VIDEO: Zahoďte predsudky! Takto dlho vydrží elektromobil v zápche

Myslíte si, že elektromobil v kolóne neprežije? Opak je pravdou. Môže dokonca obstáť lepšie, ako klasické auto!
Vydané  Text: 
Pred pár dňami svet obleteli informácie a fotografie, ktoré zachytávali [extrémne dlhú kolónu v americkom štáte Virgínia](https://www.cbc.ca/news/world/virginia-traffic-jam-snow-1.6303780). **Kolóna, ktorá mala na dĺžku až neuveriteľných 77 kilometrov**, zablokovala tamojšiu diaľnicu I-95 na viac ako 24 hodín. Dopravný kolaps, ktorý bol spôsobený v dôsledku vyčíňania počasia, však otvoril veľmi búrlivú diskusiu. ### Búrlivá diskusia Tá sa strhla na sociálnej sieti Twitter a týkala sa predovšetkým vodičov elektromobilov, ktorí mohli v kolóne uviaznuť. Niektorí z diskutujúcich poukazovali na to, že elektromobil by bol po takto dlhom zaseknutí sa v podobnej situácii kompletne vybitý. Iní zase tvrdia, že napriek nepriazni počasia by elektrické auto malo stále dostatok energie na to, aby svojho majiteľa dopravilo k najbližšej nabíjačke. Ako to teda v skutočnosti je? Na celú situáciu sa zameral kanál na sociálnej sieti Youtube s názvom Dirty Tesla. Jeho majiteľ vlastní hneď dvojicu Tesiel, konkrétne Model Y a Model X. Stavbou pomerne podobné autá majú jednu dôležitú odlišnosť, ktorá sa týka kapacity ich batérie. Zatiaľ čo menší Model Y má kapacitu batérie na úrovni 75 kWh, väčší Model X má až 100 kWh. ### Rovnaké podmienky Z hľadiska porovnávania ide teda o veľmi dôležitý údaj. Aby bol test korektný, obe autá mali na jeho začiatku akumulátor nabitý na približne 90%, nebolo v nich zapnuté vykurovanie a taktiež nemali predpripravené batérie na jazdu. Okolitá teplota bola počas testu približne -9 stupňov Celsia a vykurovanie v autách bolo neskôr nastavené na príjemných 21 stupňov spoločne so zapnutým vyhrievaním sedadla vodiča.
Po začiatku testu sa stav batérie v Model Y znížil na 82%, pričom prvých 15 minút dokázalo odobrať až 5%. Väčší Model X bol na tom o niečo horšie, nakoľko po rovnako dlhej dobe bola kapacita batérie len 79%. Avšak, ako sa vo videu uvádza, z neznámeho dôvodu sa interiér Modelu X zohrial až na 24 stupňov, miesto nastavených 21 stupňov. ### 12 hodín ukázalo prekvapivé výsledky Celý test trval 12 hodín, čo je dostatočne dlhý čas na vyhodnotenie výsledkov. Na konci testu sa ukázalo, že kapacita energie v batérii Modelu Y sa znížila len o 33%, pričom väčší Model X si „odcucol“ 43%. Celkovo by teda Modelu Y trvalo 36 hodín, kým by akumulátor vybil úplne. V prípade Modelu X by to bolo len 28 hodín. Autor videa taktiež poukázal na fakt, že značnú časť energie v batérii môžete zachrániť tým, že si stlmíte kúrenie. Aby sme poukázali na význam testu, je potreba dodať, že ani spaľovacie auto nie je Perpetuum Mobile. Elektromotor, rovnako ako spaľovací motor, potrebuje na svoj chod nejaký druh energie. Navyše ani vodiči áut so spaľovacími motormi určite nemali počas státia v tejto kolóne vypnuté kúrenie. Logicky tým pádom prišli o značnú časť paliva v nádrži, ktorú následne museli dotankovať. Je potrebné podotknúť, že uvedený test výdrže nebol realizovaný v kolóne, v ktorej je možný pohyb prískokom vpred, čo tiež vyťažuje akumulátor, ale rovnako aj spotrebúva pohonné hmoty z nádrže klasického auta. ### Aj klasické auto potrebuje energiu Test preukázal, že aj keď s elektromobilom zostanete zaseknutí v kolóne a máte dostatočne nabité batérie, nemusíte sa obávať o svoj život. Pri najhoršom možnom scenári sa vám batéria kompletne vybije a asistenčná služba vaše vozidlo dopraví na najbližšiu nabíjačku. Rovnaký osud vás ale môže postihnúť aj vtedy, kedy vám dôjde palivo v nádrži – akurát, že v takomto prípade prichádza do úvahy ešte dotankovanie paliva z iného vozidla či z kanistra. Elektromobilov sa teda nemusíme báť tak, ako niektorí „experti“ prezentujú.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.