom a on mohol bezpečne Russella predbehnúť. V podobnom duchu sa niesla jeho komunikácia počas celého závodu, avšak napokon zavládla tímová réžia a Verstappen si uchmatol 25 bodov.

Frustrácia, frustrácia, frustrácia...

Verstappena však súboj s Russellom stál veľmi veľa síl a to hlavne tých psychických. Neustále sa sťažoval na problémy s DRS a frustráciu v jeho hlase bolo poriadne cítiť. Medzitým v 22. kole zašiel do boxov na prvej pozícii jazdiaci Leclerc, ktorý sa vrátil na rovnaké miesto s náskokom 5 sekúnd. Na čele mal teda masívny náskok, ktorý by mu pravdepodobne vydržal až do samého záveru.

Dvadsiate štvrté kolo prinieslo veľmi pekný minisúboj medzi Maxom a Georgom, z ktorého napriek Holanďanovej snahe vyšiel lepšie jazdec Mercedesu. Russellov tímový kolega Hamilton sa medzitým potácal na samotnom chvoste a do vysielačky sa párkrát výrazným spôsobom poľutoval. Najlepšie jeho počínanie popisuje komunikácia s tímom v skorších kolách, kedy to chcel už zabaliť, aby si „pošetril motor“. Možno aj kvôli tomu napokon skončil len na piatej priečke, pretože od 27. kola vyslovene letel.

Hororové kolo pre Leclerca

Práve toto kolo totiž prinieslo prekvapivé odstúpenie lídra pretekov, Charlesa Leclerca. Z ničoho nič sa z jeho monopostu ozvalo nepríjemné zapískanie a strata výkonu. Tým sa pre neho závod skončil a zároveň išlo o jeho prvé DNF v tejto sezóne.

Na situáciu ihneď reagovalo viacero pilotov, ktorí sa rozhodli pre voľbu nových pneumatík. Medzi nimi bol aj Verstappen, ktorý v 29. kole pomerne prekvapivo siahol po najmäkšej sade. Už o dve kolá neskôr sa Red Bullu poradilo konečne predbehnúť Russella, ktorý vďaka odstúpeniu Leclerca jazdil na čele. Svoju stíhaciu šou na mladého Brita nasadil Verstappen, ktorý na najmäkšej sade sťahoval slušné porcie času. Avšak v 36. kole Russell dobrovoľne prepustil svoju pozíciu tým, že navštívil boxovú uličku.

Tímová réžia

Podobný krok urobil v 38. kole aj Peréz a Verstappen sa tak vďaka neviditeľnej tímovej réžii dostal do čela. Medzitým sa na popredné priečky v strede poľa šplhal Hamilton, ktorému odstúpenie Ferrari dodalo druhý dych. Ktovie, možno keby prejavil menej sebaľútosti zo začiatku pretekov, mohol si pripísať prvé tohto sezónne víťazstvo. Podobne sa smerom nahor šplhal aj Sainz na Ferrari či dokonca Alonso na Apline, ktorý štartoval z úplne poslednej priečky. Veľká cena už skoršie skončila aj pre Číňana Zhoua, ktorý tak nedokončil už druhé preteky v rade.

V poradí 45. kolo bolo v znamení opätovnej zmeny na čele priebežného poradia. Do boxov zamieril Verstappen, ktorý tak prepustil svoju pozíciu tímovému kolegovi Perézovi. Avšak o 4 kolá neskôr sa k slovu znovu dostala tímová réžia a Peréz, aj keď nedobrovoľne a z miernym okomentovaním situácie, prepustil prvenstvo Verstappenovi.

Mercedes vysoko

Pomerne dobre sa celý čas vyvíjal závod pre Valtteriho Bottasa, ktorý sa dokonca v 52. kole dostal na tretie miesto za oba Red Bully. Avšak, už o kolo neskôr bol prebehnutý Russellom, ktorý mal čerstvé pneumatiky.

Zaujímavé dianie sme mohli vidieť už v 55. kole kedy bol Bottas štvrtý za Russellom, no o dve priečky lepšie ako Hamilton. Ten mimochodom už v tomto kole jazdil na šiestom mieste a to aj napriek tomu, že bol dlho na úplnom chvoste.

Päťdesiate deviate kolo prinieslo zároveň aj súboj dvoch bývalých kolegov. Z neho ako víťaz vyšiel Hamilton, ktorý však počas celého závodu na svoje auto príliš tlačil. Neskôr sa mu dokonca podarilo dostať pred Sainza na skvelé štvrté miesto, avšak v 65. kole dostal vysielačkou príkaz, aby sa stiahol pretože mu dochádza palivo a jeho monopost sa prehrieva. Pravidlá pritom prikazujú jazdcom, aby ich autá po pretekoch mali v nádrži minimálne liter benzínu.

Druhé double pre Red Bull

Na čele sa potom už nič nemenilo a svoje druhé double v tejto sezóne si pripísal Red Bull. Na treťom mieste skončil „pán konštantný“, George Russell, ktorému sa podarilo dosiahnuť TOP 5 v každom závode v tejto sezóny. Vlajku Tifosi aspoň pomyselne vysoko držal Sainz, ktorý napokon finišoval štvrtý pred piatym Hamiltonom a šiestym Bottasom.

Verstappen si počas Veľkej ceny Španielska pripísal zaujímavú štatistiku. Podarilo sa mu totiž vyhrať každý jeden závod, ktorý dokončil. Po Saudskej Arábii, Imole a Miami tak ide o jeho štvrtú výhru. Zároveň sa dostal na čelo priebežného hodnotenia šampionátu. Tam má po novom náskok 6 bodov pred druhým Leclercom. Pre Red Bull bol tento víkend výborný aj z hľadiska hodnotenia Pohára konštruktérov. Červeným býkom sa totiž podarilo aj vďaka double predbehnúť Ferrari a vybudovať si náskok 26 bodov.

Najbližšia zastávka - Monako

Už tento týždeň je na programe legendárna Veľká cena Monaka, kde Red Bull môže svoje víťazné ťaženie ešte vylepšiť. Leclercovi sa totiž domácu veľkú cenu nepodarilo ešte nikdy dokončiť a svoje prekliate potvrdil aj nedávno, keď na tomto okruhu rozbil monopost Nikiho Laudu. Uvidíme teda, čo nám Monako v tomto roku pripraví.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?