- V aute musíte mať buď rezervné či núdzové koleso, alebo sadu na opravu pneumatiky/defektu;
- sád na opravu defektu je na trhu neúrekom a líšia sa nielen cenami, ale aj spôsobmi použitia;
- tesniace tmely či peny však majú svoje obmedzenia, ktoré limitujú ich využiteľnosť v praxi.
Povinná výbava automobilov je na Slovensku daná Zákonom o cestnej premávke a o tej, ktorá platí aj v roku 2022, sme písali v našom príspevku spred dvoch rokov. Vozidlá do 3,5 tony (teda bežné autá a ľahké dodávky) nemajú povinnosť voziť hasiaci prístroj či ťažné lano, dokonca ani správu o nehode. Takáto povinnosť neplatí ani pre rezervu, ak motoristi majú sadu na opravu defektu alebo run-flat pneumatiky na všetkých kolesách.
Sady na opravu pneumatík a ich defektov sa v poslednom období udomácňujú aj v základných výbavách nových automobilov. Nielen malé mestské hatchbacky, ale aj stredne veľké SUV už vzadu v kufri nemajú rezervné koleso. Má to svoj dôvod - rezerva vyžaduje viac priestoru a jej osadenie je pre mnohých motoristov značne namáhavé. Aby si motorista vymenil koleso, potrebuje silu, zručnosť, znalosť postupu a tiež rezervnú pneumatiku v korektnom stave. A tí ostatní svoje rezervy nekontrolujú prakticky nikdy. Sada na opravu defektu je namiesto toho skladná a relatívne ľahko sa používa - ku každej je pribalený aj návod na použitie.

Rôzne spôsoby použitia
Tieto sady sa však líšia nielen cenou a kvalitou, ale aj princípom použitia. Existujú sady, ktoré obsahujú kompresor na nahustenie pneumatiky a hmotu v spreji, ktorou sa zvnútra zalepí defekt. Obyčajne je potrebné najprv použiť sprej a potom pneumatiku nahustiť (nafúkať) pomocou kompresora, ktorý získava elektrickú energiu priamo z 12-voltovej elektrickej zásuvky vo vozidle (obyčajne je v kufri aj v prednej časti interiéru).
Niektoré sady pozostávajú z jediného prvku - spreja. Ten obsahuje chemikálie, ktoré po vytlačení z hliníkovej plechovky začnú expandovať a naplnia vnútro pneumatiky tak, že s autom môžete zájsť niekoľko kilometrov do najbližšieho pneuservisu. Problém býva, že očistenie pneumatiky od takejto hmoty je náročné, častokrát je jednoduchšie si kúpiť novú pneumatiku. Napríklad v Nemecku je zakázané takéto pneumatiky opravovať, upozorňuje nemecký autoklub ADAC.
Iné spreje, napríklad OSRAM TYREseal, ktorý sme včera uviedli v našej čitateľskej súťaži ako výhru, zaplní vnútorný priestor pneumatiky, zabezpečí dieru do priemeru 6 milimetrov a následne je potrebné koleso nahustiť kompresorom. Výhodou je, že pneumatika sa dá od tejto hmoty ľahko očistiť, takže motorista si nemusí kupovať novú pneumatiku - namiesto toho si nechá v servise opraviť tú poškodenú. Teda sada je kompletná len v tom prípade, že spoločne so sprejom máte aj kompresor.
Prečítajte si aj:

Obmedzené podmienky použitia
Výhodou rezervného alebo núdzového kolesa je, že ho osadíte na vozidlo, poškodené koleso uložíte do kufra a môžete na rezerve jazdiť hoci aj niekoľko dní. Ak je rezerva plnohodnotným kolesom s korektným rozmerom, potom ju meniť naspäť nemusíte vôbec. Obmedzenia rezervného kolesa sa týkajú predovšetkým nahustenia jeho pneumatiky, ktoré si mal zodpovedný motorista priebežne kontrolovať. Takisto použitie rezervného kolesa nepripadá do úvahy, keď došlo k dopravnej nehode, ktorá poškodila nápravu.
Sady na opravu pneumatiky však majú podstatne početnejšie obmedzenia, pripomína ADAC. Samozrejme platí, že ak bola poškodená náprava, sada na opravu defektu motoristovi nepomôže a bude sa musieť spoľahnúť na odťahovú službu, ktorú obyčajne ponúkajú poisťovne ako súčasť benefitov k povinnému zmluvnému poisteniu PZP.

Zásadným obmedzením použitia sád na opravu pneumatík sa týka sprejov. Mnohé majú v manuáli uvedený teplotný rozsah použitia, spravidla sa s nízkymi teplotami ich účinnosť zhoršuje. Ak ste teda našli svoje auto s vyfučanou pneumatikou po tom, čo dlho stálo vonku v zime, účinnosť spreja môže byť znehodnotená. Ide najmä o teploty okolo nuly alebo mínusové teploty.
Podobne výrobcovia neodporúčajú použitie sprejov s lepiacou hmotou v prípade, že ich teplota dosahuje alebo presahuje 45 stupňov Celzia. V rozhorúčenom aute v lete pritom nie je problém dosiahnuť takéto teploty.

Ďalším limitujúcim faktorom použitia sady na opravu pneumatiky je rozsah poškodenia pneumatiky. Rôzne spreje umožňujú zaceliť rôzne veľké diery na pneumatike, obyčajne však nie viac ako 6 či 8 milimetrov. Na väčšie diery už sada spravidla nestačí, mnoho sprejov si však poradí s ešte menšími poškodeniami do priemeru 4 či 5 milimetrov. Takisto lepiace hmoty nedokážu opraviť väčšie poškodenia pneumatiky, ako sú oddeľujúci sa behúň, praskliny alebo netesné ventily.
To znamená, že ak kolesom prejdete po klinci alebo skrutke, sada pomôže - ak ste pneumatiku poškodili o ostrý obrubník alebo vylomili ventil, sada už nepomôže.
Väčšina sprejov na takúto dočasnú opravu pneumatík navyše nepracuje korektne so systémom TMPS, teda systém na kontrolu tlaku v pneumatikách, takže vozidlo vám môže vykazovať počas celej jazdy do servisu poruchu.

Prečítajte si aj:
Naše odporúčanie
Motoristom odporúčame, aby vo svojich vozidlách vozili rezervné koleso (či už núdzové alebo plnohodnotné) a tiež sadu na opravu pneumatiky. Ideálna je takáto kombinácia, pretože môže motoristovi pomôcť v prípade dvoch poškodených pneumatík.
Súčasne odporúčame, aby si každý motorista počas roka niekoľkokrát skontroloval stav rezervného kolesa, najmä jeho nahustenie, či je v súlade s predpísanou hodnotou.
