F1 Imola GP 2022: Red Bull prelomil 6-ročné čakanie a Ferrari prežilo hororovú nedeľu. Sú papáje definitívne späť?

Formula 1 Rolex Gran Premio del Made in Italy e dell'Emilia-Romagna 2022 mal byť pretekom ako ušitým pre Ferrari. Napokon bolo všetko inak.

Štvrtý aprílový víkend so sebou priniesol už štvrtú veľkú cenu. Tentokrát zavítal kolotoč Formula 1 na legendárny okruh v Imole a my sme tak mohli byť svedkami víkendu, ktorý okrem dominantného double Red Bullu priniesol aj najdlhší názov pretekov v celom kalendári. [**Formula 1 Rolex Gran Premio del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna 2022**](https://www.formula1.com/en/racing/2022/EmiliaRomagna/Circuit.html) mala byť jasnou záležitosťou domáceho Ferrari, avšak to skončilo ďaleko za očakávaniami.

### Prvý šprint sezóny

**Počas víkendu sa však okrem klasickej veľkej ceny po prvýkrát v tejto sezóne odohrala aj šprintová kvalifikácia dlhá 21 kôl**. Z prvého miesta v nej štartoval úradujúci majster sveta, no ihneď po štarte, možno aj kvôli Verstappenovej špinavej stope, sa vedenia ujal Charles Leclerc. **Hneď v úvode šprintu sme sa dočkali najrýchlejšieho Astonu Martin v tejto sezóne, ktorý na trať musel vyjsť kvôli havárii Číňana Zhoua**. V piatom kole však došlo k opätovnému reštartu pretekov a Leclerc aj naďalej zostával v čele.

Od približne toho istého kola sme mohli byť svedkami pekných súbojov, ktoré medzi sebou predvádzali Alonso so Sainzom. Španielska krv sa nezaprela a víťazne zo súbojov v siedmom kole v legendárnej zákrute Tamburello vyšiel Španiel jazdiaci vo farbách Ferrari, pre ktorého to bol zároveň aj jeden z posledných napínavých súbojov počas celého víkendu. Sainz sa postupne prebojoval až na štvrté miesto. Medzitým si Leclerc upevňoval svoju pozíciu na čele šprintu a mnohým fanúšikom Tifosi sa mohlo zdať, že 8 bodov za víťazstvo bude doma.

**Pekným výsledkom sa konečne mohol pochváliť aj mladý Mick Schumacher, ktorý sa dostal na 10. priečku** aj vďaka predbehnutiu svojho mentora Seba Vettela v 15. kole.

Medzitým sa Verstappen začal doťahovať na prvého Monačana Leclerca, čo vyústilo až do ich vzájomného súboja. V 20. kole sa Maxovi podarilo Charlesa predbehnúť. **Z jasného víťazstva Ferrari bolo napokon prvé miesto Red Bullu**.

### Pršalo/nepršalo

**Na štart sa teda z pole position dostal Verstappen. Druhé miesto patrilo Leclercovi a na tretej priečke v šprinte skončil Peréz**.

To najdôležitejšie sa už tradične odohrávalo počas nedeľňajšej veľkej ceny. Pred samotným závodom sa nad okruhom v Imole stiahli mraky a milovníci daždivých podmienok boli určite vo vytržení. **Začiatok pretekov sa síce odohral na mokrej trati, no dážď už výraznú úlohu počas nedele nezohral**. K slovu sa tak dostali intermediálky, na ktorých štartovali všetci jazdci.

**Samotný štart vyšiel najlepšie Red Bullu**, ktorý sa okamžite ujal vedenia. **Bohužiaľ, Carlos Sainz musel zažiť veľmi nepríjemné déjà vu, keď hneď prvé zákruty znamenali jeho koniec**. Po kontakte s Ricciardom, ktorý neodhadol brzdnú stopu, skončil v hodinách a rovnako ako v Austrálii zaparkoval v štrku popri trati, z ktorého sa už nedokázal vyhrabať. Možno aj kvôli tomuto kontaktu skončil na poslednom 18. mieste. Australan Ricciardo nedeľnú veľkú cenu nedokončil.

### Alonsov predčasný koniec

Sainzove odpratávanie si vyžiadalo výjazd Safety Car a následný **reštart v piatom kole**.

Vedenia sa opäť ujali monoposty Red Bullu, ktoré boli viac-menej dominantné počas celého víkendu. **V siedmom kole musel zo závodu odstúpiť Fernando Alonso, ktorý prišiel o značnú časť aerodynamického krytu bočnice po kontakte s Mickom Schumacherom v skorších kolách**. Pre Alonsa to tak bolo už druhé odstúpenie z veľkej ceny v tejto sezóne.

Medzitým sa vo ôsmom kole Leclerc pohodlne dostal pred tretieho Norrisa a **v 12. kole sme mohli byť svedkami ďalšieho zo súbojov Haasu s Mercedesom**. Tentokrát však George Russell predbehol K-Maga a získal jeho 5. priečku.

Russellov tímový kolega a donedávna jednoznačná jednotka Mercedesu Lewis Hamilton sa zase trápil. **Za všetko hovorí jeho konfrontácia s tímovým šéfom Totom Wolffom po historicky neúspešnej kvalifikácii Mercedesu z piatka**.

### Prechod na slicky

**Pred Magnussena sa v 13. kole dostal aj oživený Valtteri Bottas na Alfa Romeo**. Už o päť kôl neskôr sa k slovu prihlásili aj mechanici v boxovej uličke. **Po preschnutí hlavnej stopy na trati došlo k hromadnému prezúvaniu na slicky**.

Mierny chaos v boxoch zapríčinil dodatočnú 5-sekundovú penalizáciu pre Estebana Ocona, ktorý pri vchádzaní na boxovú uličku takmer zostrelil Hamiltona.

Od 25. kola sa začal súboj medzi mexickým ministrom obrany a Chralesom Leclercom o druhú priečku. Ešte v tom istom kole sa Schumi zahral na kosačku a vyskúšal si kvalitu talianskej trávy.

**Postupne sa veľká cena dostávala do svojej druhej polovice a stále sme čakali na povolenie systému DRS**. Ako sa však ukázalo, aerodynamika dnešných monopostov je dostačujúca na to, aby sme boli svedkami zaujímavých súbojov a predbiehania aj bez DRS. **Samotný systém otvorenia zadného krídla bol povolený až v 34. kole, ktoré bolo zároveň začiatkom neúspešných pokusov Hamiltona predbehnúť Pierra Gaslyho**.

### Hamiltonove nočné mory

Tieto pokusy boli intenzívne a dlhotrvajúce. Veď o všetkom hovorí aj konečné umiestnenie oboch jazdcov. Hamilton skončil na trinástom a Gasly na dvanástom mieste. **Britovi sa teda pravdepodobne od tohto víkendu budú snívať nočné mory o zadku monopostu Alpha Tauri**.

**Na trati sa odvtedy za celý čas nič neudialo a preto sme sa v 41. kole dočkali zaujímavého momentu. 7-násobný majster sveta dostal modré vlajky a musel sa uhnúť svojmu najväčšiemu rivalovi z minulej sezóny, ktorý pomalý a ťažkopádny monopost Mercedesu predbehol o kolo.**

### Prvá leclercova chyba

47. kolo prinieslo posun o jednu priečku vpred v podaní Yukiho Tsunodu, ktorý sa dostal cez K-Maga. **Ferrari vedelo, že táto veľká cena už je pravdepodobne stratená, a preto sa Tifosi v 50. kole rozhodli Leclercovi nasadiť najmäkšiu zmes pneumatík**. Chceli tak získať aspoň bodík navyše za najrýchlejšie kolo. Nasledovala okamžitá reakcia Red Bullu a 51. a 52. kolo už aj Max s Checom odjazdili na najmäkšej sade.

Ferrari vedené Leclercom však ukázalo, že nie zo srandy mu patrí prvá priečka v priebežnom hodnotení. **Monačan však na svoje auto tlačil pravdepodobne až príliš, čo malo za následok jeho prvé väčšie zaváhanie v tejto sezóne, ktoré prišlo v 54. kole**. Nájazd na obrubník v šikane zákrut 14 a 15 ho odlepil od vozovky a nasledovali hodiny. Leclerc následne skončil v pneumatikách pozdĺž trate. Našťastie jeho monopost neutrpel výraznejšie škody a mohol tak pokračovať. **Okamžite zamieril do boxov, kde dostal nové obutie a nové predné krídlo**. Od tohto momentu sa však cez vysielačku sťažoval, že s autom niečo nie je v poriadku. Leclerc napokon skončil na 6. mieste, čo je po útoku na druhú priečku obrovské sklamanie a zároveň studená sprcha po dokonalých prvých troch víkendoch.

### Bottas útočí na Mercedes

**59. kolo sa nieslo v znamení úspešného útoku na 4. priečku v podaní Valtteriho Bottasa, ktorý sa neúspešne snažil niekoľko kôl za sebou predbehnúť Georga Russela**. V rovnakom kole sa Leclerc dostal pred Vettela. Pre Nemca to boli pritom vôbec prvé body v sezóne po tom, čo prvé dve ceny vynechal a v Austrálii predčasne skončil.

**Poradie na čele sa do konca pretekov už nezmenilo a tak sa Red Bull po šiestich rokoch tešil z double**. Naposledy sa mu podobný kúsok podaril ešte v Malajzii 2016, kedy sa z víťazstva tešil Daniel Ricciardo a druhé miesto patrilo vtedy len 18-ročnému Maxovi Verstappenovi. Tretí finišoval Lando Norris. **Zaujímavosťou však je, že na štvrtom mieste skončil George Russell. Tým sa stal po Leclercovi len druhým jazdcom, ktorý dokázal bodovať v každom jednom závode v tejto sezóne**.

### Verstappenova dominancia

**Max Verstappen si okrem víťazstva v kvalifikačnom šprinte pripísal 25 bodov a výhru veľkej ceny a extra bodík za najrýchlejšie kolo. Celkovo tak za víkend v Imole získal maximálny počet 34 bodov** a znížil tak Leclercov náskok na čele priebežného hodnotenia. Zároveň jeho víťazstvo pripomenulo dominanciu Ferrari z Austrálie. **Verstappenov tímový kolega Sergio Peréz totiž finišoval na druhom mieste so stratou 16,527 sekundy**.

Najbližšie sa seriál Formula 1 predstaví už od 6. mája na okruhu v americkom Miami.





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.