Aktuality

F1 Imola GP 2022: Red Bull prelomil 6-ročné čakanie a Ferrari prežilo hororovú nedeľu. Sú papáje definitívne späť?

Red Bull Imola 2022 Formula 1
Double Red Bullu na Imola GP 2022 | Source: Formula 1
Zdroj: Formula 1

Štvrtý aprílový víkend so sebou priniesol už štvrtú veľkú cenu. Tentokrát zavítal kolotoč Formula 1 na legendárny okruh v Imole a my sme tak mohli byť svedkami víkendu, ktorý okrem dominantného double Red Bullu priniesol aj najdlhší názov pretekov v celom kalendári. Formula 1 Rolex Gran Premio del Made in Italy e dell'Emilia-Romagna 2022 mala byť jasnou záležitosťou domáceho Ferrari, avšak to skončilo ďaleko za očakávaniami.

Prvý šprint sezóny

Počas víkendu sa však okrem klasickej veľkej ceny po prvýkrát v tejto sezóne odohrala aj šprintová kvalifikácia dlhá 21 kôl. Z prvého miesta v nej štartoval úradujúci majster sveta, no ihneď po štarte, možno aj kvôli Verstappenovej špinavej stope, sa vedenia ujal Charles Leclerc. Hneď v úvode šprintu sme sa dočkali najrýchlejšieho Astonu Martin v tejto sezóne, ktorý na trať musel vyjsť kvôli havárii Číňana Zhoua. V piatom kole však došlo k opätovnému reštartu pretekov a Leclerc aj naďalej zostával v čele.

Od približne toho istého kola sme mohli byť svedkami pekných súbojov, ktoré medzi sebou predvádzali Alonso so Sainzom. Španielska krv sa nezaprela a víťazne zo súbojov v siedmom kole v legendárnej zákrute Tamburello vyšiel Španiel jazdiaci vo farbách Ferrari, pre ktorého to bol zároveň aj jeden z posledných napínavých súbojov počas celého víkendu. Sainz sa postupne prebojoval až na štvrté miesto. Medzitým si Leclerc upevňoval svoju pozíciu na čele šprintu a mnohým fanúšikom Tifosi sa mohlo zdať, že 8 bodov za víťazstvo bude doma.

Pekným výsledkom sa konečne mohol pochváliť aj mladý Mick Schumacher, ktorý sa dostal na 10. priečku aj vďaka predbehnutiu svojho mentora Seba Vettela v 15. kole.

Medzitým sa Verstappen začal doťahovať na prvého Monačana Leclerca, čo vyústilo až do ich vzájomného súboja. V 20. kole sa Maxovi podarilo Charlesa predbehnúť. Z jasného víťazstva Ferrari bolo napokon prvé miesto Red Bullu.

Pršalo/nepršalo

Na štart sa teda z pole position dostal Verstappen. Druhé miesto patrilo Leclercovi a na tretej priečke v šprinte skončil Peréz.

To najdôležitejšie sa už tradične odohrávalo počas nedeľňajšej veľkej ceny. Pred samotným závodom sa nad okruhom v Imole stiahli mraky a milovníci daždivých podmienok boli určite vo vytržení. Začiatok pretekov sa síce odohral na mokrej trati, no dážď už výraznú úlohu počas nedele nezohral. K slovu sa tak dostali intermediálky, na ktorých štartovali všetci jazdci.

Samotný štart vyšiel najlepšie Red Bullu, ktorý sa okamžite ujal vedenia. Bohužiaľ, Carlos Sainz musel zažiť veľmi nepríjemné déjà vu, keď hneď prvé zákruty znamenali jeho koniec. Po kontakte s Ricciardom, ktorý neodhadol brzdnú stopu, skončil v hodinách a rovnako ako v Austrálii zaparkoval v štrku popri trati, z ktorého sa už nedokázal vyhrabať. Možno aj kvôli tomuto kontaktu skončil na poslednom 18. mieste. Australan Ricciardo nedeľnú veľkú cenu nedokončil.

Alonsov predčasný koniec

Sainzove odpratávanie si vyžiadalo výjazd Safety Car a následný reštart v piatom kole.

Vedenia sa opäť ujali monoposty Red Bullu, ktoré boli viac-menej dominantné počas celého víkendu. V siedmom kole musel zo závodu odstúpiť Fernando Alonso, ktorý prišiel o značnú časť aerodynamického krytu bočnice po kontakte s Mickom Schumacherom v skorších kolách. Pre Alonsa to tak bolo už druhé odstúpenie z veľkej ceny v tejto sezóne.

Medzitým sa vo ôsmom kole Leclerc pohodlne dostal pred tretieho Norrisa a v 12. kole sme mohli byť svedkami ďalšieho zo súbojov Haasu s Mercedesom. Tentokrát však George Russell predbehol K-Maga a získal jeho 5. priečku.

Russellov tímový kolega a donedávna jednoznačná jednotka Mercedesu Lewis Hamilton sa zase trápil. Za všetko hovorí jeho konfrontácia s tímovým šéfom Totom Wolffom po historicky neúspešnej kvalifikácii Mercedesu z piatka.

Prechod na slicky

Pred Magnussena sa v 13. kole dostal aj oživený Valtteri Bottas na Alfa Romeo. Už o päť kôl neskôr sa k slovu prihlásili aj mechanici v boxovej uličke. Po preschnutí hlavnej stopy na trati došlo k hromadnému prezúvaniu na slicky.

Mierny chaos v boxoch zapríčinil dodatočnú 5-sekundovú penalizáciu pre Estebana Ocona, ktorý pri vchádzaní na boxovú uličku takmer zostrelil Hamiltona.

Od 25. kola sa začal súboj medzi mexickým ministrom obrany a Chralesom Leclercom o druhú priečku. Ešte v tom istom kole sa Schumi zahral na kosačku a vyskúšal si kvalitu talianskej trávy.

Postupne sa veľká cena dostávala do svojej druhej polovice a stále sme čakali na povolenie systému DRS. Ako sa však ukázalo, aerodynamika dnešných monopostov je dostačujúca na to, aby sme boli svedkami zaujímavých súbojov a predbiehania aj bez DRS. Samotný systém otvorenia zadného krídla bol povolený až v 34. kole, ktoré bolo zároveň začiatkom neúspešných pokusov Hamiltona predbehnúť Pierra Gaslyho.

Hamiltonove nočné mory

Tieto pokusy boli intenzívne a dlhotrvajúce. Veď o všetkom hovorí aj konečné umiestnenie oboch jazdcov. Hamilton skončil na trinástom a Gasly na dvanástom mieste. Britovi sa teda pravdepodobne od tohto víkendu budú snívať nočné mory o zadku monopostu Alpha Tauri.

Na trati sa odvtedy za celý čas nič neudialo a preto sme sa v 41. kole dočkali zaujímavého momentu. 7-násobný majster sveta dostal modré vlajky a musel sa uhnúť svojmu najväčšiemu rivalovi z minulej sezóny, ktorý pomalý a ťažkopádny monopost Mercedesu predbehol o kolo.

Prvá leclercova chyba

  1. kolo prinieslo posun o jednu priečku vpred v podaní Yukiho Tsunodu, ktorý sa dostal cez K-Maga. Ferrari vedelo, že táto veľká cena už je pravdepodobne stratená, a preto sa Tifosi v 50. kole rozhodli Leclercovi nasadiť najmäkšiu zmes pneumatík. Chceli tak získať aspoň bodík navyše za najrýchlejšie kolo. Nasledovala okamžitá reakcia Red Bullu a 51. a 52. kolo už aj Max s Checom odjazdili na najmäkšej sade.

Ferrari vedené Leclercom však ukázalo, že nie zo srandy mu patrí prvá priečka v priebežnom hodnotení. Monačan však na svoje auto tlačil pravdepodobne až príliš, čo malo za následok jeho prvé väčšie zaváhanie v tejto sezóne, ktoré prišlo v 54. kole. Nájazd na obrubník v šikane zákrut 14 a 15 ho odlepil od vozovky a nasledovali hodiny. Leclerc následne skončil v pneumatikách pozdĺž trate. Našťastie jeho monopost neutrpel výraznejšie škody a mohol tak pokračovať. Okamžite zamieril do boxov, kde dostal nové obutie a nové predné krídlo. Od tohto momentu sa však cez vysielačku sťažoval, že s autom niečo nie je v poriadku. Leclerc napokon skončil na 6. mieste, čo je po útoku na druhú priečku obrovské sklamanie a zároveň studená sprcha po dokonalých prvých troch víkendoch.

Bottas útočí na Mercedes

59. kolo sa nieslo v znamení úspešného útoku na 4. priečku v podaní Valtteriho Bottasa, ktorý sa neúspešne snažil niekoľko kôl za sebou predbehnúť Georga Russela. V rovnakom kole sa Leclerc dostal pred Vettela. Pre Nemca to boli pritom vôbec prvé body v sezóne po tom, čo prvé dve ceny vynechal a v Austrálii predčasne skončil.

Poradie na čele sa do konca pretekov už nezmenilo a tak sa Red Bull po šiestich rokoch tešil z double. Naposledy sa mu podobný kúsok podaril ešte v Malajzii 2016, kedy sa z víťazstva tešil Daniel Ricciardo a druhé miesto patrilo vtedy len 18-ročnému Maxovi Verstappenovi. Tretí finišoval Lando Norris. Zaujímavosťou však je, že na štvrtom mieste skončil George Russell. Tým sa stal po Leclercovi len druhým jazdcom, ktorý dokázal bodovať v každom jednom závode v tejto sezóne.

Verstappenova dominancia

Max Verstappen si okrem víťazstva v kvalifikačnom šprinte pripísal 25 bodov a výhru veľkej ceny a extra bodík za najrýchlejšie kolo. Celkovo tak za víkend v Imole získal maximálny počet 34 bodov a znížil tak Leclercov náskok na čele priebežného hodnotenia. Zároveň jeho víťazstvo pripomenulo dominanciu Ferrari z Austrálie. Verstappenov tímový kolega Sergio Peréz totiž finišoval na druhom mieste so stratou 16,527 sekundy.

Najbližšie sa seriál Formula 1 predstaví už od 6. mája na okruhu v americkom Miami.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?