Hyundai chce zaviesť roboty do každodenného života. Automobilka odhalila odvážne novinky

Zo značky Hyundai by sa mal stať poskytovať univerzálnej mobility. Avšak nielen pre ľudí.
Vydané  Text: 
Automobilka Hyundai sa postupne transformuje a pripravuje na dobu, keď automobily nebudú predávané tak ako dnes. Juhokórejský automobilový koncern ešte v [posledný deň roka 2019 vydal mimoriadne pôsobivý dokument](https://www.autoviny.sk/novinky/120520/hyundai-ako-automobilka-konci-do-roku-2025-sa-z-neho-stane-nevidany-koncern-mobility-ako-takej), ktorým odhaľuje svoju stratégiu do roku 2025. Je veľmi ambiciózna a svedčí o tom, že firma so svojimi značkami rozhodne nemieni zaspať na vavrínoch. Elektrické modely Hyundai N a Genesis, vozidlá na vzdušnú prepravu, celosvetový trhový podiel päť percent, roboty i prostriedky mobility na posledný úsek cesty. Plány značky Hyundai sú tak smelé, že nás prekvapujú, hoci pokrok pre ňu nikdy nebol cudzí. Hyundai spustil proces transformácie z konvenčnej automobilky na poskytovateľa riešení inteligentnej mobility (Smart Mobility Solution Provider) – dalo by sa povedať, že ako automobilka končí. Plán značky je založený na dvoch hlavných pilieroch, ktorými sú: * **Inteligentné dopravné prostriedky** (Smart Mobility Devices), ktoré rozšíria ponuku značky nad rámec automobilov a budú zahŕňať osobné vzdušné vozidlá PAV (Personal Air Vehicle), robotov a prostriedky mobility na posledný úsek cesty (Last-mile mobility) * **Služby inteligentnej mobility** (Smart Mobility Service), ktoré budú poskytovať personalizované služby a obsahy na integrovanej platforme Na tohtoročnom veľtrhu CES 2022 Hyundai realizoval tlačovú konferenciu, na ktorej predstavil ďalšie kroky v napĺňaní tejto stratégie. Celý záznam nájdete [na tomto odkaze na YouTube](https://www.youtube.com/watch?v=Pu5pXadjtFc) a celé video z prenosu prikladáme nižšie. Kľúčovou vedomosťou, ktorú si účastníci konferencie odniesli, je **prerod automobilky na poskytovateľa mobility** ako takej. Zástupcovia značky predviedli, okrem iného, prezentačné video s novými nástrojmi mobility – **PnD (Plug & Drive) Module**. Ide o **zariadenia, ktoré na svoju činnosť využívajú umelú inteligenciu** a dá sa pomocou nich uviesť do pohybu prakticky **akýkoľvek predmet v domácnosti**. Z technického hľadiska má ísť o samovyvažovacie zariadenia s guľou namiesto kolesa, na ktoré spotrebiteľ pripevní napríklad aj vešiak s oblečením., ale aj rozmernejšie uzatvorené minivozidlá. Osoby so zdravotnými problémami by sa takto mohli stať ešte mobilnejšími a slobodnejšími. Zaujímavé je tiež avízo na zariadenia mobility, ktoré sa nosia priamo na tele. Ide o **exoskeletony**. Ak vám toto slovíčko nič nehovorí, nezúfajte. Celkom nepochybne ste ho už niekedy videli vo filme alebo kdesi v reportáži o technologických inováciách. Je to mechanický oblek, do ktorého sa postaví človek a môže vďaka nemu zväčšiť svoju silu, prípadne udržiavať stabilitu a chodiť. Exoskeletony zrejme čaká priaznivá budúcnosť a je nepochybné, že ich využitie nebude vždy iba cnostné a hodnotné. Dnes však ako motivácia pre vedeckých pracovníkov a inžinierov slúži snaha o sprostredkovanie kvalitnejšieho života aj ľuďom, ktorí sú odkázaní na invalidný vozík. Všeobecne ma Hyundai záujem o využívanie robotiky. Pred časom automobilka akvizovala spoločnosť Boston Dynamics, ktorá je považovaná za lídra vo vývoji nielen humanoidných robotov. Roboty môžu nielen pomáhať ľuďom v každodenných činnostiach, ale robiť aj také veci, na ktoré ľudia rozhodne nestačia. Roboty totiž môžu ísť všade tam, kde by mali ľudia veľké problémy, napríklad do lokalít po prírodných katastrofách. Pri tejto príležitosti sa konferencie zúčastnil aj zakladateľ spoločnosti Boston Dynamics Marc Raibert. Podobné projekty nie sú pre automobilky novinkou. Technologický pokrok v oblasti osobnej mobility už roky podporuje aj [Toyota, tá sa venuje aj riešeniam pre zdravotne hendikepovaných](https://www.autoviny.sk/novinky/119982/toyota-ukazala-pat-novych-robotov-ktore-budu-pomahat-ludom-pozrite-sa-co-dokazu), a po novom aj francúzska značka [Citroen, ktorá nedávno predstavila svoju koncepciu podvozkov s guľovými pneumatikami](https://www.autoviny.sk/novinky/122892/citroen-prichadza-s-doslova-revolucnym-vynalezom-skate-je-podvozok-s-gulovymi-pneumatikami-karoserie-pods-sa-budu-menit-podla-potreby) a modulárnymi karosériami.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!