Toyota garantuje, že jej batéria v elektromobile bZ4X vydrží až 1 milión kilometrov!

Európska premiéra elektrického SUV Toyota bZ4X na seba dávala čakať pomerne dlho a prišla až niekoľko dní po odhalení odvodeného modelu Subaru Solterra.
Vydané  Text: 

**Toyota bZ4X a Subaru Solterra**. Tieto dva nové elektrické automobily budete považovať za súrodencov a je skoro nepochybné, že sa vám budú pliesť. Sú si totiž tak veľmi podobné, a to v exteriéri aj interiéri, že azda každému je jasný ich spoločný pôvod. Zatiaľ čo Subaru predstavilo model Solterra už pred niekoľkými dňami, model bZ4X od značky Toyota sa dočkal európskej premiéry len teraz. Prvé elektrické modely značiek Toyota a Subaru sú fakticky súrodenci, vzišli zo spolupráce oboch značiek, čo je v automobilovom priemysle nový trend. Aby automobilky prežili nové regulácie autopriemyslu, musia spájať kapitály a vyvíjať modely spoločným úsilím.
Elektrické SUV Toyota bZ4X (2022)
Elektrické SUV majú dĺžku 4,69 metra, rázvor 2 850 mm, maximálny výkonvýchodiskového predného pohonu dosahuje 150 kW a krútiaci moment 265 Nm. Verzia s pohonom všetkých kolies disponuje maximálnym výkonom 160 kW a krútiacim momentom max. 336 Nm. Systém pohonu AWD obsahuje nezávislé 80 kW elektromotory pre prednú a zadnú nápravu. Akumulátor s jednotnou kapacitou 71,4 kWh má zabezpečovať dojazd na úrovni 460 až 530 km. Čím sa teda vozidlá budú líšiť? Z dostupných informácií čítame, že hoci ide o rovnaké vozidlá, Toyota sa bude viac zameriavať na univerzálnosť nového SUV, Subaru postavené na platforme „e-Subaru“ sa sústreďuje na ultimatívnosť v jazdných vlastnostiach v teréne. Tak ako iné SUV značky Subaru, aj Solterra má vo výbave systém ovládania pohonu všetkých kolies X-MODE, prinášajúci ešte väčší pocit istoty na hrboľatých cestách. Jeho schopnosti teraz rozširuje nová funkcia Grip Control, ktorá umožňuje jazdiť konštantnou rýchlosťou, pričom stabilizuje vozidlo na nerovných cestách. Systém ďalej ponúka jazdný režim „jediného pedála“ s intenzívnejšou rekuperáciou energie pri brzdení a možnosťou zrýchľovať a spomaľovať prostredníctvom samotného akceleračného pedála. ### Fotogaléria: Subaru Solterra (2022) [GALLERY id=31778] ### Systém riadenia bez mechanického spojenia bZ4X je vôbec prvý sériový model značky Toyoty so systémom riadenia bez mechanického spojenia (steer-by-wire) a ovládačom „One Motion Grip“ (na európskom trhu bude uvedený neskôr). Elektronický systém bez mechanického prepojenia medzi volantom a prednými kolesami upravuje uhol natočenia kolies presne v súlade so zámermi vodiča. Keďže je kompaktnejší, výhodou je aj viac miesta na nohy, širší rozsah nastavovania polohy za volantom a jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. Klasický volant je nahradený ovládací prvkom One Motion Grip, umožňujúcim hladšie a jednoduchšie ovládanie vozidla bez rúčkovania v ostrých zákrutách. Medzi krajnými polohami nameriame len 150°. Vďaka absencii fyzického prepojenia s kolesami sú odfiltrované všetky nežiadúce vibrácie od pneumatík, vodičovi však nie je odoprená cenná spätná väzba. K citlivosti riadenia prispieva nezávislá regulácia momentu sily; charakteristiku riadenia možno zmeniť podľa jazdných podmienok nastavením príslušného jazdného režimu.
### Celkom nová koncepcia interiéru Vďaka dlhému rázvoru vznikla priestranná, vzdušná a pohodlná kabína, ponúkajúca až piatim cestujúcim prívetivé prostredie pripomínajúce obývačku. K pocitu vzdušnosti a čo najlepšiemu výhľadu v smere jazdy napomáha štíhly a nízko posadený prístrojový panel. Kokpit so zameraním na potreby človeka v duchu filozofie „ruky na volante, oči na ceste“ zahŕňa blok prístrojov v podobe 7″ displeja typu TFT v zornom poli vodiča nad úrovňou volantu. Celá posádka má k dispozícii najviac priestoru na nohy v danej triede pri metrovom rozstupe medzi prednými a zadnými sedadlami (v bode bedrového kĺbu). Batožinový priestor ponúka až 452 litrov pri nesklopených zadných sedadlách.
Elektrické SUV Toyota bZ4X (2022)
### Akumulátor na 10 rokov a 1 milión kilometrov Toyota pri vývoji batérie/akumulátora čerpala z viac než 25-ročných skúseností s batériovými technológiami pre hybridné vozidlá. Nová lítiovo-iónová trakčná batéria modelu bZ4X tak má vykazovať reálnu špičkovú kvalitu, trvanlivosť a spoľahlivosť. Teplota batérie sa napríklad kontroluje na úrovni jednotlivých článkov. Dôkazom dôvery výrobcu v použitú technológiu je program predĺženej starostlivosti, ktorý garantuje, že batéria bude aj po 10 rokoch prevádzky (s obmedzením na 1 milión kilometrov) vykazovať 70 % pôvodnej kapacity; podmienkou je každoročná prehliadka vozidla v autorizovanom servisnom centre Toyota. Aby mohla spoločnosť poskytovať uvedenú garanciu, vyvíjala batériu s cieľom zachovať po 10 rokoch (240 tisíc km) až 90 % pôvodnej kapacity. ### Dojazd a solárne panely Batéria v bZ4X disponuje kapacitou 71,4 kWh, ktorá by mala zaistiť dojazd s nulovými emisiami vyše 450 km (podľa skúšobnej metodiky WLTP). Dojazdová vzdialenosť sa môže líšiť v závislosti od verzie modelu a predbežný údaj bude potvrdený po oficiálnej homologizácii. Batéria podporuje rýchle nabíjanie: so 150 kW systémom rýchleho nabíjania (CCS2) stačí na nabitie na 80 % kapacity len 30 minút. Od posledného štvrťroku 2022 bude k dispozícii trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW na ešte jednoduchšie nabíjanie vozidla. Maximálny dojazd bZ4X možno ešte predĺžiť prostredníctvom strechy s fotovoltickými panelmi (príplatková výbava). Takto získavaná slnečná energia sa premieňa na elektrinu ukladanú do batérie pohonnej sústavy. Strecha funguje pri zapnutom aj vypnutom zapaľovaní a podľa výpočtov spoločnosti Toyota dokáže počas roka získať energiu zodpovedajúcu 1800 km kilometrom. ### Technické údaje: Toyota bZ4X




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.